Gå til innhold

Das "Über X-Fi" für den Übermensch.. ;-)


Anbefalte innlegg

WTF?!! Hva i guds navn holder jeg på med? river av en masse komponenter på mitt 100% strøkene SoundBlaster X-Fi Xtreme Music kort??!!

 

På bildene nedefor har jeg allerede hugget av flere helt kritiske komponenter som op-amp`en og elektrolyttene til strømforsyningsdelen av kortet på flere steder.. dette kan jo umulig være helt bra ;) Og ikke nok med dette.. for her skal det rives enda mer før jeg gir meg..

 

Über : (German pronunciation) comes from the German language. It is a cognate of both Latin super and Greek ύπερ (hyper), as well as English over (as in "overkill").

post-15715-1204578112_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WTF??????

[whine]

Du kunne ikke donere korte til en stakar som ikke har noe (bra) kort?

[/whine]

 

Ellers vil jeg si at dette er ganske unødvendig.

 

Hva er grunnen til at du har gått bananas om jeg tør spørre?

 

 

EDIT: kom jo flere bilder... ser ut som om du here flere kort å ta av :p

Endret av Atzz
Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at du har gått bananas om jeg tør spørre?

 

 

EDIT: kom jo flere bilder... ser ut som om du here flere kort å ta av :p

Ja det ligger jo flere donorkort på arbeidsbenken..

 

Det er en selvfølgelig en grunn til at jeg regelrett henretter lydkortet mitt, for før noe kan bli bedre må man bryte det helt ned for så å bygge alt opp fra grunnen av :) Jeg elsker forøvrig god lyd (hint)

 

Det kommer dypere forklaringer i første innlegg etterhvert som deler kommer i postkassa mi fra flere verdensdeler (Japan, USA, hongkong m.fl.)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
WTF??????

[whine]

Du kunne ikke donere korte til en stakar som ikke har noe (bra) kort?

[/whine]

 

Ellers vil jeg si at dette er ganske unødvendig.

 

Hva er grunnen til at du har gått bananas om jeg tør spørre?

 

 

EDIT: kom jo flere bilder... ser ut som om du here flere kort å ta av :p

 

Mannen er jo gal, det vet alle som har fulgt med på forumet en stund ;)

 

Eg tipper han tenker å bytte ut komponentene på lydkortet med tilsvarende komponenter hentet fra produksjon av skikkelig Hi-Fi utstyr for å se kor god lyd han kan få. Og det skal det bli spennende å følge med på :cool:

Lenke til kommentar

bare en teaser :)

 

Venter på stæsj i postkassa, men dere vet nå posten i Norge :( Uansett har gjort litt av det jeg planlegger og hadde deler tilgjengelig til å gjøre på dette tidlige staadiet.

 

Nevner igjen at det kommer dypere forklaringer på hvorfor jeg velger å bytte de forskjellige komponentene i første post når "The Über X-Fi" er testet og ferdig. -AOC

post-15715-1204677564_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jasså, døkk sminke gris ja.

X-Fi kortene kan nok oppfattes som en skitten gris av enkelte audiofile, men med noen modifikasjoner blir lyden fort værdt over 3000kr., for X-Fi har en enormt mye kraftigere lydprosessor enn de fleste proffkort, og DAC`en er heller ikke av den dårligste man får tak i :)

Lenke til kommentar
Spørs vel om ikke Auzentech Prelude X-FI er en lettere vei å gå, med utbyttbare op-amp's og generellt mye høyere kvalitet på komponentene...

Men, gøyalt projekt, og kult å jobbe med, men hva vil det koste deg allt dette?

Jeg eier forøvrig et Prelude X-Fi, og har to stk. X-Fi Xtreme music kort.

 

Mye av delene er gratis, som feks sokler o.l., har rikelig tilgang til donorelektronikk. Men totalt har jeg bestilt deler for ca.25$ = 130kr., og da har jeg nok deler til å modde totalt 12stk. X-Fi kort, lyden bør heller ikke stå nevneverdig tilbake for Prelude kortet fra Auzentech når de er ferdige.

 

Et XtremeMusic kort koster deg ca. 4-500kr., mens Auzentech Prelude 7.1 ca. 2200kr.

 

Prelude kortet har riktignok egen sokkel for bytte av op-amp, men mine modda kort har muligheter til å bypasse avkoblingskondensatorene som ellers bare degraderer lyden mellom DAC`en og OP-amp`en :) Eneste grunnen til at decoupling-kondensatorene står der er for å bekytte DAC`en mot tilbakeslag av spenning fra passive høytalere (hodetelefoner o.l.), men kjører du mot aktivt utstyr som forsterkere ønsker du ikke denne funksjonen..

 

Når det gjelder op-amper holder jeg på å lage en som har bedre spesifikasjoner (125dB signal/ratio) enn det Auzentech har for salg.

 

Man kan også få mye av delene gratis og uten å betale frakt, produsentene deler villig ut vareprøver til designere :)

 

..og så må man jo ikke glemme gleden av å få lodde litt ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Spørs vel om ikke Auzentech Prelude X-FI er en lettere vei å gå, med utbyttbare op-amp's og generellt mye høyere kvalitet på komponentene...

Men, gøyalt projekt, og kult å jobbe med, men hva vil det koste deg allt dette?

Jeg eier forøvrig et Prelude X-Fi, og har to stk. X-Fi Xtreme music kort.

 

Mye av delene er gratis, som feks sokler o.l., har rikelig tilgang til donorelektronikk. Men totalt har jeg bestilt deler for ca.25$ = 130kr., og da har jeg nok deler til å modde totalt 12stk. X-Fi kort, lyden bør heller ikke stå nevneverdig tilbake for Prelude kortet fra Auzentech når de er ferdige.

 

Et XtremeMusic kort koster deg ca. 4-500kr., mens Auzentech Prelude 7.1 ca. 2200kr.

 

Prelude kortet har riktignok egen sokkel for bytte av op-amp, men mine modda kort har muligheter til å bypasse avkoblingskondensatorene som ellers bare degraderer lyden mellom DAC`en og OP-amp`en :) Eneste grunnen til at decoupling-kondensatorene står der er for å bekytte DAC`en mot tilbakeslag av spenning fra passive høytalere (hodetelefoner o.l.), men kjører du mot aktivt utstyr som forsterkere ønsker du ikke denne funksjonen..

 

Når det gjelder op-amper holder jeg på å lage en som har bedre spesifikasjoner (125dB) enn det Auzentech har for salg.

 

Man kan også få mye av delene gratis og uten å betale frakt, produsentene deler villig ut vareprøver til designere :)

 

..og så må man jo ikke glemme gleden av å få lodde litt ;)

 

Som jeg sa, det er et gøyalt prosjekt, særlig dersom kostnadene er lave og du liker lukten av loddebolten. Får bare håpe det ikke er andre lydmessige flaskehalser på Creative kortet som vil begrense effekten av all jobben, men det blir jo kanskje bare en ny utfordring :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

 

Spørs vel om ikke Auzentech Prelude X-FI er en lettere vei å gå, med utbyttbare op-amp's og generellt mye høyere kvalitet på komponentene...

Men, gøyalt projekt, og kult å jobbe med, men hva vil det koste deg allt dette?

Jeg eier forøvrig et Prelude X-Fi, og har to stk. X-Fi Xtreme music kort.

 

Mye av delene er gratis, som feks sokler o.l., har rikelig tilgang til donorelektronikk. Men totalt har jeg bestilt deler for ca.25$ = 130kr., og da har jeg nok deler til å modde totalt 12stk. X-Fi kort, lyden bør heller ikke stå nevneverdig tilbake for Prelude kortet fra Auzentech når de er ferdige.

 

Et XtremeMusic kort koster deg ca. 4-500kr., mens Auzentech Prelude 7.1 ca. 2200kr.

 

Prelude kortet har riktignok egen sokkel for bytte av op-amp, men mine modda kort har muligheter til å bypasse avkoblingskondensatorene som ellers bare degraderer lyden mellom DAC`en og OP-amp`en :) Eneste grunnen til at decoupling-kondensatorene står der er for å bekytte DAC`en mot tilbakeslag av spenning fra passive høytalere (hodetelefoner o.l.), men kjører du mot aktivt utstyr som forsterkere ønsker du ikke denne funksjonen..

 

Når det gjelder op-amper holder jeg på å lage en som har bedre spesifikasjoner (125dB) enn det Auzentech har for salg.

 

Man kan også få mye av delene gratis og uten å betale frakt, produsentene deler villig ut vareprøver til designere :)

 

..og så må man jo ikke glemme gleden av å få lodde litt ;)

 

Som jeg sa, det er et gøyalt prosjekt, særlig dersom kostnadene er lave og du liker lukten av loddebolten. Får bare håpe det ikke er andre lydmessige flaskehalser på Creative kortet som vil begrense effekten av all jobben, men det blir jo kanskje bare en ny utfordring :innocent:

Forskjellen mellom et Prelude og Modda Xtreme Music vil uansett være marginal, DAC`en er vel den største flaskehalsen for å nå den siste lille marginen, men du skal uansett ha svært gode ører og anlegg for å skille kortene :) Men DAC`en til Xtreme Music er ikke dårlig. Tror Preulde kortet kan få "kjørt seg" litt opp i mot moddakortet når jeg putter på den spesialbygga op-ampen jeg har planer om å intigrere (125dB)

 

Men på den annen side har man jo alltids litt mulighet til å tilpasse lyden til personlig smak om ønskelig når man bygger selv :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Håper det går greit at jeg spør et helt noob spørsmål.

 

Jeg har en USD-DAC/Amp som bruker en PCM2702 DAC, bare lurte på hvordan denne er sammenliknet med Prelude/Moddet X-Fi.

 

Moddet X-Fi høres ganske genialt ut hvis du liker å spille og setter pris på god kvalitet på musikk. :)

Lenke til kommentar
Håper det går greit at jeg spør et helt noob spørsmål.

 

Jeg har en USD-DAC/Amp som bruker en PCM2702 DAC, bare lurte på hvordan denne er sammenliknet med Prelude/Moddet X-Fi.

 

Moddet X-Fi høres ganske genialt ut hvis du liker å spille og setter pris på god kvalitet på musikk. :)

PCM2702 har jo ikke de aller råsete spesifikasjonene etter det jeg kan se, men hvordan den høres ut i virkeligheten aner jeg ikke. Man kan jo ha en rå DAC, men en annen ting er jo kvaliteten på infrastrukturen rundt! registrer deg på head-fi.org og spør guruene/autistene der, tipper du får et bedre svar ;)

 

Forøvrig hadde jeg nok personlig valgt en modda X-Fi over produktet du har, hovedsakelig fordi det sitter en CA20K1 på kortet med over 51 millioner transistorer ;)

 

Jeg eier jo ikke en eneste CD og har kun MP3, så prosessorkraften er helt essensiell for min del, ergo CA20K1 - "X-Fi"

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Takk for svar, da blir nok en Auzentech X-Fi Prelude 7.1 når den kommer. :D

 

Edit: Fant den, den har vist kommet ut allerede. :D

Hvis du vil ha mye for pengene kjøper du en X-Fi XtremeMusic og bestiller en op-amp av typen LM4562, da får du enormt mye for pengene dine, ca.500kr.= Auzentech X-Fi Prelude 7.1 "light"

 

http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html

 

Edit: Glemte å nevne at du bør ha utstyr og erfaring til å lodde ut og inn en SMD chip på 4 x 4mm med 8 pinner totalt ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...