Gå til innhold

Das "Über X-Fi" für den Übermensch.. ;-)

Anbefalte innlegg

Jeg vil også ha nytt lydkort. Det jeg har må "varem opp" for å for sånn noen lunde ok lyd.

Men jeg tror jeg skipper loddinga, satser heller på å finne nåla i høystaken.

Edit: Linken du posta ber meg om å logg inn. :s

Endret av Atzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil også ha nytt lydkort. Det jeg har må "varem opp" for å for sånn noen lunde ok lyd.

Men jeg tror jeg skipper loddinga, satser heller på å finne nåla i høystaken.

Edit: Linken du posta ber meg om å logg inn. :s

Link fiksa.. denne op-amp`en + en X-Fi XM du vil ha ;)

Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstod bildet ditt, men er det slik at op-ampen kun får +/- 5v maks? Har en del op-amper fra analog devices liggende, som kanskje kunne brukes, men de bør helst ha høyere spenning etter hva jeg forstår.

Uansett, tøft prosjekt. Spent på rapport om hvordan resultatet ble.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Mulig jeg missforstod bildet ditt, men er det slik at op-ampen kun får +/- 5v maks? Har en del op-amper fra analog devices liggende, som kanskje kunne brukes, men de bør helst ha høyere spenning etter hva jeg forstår.

Uansett, tøft prosjekt. Spent på rapport om hvordan resultatet ble.

Du vet vel at (+6V) + (-6V) = 12V = en passende spenning til mange op-amp`er :thumbup: THD`en hadde jo blitt vel høy ved bare 6V ;) Jeg har enda ikke byttet kondensatoren på +6V siden, dette fordi jeg venter på deler..

Dette er en av grunnene til at jeg både forsterker -6V og +6V railene som går i paralell til alle OP-amp`ene (høyere uF + bedre kvalitet, og bedre ESR og ripple egenskaper)

Analogdevices har mye bra, nøyaktig hvilke OP`er er det du har? Texas Instrument er ofte mitt førstevalg opa637 i "Metal Can" pakke

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Hmm okay. Er noen liggende på et verksted i nærheten, så tilgjengelig er vel mer riktig å bruke. Husker ikke nøyaktig hvilke det er. Var en bekjent av meg som sa at de burde ha ganske høy spenning da jeg vurderte å bruke de til hodetelefonforsterker. Men har ikke testet selv. Venter på noen opa2132, men spørs om de dukker opp på en stund.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Jeg eier jo ikke en eneste CD og har kun MP3

Blir ikke dette som å skyte spurv med kanon? Kanskje bedre å satse på Lossless? MP3 går jo "kun" opp til 320kbit/s. Uansett, ganske kreativt prosjekt :)

Nesten sånn at jeg vurderer å gå til anskaffelse av et slikt kort selv.

Har du hørt mp3 på en auzen eller modda x-fi gir mp3 ny mening :) La oss ta et tilfeldig tall, bytte ut 500 000 mp3 med flac (lossless) = myyyyye tid og harddiskplass jeg ikke har ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Blir ikke dette som å skyte spurv med kanon? Kanskje bedre å satse på Lossless? MP3 går jo "kun" opp til 320kbit/s. Uansett, ganske kreativt prosjekt :)

Kan være enig i at mp3 og andre formater kan være begrensende, dog fra 192kbit/s har jeg selv ikke opplevd at formatet lenger er den "mest" begrensende faktoren.

Lenke til kommentar

Har du hørt mp3 på en auzen eller modda x-fi gir mp3 ny mening :) La oss ta et tilfeldig tall, bytte ut 500 000 mp3 med flac (lossless) = myyyyye tid og harddiskplass jeg ikke har ;)

Hmm.. Jasså? Siden Creative har gitt ut specs, så får jeg vel vurdere å kjøpe et i nærmere fremtid. :)

Lenke til kommentar
Hvordan går det ann å holde på med slikt?

jeg sjønner det i alle fall ikke.

Det er SMD-maskiner (overflatemontasje-maskiner på norsk) som plasserer komponentene med pinlig nøyaktighet, men det skjer jo at man må lodde på en for hånd. Det minste vi bruker på jobb nå, er vel 0402, men har loddet 0201 noen ganger. Må bruke mikroskop og pinsett.

Lenke til kommentar
Er ikke dette VELDIG smått å holde på med, ArcticOC?

Neida, jeg har erfaring med å lodde komponenter helt nede i 0,3mm x 0,5mm fra tidligere, så å jobbe med chipper på 2-4mm er jo rene luksusen :) Men jeg har jo utviklet mye teknikk på å mestre så små SMD deler opp i gjennom årene jeg har hold på.

Har mange bedriftshemmeligheter ;) Men å bytte deler med ball grid array (BGA) har jeg enda tilgode å prøve meg på, krever dyrt utstyr om man ikke vil "svi" chippene, så hvis noen kunne være så snill å donere bort en BGA lodderigg (de som bruker IR) gi meg en PM!!

En ny koster fort 50 000kr., men kanskje det finnes noen vennlige sjeler der ute?! :)

Lenke til kommentar

Som den audiofile mannen jeg er,legger jeg denne tråden i mine innlegg. Spennende lesning dette.

Har hatt både X-Fi Platinum og Onkyo Wavio SE150 selv,men har aldri tenkt på å modde dem.

Blir gøy å se hva du får ut av dette ArcticOC. :yes:

Edit: Er det mulig å legge inn en bestilling på 1 stk Uber X-Fi av deg hvis dette blir bra?

I såfall bestiller jeg et nå. :D

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Spørs vel om ikke Auzentech Prelude X-FI er en lettere vei å gå, med utbyttbare op-amp's

Nå har X-Fi XM kortet også sokkel for bytte av op amp :) Laget en av noe donorelektronikk jeg hadde. Bare så synd sokkelen ikke passer standard dimensjoner (8L MDIP) som Auzentech selger som tilbehør, så man må vel laget et adapter ;)

post-15715-1205091235_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...