Pixl. Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hei, jeg har da skaffet meg en del penger og skal fixe opp ett egen hjemmekino anlegg på rommet mitt. planlegger da en 32" lcd tv (denne samsung LE32S81B)er en jeg tenker på, men er åpen for innspill. når det snakkes lyd er jeg meget usikker og trenger vell en del hjelp jeg vurderer enten denne Cambridge Azur 340A SE forsterkeren med noen høytalere jeg har liggende rundt. andre forslag? Jeg har da en dell xps m1530 og har hørt mye rart om lydkortet i denne. kunne noen funnet ut om den støtter surround..? og, om den ikke gjør kan den bruke 5.1 høytalere? vil det fortsatt bli bra/bedre med 5.1 høytalere enn 2.1? eller ett sett pc-høytalere som f.eks Disse: Logitech Z-4i 2.1 Høytalere Disse: Logitech Z-2300 Høyttalere 2.1 Disse: Logitech G51 Høyttaler 5.1 Disse: Logitech Z-5500 Høyttalere 5.1 Bruksområdet er mye musikk og film. ved musikk sitter jeg under en meter ifra høytalerene, ved film 2-3 meter. lurer på hva jeg bør velge.. Er da ute etter dog lyd til en ok pris. heller selv litt imot pc-høytalere pga mindre og billigere samt muligens bedre til mitt bruk..? Dette ble rotete men håper dere forstår og kan hjelpe meg. -PixlFace Lenke til kommentar
Ari Gold Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Til en fin startpakke anbefaler jeg en forsterker som har litt krefter og som du eventuelt kan forsterke med noen bedre høytalere senere. Mitt tips er: Forsterker: Nad t744 --------------------- 4200- HIfi-Klubben Høytalere: Cerwin Vega Ve-8 ---------- 2100- Hifi-Klubben Regner med at du ikke hører på klassisk og den slags musikk, derfor tror jeg CV vil passe bra til dine behov. Da starter du med et 2.1 anlegg, og kan senere oppgradere til et 5.1 hvis det er målet Subwoofer er også viktig hvis du har budsjett til det. XTZ er å anbefale da, kanskje W10 hadde passet best til deg og ditt anlegg. Senere kanskje noen bakhøytalere og og en senter med det er vel ikke det som står øverst på ønskelisten. Lykke til videre Edland Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 NAD T744 er satt ned til 2500,- nå, forresten. Har VE-8 selv og kan love deg at du blir overrasket om du kjøper de. Er mye guffe i de til å være så små. Lenke til kommentar
HYGEN Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) 1 det er to hovedgrupper surround. ..2.0 lyd som mixes til 5.1 , 7.1 lyd (real time) som gir en dårlig surround opplevelse for den som lytter. eller ..5.1 (7.1) ekte surround som er innspilt på plater (DVD , Blu Ray osv) til lydcodec DD 5.1 , DTS , HD lyd som DD + - DTS HD osv. Kjøper du deg en Stereo forsterker får du ikke surround. Leste litt i manual til pc (helt sikker er jeg ikke men dette tror jeg) 1 Du har ikke spdif (optisk / coax lyd ut å kan ikke kople til reciver å få de ekte surroundlyder som DD 5.1 og DTS. 2 Du har HDMI ut du kan bruke til lyd men er avhengig av en reciver som har HDMI inn. 3 Jeg tror ikke du har 5.1 , 7,1 analog lyd ut som kan brukes til 5.1 , 7.1 høytalere eller til 5.1 , 7.1 multichannel inn på reciver. Dine muligheter til lyd da blir. 2.0 lyd ut med vanlig minijack til 2x phono kabel til forsterker som gir stereo eller til reciver som vil lage en surroundmix men lydmessig langt fra så bra og fint å høre på som ekte surround. Kjøpe reciver som har HDMI lydkort støtter vel ikke bitstream av lydcodec så valget blir å overføre LPCM (5.1 , 7.1) dvs at lydcodec må decodes med software avspiller på pc (feks Power DVD) Finner du ut om du har SPDIF på din pc________________ Så vil jeg anbefale Logitech Z5500 pc høytalere. Hvorfor er at dette er kraftfullt lyd anlegg til et lite rom. Bra lyd Høytalersettet har decoder til DD 5.1 og DTS som gir ekte surround. Du vil kunne bruke AC3 filter på pc til din 2.0 stereo lyd for å få DD 5.1 , DTS upmix lyd til en realtime surroundlyd (overføres med spdif) Du kan også kople til DVD spiller , Blu Ray , Xbox , PS2 /PS3 osv med spdif til Logitech z5500 å få ekte surround. Har du mulighet til spdif kan du også kjøpe og bruke reciver som er nevnt- (som har intergrert decoder for DD 5.1 og DTS) eller som også lager en surround mix ut fra 2.0 stereo lyd (real time) Har du ikke spdif fra lydkort eller reciver har HDMI ser jeg det som ganske nytteløst å unødvendig med reciver med mindre du skal høre på dårlig oppmixet surroundlyd.(2.0 lyd fra lydkort) Kan du sette inn et lydkort i din pc er det en mulighet. http://no.europe.creative.com/shop/product...d=true&nav= Da kan du kople til Z5500 , Reciver eller hva du ønsker å få ekte surround. Eller kjøp reciver med HDMI Om det er gjennomførbart blir X-Fi Xtreme Audio Notebook + Logitech Z5500 et billig alternativ til veldig bra lyd med mange muligheter. (totalt ca 3000,- kroner , kanskje litt under) (kjøp av reciver å kople til mange gamle høytalere kan gi elendig lyd) Endret 26. april 2008 av HYGEN Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det blir billigere med Z-5500 enn med receiver og HiFi-høyttalere, men Z-5500 spiller MYE dårligere enn den NAD receiveren jeg linket til og en pakke med Dynavoice høyttalere. Lenke til kommentar
HYGEN Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Det blir billigere med Z-5500 enn med receiver og HiFi-høyttalere, men Z-5500 spiller MYE dårligere enn den NAD receiveren jeg linket til og en pakke med Dynavoice høyttalere. Klart en reciver er best i lengden. Lite rom så er Z5500 mere en bra. Trådstarter bør egentlig kjøpe en reciver med mulighet for HDMI.(ikke uten) (brukt eller ny) Den bør også koples til minimum 6 høytalere. Subwoofer , center , front left , front right , surround left , surround right og helst 1 - 2 surround back Summen for dette blir mye så derfor en anbefaling til Z5500 om man får støtte for spdif. spdif har jeg ikke funnet at denne pc har (ofte får man det fra S-Video utgang på en laptop men denne pcn støtter ikke det. Valg til hva man ønsker / trenger er vel om man ønsker å spille fake eller ekte surround som er 2 helt forskjellige lydopplevelser. NAD receiveren har vel ikke HDMI så gjør man ikke noe for å få bitstream lyd otisk / coax eller HDMI 5.1 (7.1) LPCM vil NAD kunn gi fake surround som jeg mener blir bortkastede penger for elendig lyd. Siden HDMI vil være standard fremover i tid (helst med intergrert decoding av lyd) bør man satse på det om ny reciver skal kjøpes. Brukte recivere kan man også finne på finn.no , avforum.no eller bruktmarked.no til en billig penge. Endret 26. april 2008 av HYGEN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå