Gå til innhold

Das "Über X-Fi" für den Übermensch.. ;-)

Anbefalte innlegg

Har du hørt mp3 på en auzen eller modda x-fi gir mp3 ny mening
ja det er egentlig utrolig hvor fin lyd man kan finne i mp3, jeg hadde den oplevelsen da jeg fikk meg et onkyo 2.1 kort

dette er vel ikke akkurat jobben og gjøre dagen der på når man er litt små skjelven :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som den audiofile mannen jeg er,legger jeg denne tråden i mine innlegg. Spennende lesning dette.

Har hatt både X-Fi Platinum og Onkyo Wavio SE150 selv,men har aldri tenkt på å modde dem.

Blir gøy å se hva du får ut av dette ArcticOC. :yes:

Edit: Er det mulig å legge inn en bestilling på 1 stk Uber X-Fi av deg hvis dette blir bra?

I såfall bestiller jeg et nå. :D

Takker :)

Når det gjelder salg av modda kort må jeg bare beklage at det ikke lar seg gjøre akkurat nå for tiden, jeg har så mye annet jeg heller burde ha fått unna i livet mitt enn å sitte å modde datautstyr, har en svær haug med klær og kjøkkenutstyr jeg skulle ha vaska og masse annet praktisk :( Så egentlig har jeg ikke tid til å lage et til meg selv engang, måtte nok på metadon for å klare å komme meg ut av moddemisbruket mitt ;)

Men kanskje på et senere stadie at man kunne tatt i oppdrag å bytte op-amp for en billig penge, det er det som gir størst lydforbedring og minst tid, har nok deler for å modde 12stk. X-Fi kort.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Da har jeg testkjørt Modda X-Fi`en mot Auzentech kortet på High-End anlegget mitt (prisklasse ca.45 000kr), konklusjonen så langt er at Moddakortet nesten ikke står noe som helst tilbake lydmessig mot Auzen :)

Jeg kjørte begge kortene med samme type op-amp (LM4562) og forskjellen lydmessig var marginalt bedre på Auzenkortet (som til gjengjeld koster 4ggr. mer)

Skal poste flere bilder av forbedringer på strømfordelingsdelen av moddakortet når jeg får tid, har gjort en og annen forbedring siden siste oppdatering ;)

EDIT: WoW!! som natt og dag i forskjell fra hvordan Soundblasterkortet låt før :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Lydmessige forbedringer på moddakortet:

- Vokal er mere fremtrendende

- Bassen mindre "grumsete"

- Øvre frekvenser er mer "crisp"

- Stereoseparasjon er tydelig forbedret, stereobildet åpnet seg virkelig mer :)

Da var neste ting å mekke en custom op-amp med enda bedre signal/ratio.. (coming..)

Lenke til kommentar
Får man High-End anlegg til 45 000,- nå altså? :fun:

High-End nok for meg ;)

Kjørte kortene opp mot:

- B&W 685 Høytalere

- Parasound HCA1500A effektforsterker

- Parasound NC-2100 forforsterker

- kabler og "nips" for 5000kr.

Man kan jo fint svi av 1mill på et anlegg, men så dum eller audiofil er jeg nok "dessverre" ikke. Lurere å kjøpe seg en leilighet for så mye penger spør du meg ;) *skål*

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

DSP`en (X-Fi chippen) ble forøvrig så misunnelig på op-amp`ene at den krevde umiddelbar oppmerksomhet ;)

Så her var det bare å ta fra lommeboka, det ble en kondensator fra Rubycon på hele 1500uF, og gjett om den ble glad når den så det var selveste MBZ-serien (super low ESR og high ripple) :love:

post-15715-1205782660_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Dette prosjektet blir bare bedre og bedre.

Hehe.. det kan ta litt av når jeg først begynner ;)

Livsmottoet mitt er: "ALT kan moddes.."

Det beste er at dette prosjektet til nå har hatt en latterlig lav kostnad, er godt under 200kr. og da har jeg deler nok til overs for å modde 12 kort med full pakke :)

Lenke til kommentar

Da har jeg modda totalt 4stk. Xtreme Audio kort, to var mine egene og de to andre en audiofil onkel sitt og en for en venn.

Alle var rimelig målløse når de fikk innstallert kortet sitt inkl. meg :new_woot:

Den første reaksjonen fra de som hører moddakortet er en total fasinasjon over hvor sinnsykt ren bassen plutselig ble, helt rått og kan ikke beskrives til det fulle med ord :)

Lenke til kommentar

Kongemod! Kanskje jeg skulle kjøpe et X-Fi og prøve det samme sjøl snart :-) Men det spørs om jeg ikke heller kobler meg inn før DAC-en og kjører 4x stereo S/P-DIF ut til eksterne DAC-er. Har også en Behringer DCX2496 som gjør delefilterjobben på fronthøyttalerne, og den gjør seg best med digital inn.

Aner du om DAC-en får I2S- eller DSD-data inn? Jeg ser at den støtter begge, men det er litt vanskelig å finne ut av når jeg ikke har kortet selv.

Lenke til kommentar
Kongemod! Kanskje jeg skulle kjøpe et X-Fi og prøve det samme sjøl snart :-) Men det spørs om jeg ikke heller kobler meg inn før DAC-en og kjører 4x stereo S/P-DIF ut til eksterne DAC-er. Har også en Behringer DCX2496 som gjør delefilterjobben på fronthøyttalerne, og den gjør seg best med digital inn.

Aner du om DAC-en får I2S- eller DSD-data inn? Jeg ser at den støtter begge, men det er litt vanskelig å finne ut av når jeg ikke har kortet selv.

Det står en DAC fra Cirrus Logic med modellnummer CS4382. Har ikke forska så mye på den digitale delen av kortet enda, jeg har foreløpig kun bygget om de analoge kretsløpene.

Hvor lang kabel hadde du tenkt å bruke og hvilken kvalitet holder?

goooooooooogle ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Ikke at det har så voldsomt mye å si for min del, men skal man først mekke verdens heftigste Xtreme Music kort syns jeg ikke 2MB holder, så loddet like godt ut denne :thumbup:

Skal se om jeg ikke finner noe passende å putte på igjen (64MB eller 128MB)*rote i skuffa* ;)

post-15715-1205954988_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Hvorfor kjøper du ikke et skikkelig kort fra Motu eller RME istedenfor?

Hva bruker du egentlig kortet til? Driverne er jo helt ubrukelige til musikk mekking. :(

Vil helst ikke ha en møkka DSP, så kortene du nevner er ikke aktuelle til min type bruk (Kompressede lydformater i stereo). CA20K1 er den råeste DSP`en og den finner du kun på X-fi kortene. Mekker jo ikke musikk selv så trenger ikke gode innganger o.l.

Hvorfor man gjør alt med kortet? Jo, det er veldig enkelt å svare på.. fordi det er vanskelig selvfølgelig :thumbup: Og ingenting er bedre en en utfordring

Live to mod.. mod to Live.. ALT kan moddes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...