Big Chris Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Sitter å lurer litt her... Hvis man er primært interessert i å jobbe med børsmarkeder, økonomisk analyse, handel, næring og evt. eiendomshandel, hva er man mest tjent med i forhold til utdanning? 5-årig master, samfunnsøkonomi eller 5-årig master siviløkonom? Lenke til kommentar
Big Chris Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Hehe, da var det jo greit. Går du på økonomi selv eller? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Nei, men om du er mest interessert i finans og bedriftsøkonomi er spørsmålet greit Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg har alltid trodd at samfunnsøkonomer og siviløkonomer konkurrerer om de samme jobbene. At den eneste forskjellen er at siviløkonomer utdannes på Bi, mens samfunnsøkonomer tar utdanningen sin på universitet. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Dette er to helt forskjellige utdanninger da. Siviløkonomen er en bred økonomiutdanning hvor man lærer litt samfunnsøkonomi, litt finans, litt generell bedriftsøkonomi. Samfunnsøkonomen er spesialisert mot samfunnsøkonomiske temaer, og lærer derfor mindre av finans og bedriftsøkonomi. Ut i fra de ønsker trådstarter har anbefaler jeg Siviløkonom. Hadde du ønske om å jobbe med makro-analyse eller konkurranseanalyse er Samfunnsøkonomen det du er ute etter. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 For å gjøre det hele litt mer forvirrende :-) så kan jeg nevne at BI/NHH også utdanner samfunnsøkonomer. Altså kan man begynne på siviløkonom og komme ut som samfunnsøkonom hvis du velger det som spesialisering. Du vil alikevel ha vesentlig mer bedriftsøkonomi/mikroøkonomi/ledelse enn de som f.eks. har gått på UiO. Skal alikevel nevnes at til en viss grad kan de konkurrere om samme jobbene i etterkant. Jeg kjenner f.eks. samfunnsøkonomer som begynte i revisjonsselskaper som nyutdannede. Er uansett enig gonjimann i anbefalingen til trådstarter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Nei, men om du er mest interessert i finans og bedriftsøkonomi er spørsmålet greit Jeg rettet litt på innlegget ditt. Det er gode muligheter for samfunnsøkonomer å fordype seg i finans Det er heller ikke riktig at NHH utdanner samfunnsøkonomer, de utdanner siviløkonomer med fordypning i samfunnsøkonomi på masternivå. På akkurat samme måte som at siviløkonomer som tar rettslære ikke blir jurister av den grunn. Og det er bare tull at samfunnsøkonomer ikke lærer finans. Det går, på akkurat samme måte som hos siviløkonomene, på hvilken fordypning du velger. At siv.øk gir en større fordypning i mikro er også helt feil. Ja, NHH og BI tilbyr mer bedriftsøkonomi, regnskap og ledelse, men ikke mer mikro. På det vanlige bachelorstudiet på NHH tar man 15 studiepoeng i mikro. Tilsvarende gir profesjonsstudiet i Oslo i løpet av de tre første årene 30 studiepoeng i mikro, altså dobbelt så mye. Det samme gjelder for profesjonsstudiet i samfunnsøkonomi på UiB. Hvis man ønsker kan man ta 6-7 valgfrie fag rettet mot handel og finans på UiO (på masternivå) og får i tillegg en svært grundig innføring i økonomisk analyse. Men ja, man har en del mer makro også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå