Gå til innhold

Jeg vil ha meg ukulele

Kakofoni

Anbefalte innlegg

@ Moppskaft- jeg hadde ikke kjøpt en tenorukulele, rett og slett fordi den ikke klinger som en skikkelig ukulele, men mer som en slags gitar.

Skal man ha ukulele, kan den like gjerne ha et instrument som låter som en ukulele, etter min mening.

Det at det kjennes "smått" ut for en som er vant med gitar, er en vanesak. Jeg spiller alt fra fullskala femstrengs elbass til ukululele, og synes ikke det er det store problemet. Seks- strengs guitarlele, derimot, det er trangt og smått, det!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Man får kjøpt en ukulele til 300 kroner, det er noe som kan vært kjekt hvis man vil finne ut om det er noe man vil ha en ordentlig ukulele eller ikke. Jeg har en slik billig-ukulele og den fungerer utmerket til surrespilling (ville ikke satset på den som underholdning en hel kveld, men den er morsom å ha!). Jeg har også en halvakustisk ukulele (formet som en Telecaster :p ) som også er å anbefale. Begge er soprano-ukulele'er med nylonstrenger, så lyden er ikke akkurat så mye å skryte av, men morsomme og underholdende er de iallfall!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Gjør det noe om jeg bumper denne?

I utgangspunktet er jeg fortsatt rimelig håpløs på gitar, men når det viser seg at ukuleler kan være _så_ bllige blir man jo litt fristet ...

Er det mulig å anbefale meg et eller annet jeg kan bestille på nettet (eksempelvis herfra), som ikke koster mer enn 4-500 kroner (gjerne enda billigere :)? Et pluss (i denne sammenhengen) er at i motsetning til en annen fyr i denne tråden har jeg noe i retning av det motsatte av absolutt gehør, så jeg er alt annet enn kresen på lyd. Men som Castorfiber sier: Den må jo tross alt høres ut som en ukulele.

Jeg er helt åpen for konsertstørrelse osv, men jeg synes ikke det alltid kommer så godt frem hva slags ukulele det er snakk om.

Daniel :)

Endret av danilovic
Lenke til kommentar

Nei, ikke etter det jeg kan se. Konsertversjonene koster jo over en tusenlapp, og i utgangspunktet er det ikke stort for et strengeinstrument. Men hør med Kåre Sagmyr, meget kurant butikk. Kan anbefales, og det samme kan denne- http://www.froland.org/sagmyr/andre/Greg%2...e%20UK%2060.jpg

Kanskje ikke av de mest pyntede, men et stabilt og greit instrument i konsert- størrelse som jeg kan anbefale. Jeg har en selv. Prisen er det ikke stort å si på. Det er verdt å legge i såpass hvis du først skal kjøpe noe. Det er jo ikke slik at du blakker deg, trolig..

Jeg har også adskillig dyrere ukuleleler, og hovedforskjellen er at de har en rundere klang, mer "honningaktig", og mer volum. De er ikke veldig mye bedre å spille på. Denne er helt kurant, men du vil kanskje tjene på en sadeljustering. Det er ikke noen heksekunst.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...