Gå til innhold

Das "Über X-Fi" für den Übermensch.. ;-)

Anbefalte innlegg

Siden jeg er over gjennomsnittet opptatt av dette så håper jeg at jeg ikke "plager" deg med spørsmål her..

1. På hvilken måte vil lydkortet kjenne igjen den økte mengden minne, og vil dette komme andre kort til gode også?

2. Er det mulig å gjøre samme operasjonen på et Razer Barracuda? (Kanskje ikke det beste lydkortet, men det har fungert veldig overbevisende med sp/dif ut til en HK AVR645.)

Jeg bruker pc som den primære lydkilden og kjører et 2.1 system med B&W 603 S2 høytalere og en B&W ASW675. Det låter veldig bra, men om jeg har muligheten til å trikse med lydkortet for å få mer ut av det så naturligvis..

Men - du sier selv du ikke har sett mye på det digitale - og du får forbarme deg over meg om ting ikke henger på greip nå - kjører sp/dif signalene upåvirket ut av PC-en?

EDIT: Og la det være hevet over en hver tvil - jeg digger sånne prosjekt som dette!

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. På hvilken måte vil lydkortet kjenne igjen den økte mengden minne, og vil dette komme andre kort til gode også?

2. Er det mulig å gjøre samme operasjonen på et Razer Barracuda? (Kanskje ikke det beste lydkortet, men det har fungert veldig overbevisende med sp/dif ut til en HK AVR645.)

Jeg bruker pc som den primære lydkilden og kjører et 2.1 system med B&W 603 S2 høytalere og en B&W ASW675. Det låter veldig bra, men om jeg har muligheten til å trikse med lydkortet for å få mer ut av det så naturligvis..

Men - du sier selv du ikke har sett mye på det digitale - og du får forbarme deg over meg om ting ikke henger på greip nå - kjører sp/dif signalene upåvirket ut av PC-en?

spm 1.: om den økte minnemengden vil bli gjenkjent uten å flashe BIOS i kortet vet jeg enda ikke, dette vil jo vise seg senere ;)

spm 2.: Nope, kortet ditt har ikke eget minne fra før så da går det ikke

spm 3.: "kjører sp/dif signalene upåvirket ut av PC-en?" ikke på komprimert media som mp3 o.l. DSP`en spiller en vesentlig rolle her. Men de digitale portene kjører ikke gjennom op`er eller avkoblingskondensatorer, så hvis det er dette du lurte på så er svaret ja..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Jeg våkna tvert når jeg leste denne tråden.. det er ikke ofte jeg nileser alle innlegg på 4 sider. Forferdelig synd at du ikke er min gode nabo hehe.

Hehe.. danke! (takk)

Ja da har jeg kjørt kortet med en 64MB brikke jeg lodda av en gammel SD-RAM brikke, kortet spilte enda lyd, men man hørte fort at det manglet en buffer, var bare å kjøre litt hard belastning på PCI-bussen og man fikk en liten anntydning til knitring, dette tilsier at kortet ikke brukte noe av minnet jeg hadde innstallert.

Problemet her er at også BIOS må flashes til X-Fi Faytality for å kunne allokere minnet (64MB), det er jo en grei sak å lodde ut BIOS-chippen, men det hjelper jo lite når firmaet jeg ofte får til å flashe sånt for meg har påskeferie (KGS-systems) og jeg har jo heller ikke egen eprom brenner :(

Så jeg tok like godt å lodda tilbake 2MB chippen og nå bruker kortet minnet igjen og knitringen ble borte..

Men jeg er ikke av typen som er redd loddebolten (loddestasjonen) min, bare husk å ikke belaste minnechipper med for mye varme når du jobber med de, jeg setter alltid en liten kjøleribbe oppå alle IC`er/chipper + kjølepasta før jeg utsetter loddepunktene med varme..

Men ingen skal beskylde meg for å ikke tørre å prøve, har loddet inn og ut totalt 4 chipper idag med 50pinner pr.stk. og som alle har en avstand (senter - senter) på kun 0.8mm, og det blir enda vanskeligere når mellomrommet på selve pinnene er på kun 0,3mm...haha :thumbup:

Men men.. så fikk man jo prøvd seg på å lodde disse også, gikk greit men vil ikke anbefale å begynne med sånt når man har fyllanerver, noe som jeg faktisk hadde idag.. :!:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Ikke at det har så voldsomt mye å si for min del, men skal man først mekke verdens heftigste Xtreme Music kort syns jeg ikke 2MB holder, så loddet like godt ut denne :thumbup:

Skal se om jeg ikke finner noe passende å putte på igjen (64MB eller 128MB)*rote i skuffa* ;)

Klarer du å få kortet til å utnytte dette ekstra minnet uten å måtte reprogrammere hardwaren til kortet ?

Edit: Sorry så at du hadde allredee svart på det... glem spørsmålet :blush:

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Det står en DAC fra Cirrus Logic med modellnummer CS4382. Har ikke forska så mye på den digitale delen av kortet enda, jeg har foreløpig kun bygget om de analoge kretsløpene.

Ja, det er tross alt det som gjør den største forskjellen til vanlig bruk, men jeg skal kjøre digitalt et stykke lenger. CS4382 har standard PCM datainngang på pin 6-14, og DSD (Direct Stream Digital) på pin 1-3 og 42-28. De skal såvidt jeg kan se ikke brukes til noe annet.

Poenget mitt er å få fire stereo S/P-DIF-signaler i ren PCM etter AC3-/DTS-dekoder og romkorreksjon, så jeg kan kjøre rett inn på digitalt delefilter for vanlig audiobruk. Den S/P-DIF-utgangen som er på lydkortet, og de aller fleste andre lydkilder, sender ut ubehandlet AC3/DTS, og det fungerer dårlig for enkle lydenheter.

Hvor lang kabel hadde du tenkt å bruke og hvilken kvalitet holder?

Jeg regner med at de lengste kablene blir rundt 6 meter. Jeg kommer til å bruke ViaBlue digitalkabler til rundt 500-1000 kroner stykk, litt avhengig av om jeg kjører balansert eller ubalansert signal, men hvilken kvalitet som holder for deg er selvfølgelig avhengig av hva du er fornøyd med og hvor bra utstyret i den andre enden er.

goooooooooogle ;)

Hvordan tror du jeg fant datablad på DAC-en? :-)

Endret av Novec
Lenke til kommentar

Da har jeg mekka den ultraheftige op-amp`en jeg snakket om å bygge tidligere i tråden :)

Den består av to single-channel metal can op`er satt sammen til stereo

noen specs.:

THD 0.00003 %

PSRR 125 dB

Supply Min 5 Volt

Single

Special Features Ultra Low Distortion, Very Low Noise

THD Conditions Av=1; Vout=3Vrms; Load=600ohm and 2k

THD Conditions Av=1; Vout=3Vrms; Load=600ohm and 2k

PSRR Conditions delta(Vs)=20V

PSRR Conditions delta(Vs)=20V

Sjekk PSRR`en.. 125dB :dribble:

post-15715-1206040758_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Da har jeg satt igang å teste den nye OP`en og den er bare helt nydelig :love: Alt var kobla rett og hadde ikke byttet om på høyre eller venstre kanal.. fort å glemme seg når man nesten ikke kan vente med å teste..hehe

Stereoseparasjonen ble hørbart bedre og da sammenlignet med en fra før ultrahøykvalitets OP!

For hver referansemelodi jeg spiller blir jeg like forbauset.. OMG!! :w00t:

Lenke til kommentar

Da blir neste prosjekt å skjerme den analoge delen på kortene, har tilgang på et heftig blikkenslagerverksted med datastyrte kappe og knekkemaskiner.. har et høvelig stykke koppertynnplate fra den gangen jeg mekka mikrobølgehode til verdensrekorden jeg satte i bluetoothoverføring..

EDIT: Men nå skal det drekkas ØL og høres på musikk :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
EDIT: Men nå skal det drekkas ØL og høres på musikk :)

Høre bra ut. Gjør det samme jeg,men på litt bedre utstyr.

(Patos Lyric 402MK3 og Shanling SLM-A40MKII).

For de som har prøvd det meste av forsterkere i denne prisklassen. Shanlingen er rett og slett nydelig. 2x50 watt klasse A. :)

Patos 402 tenger jeg vel ikke si så mye om. Har vel hatt 20 par høyttalere,men disse er de beste (etter min smak).

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Klart man kan ha fest, men så har jeg også plombert volumknottene på alt utstyr jeg har til å aldri kunne vries over "kl.12.00" på forsterkere og preamper :)

Har også spennende saker i posten nå, venter på 2stk. Ti/BurrBrown op`er.. nemlig OPA627BP. Ga spottpris på de hos en fyr i Hong Kong :thumbup: Kun 28$ inkl. frakt!! Har gått litt amok siden dollaren kollapsa, man kan gjøre mye bra kjøp fra utlandet nå :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Asus Xonar D2X/XDT, 7.1 channel, SPDIF, EAX2.0, DTS, DVS, DDL, PCI-Express 1x

først unskyld jeg stjeler litt fra tråde din.

Du virker som har litt roen på dette felte.

Så hvordan er det lydkort i forhold et x-fi fra creative?

Endret av smy
Lenke til kommentar
Asus Xonar D2X/XDT, 7.1 channel, SPDIF, EAX2.0, DTS, DVS, DDL, PCI-Express 1x

først unskyld jeg stjeler litt fra tråde din.

Du virker som har litt roen på dette felte.

Så hvordan er det lydkort i forhold et x-fi fra creative?

Du har et godt kort, men den store ulempen er den svake DSP`en fra VIA som sitter på kortet. X-Fi chippen har vel et par hundre ganger mer regnekraft enn den VIA-chippen som sitter i Sonaren. Så ved komprimerte formater ville jeg gått for et Auzen Prelude eller modda X-Fi..

Men jeg nevner igjen at du har et meget bra kort, det er gode komponenter som sitter hele veien på Sonaren :) Godt kjøp uansett

EDIT: Du vet vel at Sonaren fra Asus også lar seg modde!? Vet godt hva jeg skulle gjort om jeg eide ett.. loddebolten hadde gått seg varm før jeg hadde pakka det ut ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

ArticOC:

Vet dette er litt OT og jeg er langt fra like audiofil-kompetent som deg og flere andre her, men jeg verdsetter alikevel god lyd. Og jeg forstår at jeg virkelig har hatt søppellyd på PC i mange år når bare det å bytte headset fra noe standard grums til Beyerdynamics DT660 ga meg en totalt ny lydopplevelse kombinert med tilnærmet bitperfect FLAC opptak først fra mitt gamle NF2 Ultra med soundstorm og senere med Gigabyte P35-DS4 integrert lyd.

Mine eldgamle Dire Straits cd'er rippet til bitperfect FLAC fikk meg til å sitte stille i timesvis og oppdage lydbildet på nytt.

Hva slags lydkort anbefaler du om jeg vil høyne lydopplevelsen fra FLAC og MP3 enda noen hakk uten måtte gå via eksterne forsterkere på veien til mine ører og DT660(som forsåvidt er medium kvalitet)?. Men jeg ønsker samtidig å ha god lydopplevelse i film og spill som krever god plassering av lydkilder.

Jeg ønsker ikke å betale mange tusen, men et par generelle gode tips?

Jeg kommer ikke til å koble PC-en til eksterne forsterkere, eller surround system.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...