Gå til innhold

Jeg vil ha meg ukulele

Kakofoni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Sitter faktisk med samme følelse! Skulle faktisk bort på musikk sjappa for å se på ukulele i dag, men rakk det ikke.

Og hvor kult er det ikke å sitte rundt grillbålet med øl, pølse og litt fin ukulele-musikk?

Lenke til kommentar

Ja. En 6- strengs ukulele er stemt som en gitar, men gjerne i et lysere toneleie. Jeg har en Yamaha "guitarlele", og den er stemt i F, altså en kvart høyere enn en gitar. Den tykkeste (og tynneste) strengen klinger da A i stedet for E. Så når de andre spiller i for eksempel d- dur, spiller du som om de spiller i g- dur. Enkelt og greit.

Stemmer jeg guitarlelen i C, som en gitar, er strengene slappe, og den låter ikke bra.

Men det er jo ikke slik at "stemmepolitiet" kommer og arresterer deg hvis du velger en annen løsning, eller en annen stemming. Det er jo din gitar, og du stemmer den slik du vil.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Hehe, på Hovedbiblioteket leier de ut både ukulele og læringsbok, er til og med et oppslag om det der. En kompis av meg leide nettopp en ukulele der og den var kjempekul, nå skal han kjøpe seg sin egen private. :)

Boka som følger meg lærer deg de viktigste grepene.

Og, ja, en 6-strengers ukulele kan du stemme som du vil. Jeg har selv absolutt gehør og reagerer om en gitar er stemt feil, men ukulerer tar jeg lett på, de er så søte ^_^

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke feil er de ukulelene av det kjente merket "Hora"..

Absolutt gehør- er ikke det like slitsomt, uansett hva slags instrument som er ustemt?

Vel, merket betyr vel ikke så mye på den første ukulelen du låner? Alle må jo begynne et sted, så kan du kjøpe av et bedre merke om du liker det.

Jeg er ikke så dreven i det ennå, er mest slitsomt å høre de instrumentene jeg spiller selv(tre-ventils-messing, litt treblås, piano og gitar/bass), er slitsomme å høre ustemte. De jeg derimot ikke har så mye erfaring med går helt fint så lenge de er stemt med riktige intervaller.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg ser at Smart Club selger ukuleler til rundt 200 kroner. Er dette noe å satse på? Jeg spiller flere instrumenter fra før av, så jeg har ingen store planer om å drive med ukulele særlig seriøst, men jeg har litt lyst til å prøve instrumentet for å se om jeg liker det. Blir jeg ukulele-frelst, kan jeg eventuelt kjøpe en bedre og dyrere senere.

Endret av Funky-mama
Lenke til kommentar

Skal man ha ukulele, vil jeg anbefale å kjøpe en ukulele i såkalt konsertstørrelse. Den er litt større enn sopranukulelen,og derfor litt lettere å spille på. Det er også greit at den har gitarstemmeskruer med utveksling, fordi den da er lettere å stemme enn en med fiolinstemmeskruer, som kanskje er mest autentisk.

En tenorukulele, eller en "guitarlele", sekstrengs, er i og for seg greie instrumenter, men skal man ha den rette ukuleleklangen og følelsen, bør man kjøpe en konsertukulele først. De andre kan man handle når man får litt dilla. Begge de to nevnte mangler den typiske ukuleleklangen, synes jeg. Begge to låter minst like mye som "en slags gitar" enn en ukulele.

Ukulelene på Smartclub kjenner jeg ikke til, men har spilt på mange meget rimelige ukuleler. De er stort sett helt greie å spille på, men har ikke så stor lyd. Man satser de ikke mange kronene heller, så jeg hadde tatt en sjans. En ukulele låter jo litt sånn "småsurt" i utgangspunktet, og da blir kravene til presisjon og godt håndarbeid litt lavere enn på en gitar, for eksempel.

Dessuten er det sjelden man bruker mer enn de fem nederste båndene, og da blir heller ikke intonering så viktig.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så vanskelig å finne en tenor ukulele? Gitarhuset har en grei en til 895kr, men den er jo utsolgt dessverre. Og GeMusikk har et par, fant en fin "Hohner Lanika Tenor Ukulele ULU21TS", til 1295kr. Men dessverre ikke på lager.

:cry:

Kåre sagmyr har tenorukuleler. Han er helt grei å handle med.

Lenke til kommentar
En tenorukulele, eller en "guitarlele", sekstrengs, er i og for seg greie instrumenter, men skal man ha den rette ukuleleklangen og følelsen, bør man kjøpe en konsertukulele først.

Mener en sånn tenor med fire strenger, ikke seks, da kan jeg jo bare kjøpe en gitar. Espen Lind dukka opp på tv2 med en tenor... Mesteparten av grunnen til jeg vil ha en tenor er jo på grunn av at den har en grei størrelse, men er ikke altfor stor, og at jeg kan spille ut større utvalg låter. Har en plan om å spille "While my guitar gently sweeps".

Espen med tenor:

1.6089687!img6089624.jpg

Lenke til kommentar

Mulig jeg har uttrykt meg uklart, men jeg snakket altså om en tenorukulele OG en guitarlele, det er ikke det samme.

Jeg er inneforstått med at en tenorukulele har fire strenger. Jeg har en :) Det låter fortsatt "som en slags gitar". Den er jo stemt likt som de fire første strengene på gitaren, og ikke som en vanlig ukulele.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Har gjort litt research, og de fleste tenorer er faktisk stemt gCEA ( men gitarstemt er ikke umulig det heller ), som soprano og concert. Det er den litt større varianten som vanligvis er stemt som en gitar, baritone, stemt DGBE.

Uansett, nå er jeg virkelig på hugget etter en ukulele, om theukuleleshop.co.uk sender til norge bestiller jeg så fort som mulig. Men ser dårlig ut, for jeg kan ikke velge Norge, men sendte en mail for å spørre om det var mulig uansett. "For buyers outside the European Union (e.g. USA, Canada, Japan, Australia, Switzerland) please contact us for shipping costs and details."

Hallo, vi er jo lissom nabolandet selvom vi ikke er med i EU :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...