OleAndre89 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Heisann! Lurer på om det er noen her som har erfaring eller jobber med karoseri? Legger med et bilde her, så vis dere vill kikke litt, kanskje komme med innspil hva denne skaden hadde kommet på et verksted? Hvordan utstyr/verktøy dere ville brukt. Ole. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Den skaden der så rimelig omfattende ut om den skal bli ordentlig bra og så og si usynelig. Litt usikker hvordan du skal få rettet ut de små bulkene, men kanskje en mulighet og demontere taktrekk og banke dem ut. Deretter må du nok sparkle/pusse/sparkle/pusse for at taket skal bli bra. Resten, rundt dørene der vet jeg ikke hva du skal gjøre med Lenke til kommentar
citronen Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Snurra bilen eller? Ta å sleng inn info om bil, og noen flere bilder (gjerne med døra åpen). Har du planer om å ta skaden sjølv, og - hvor nøye er du på å få det 100%? Haggiz Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 haha kom litt raskt ut av ett kryss og snurra rundt eller?! Tenker meg at du må omlakkere hele taket så kommer vel på en 10 000,- viss du skal gjøre det der de kan det. De skulle ha 9500,- for å rette opp en liten bulk og noen skraper på bakluka mi på en Audi 100. Det var langt ifra så stygt som dette! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Limer inn mitt svar fra en tidligere tråd: Det å fikse sånne skader og å få det bra er en kunst og det tar tid å lære seg alle triks og ikke minst det å lakkere ordentlig, så det blir en laaaaaang post hvis alle små detaljer skal tas med. Likevel, her er prosessen i korte stikkord: - Puss ned rusten så godt som mulig (sandblås/sandpapir) - Rengjør med Lynol etc. for å gjerne fett/skitt/smuss/pussestøv. Legg på ruststopper av et eller annet slag. Her er det stor variasjon i kvaliteten på ulike prdukter. Ruststopperen fra Turtle Wax er f.eks IKKE å anbefale! - Masker opp området du skal lakkere. Legg skøytene skjult eller mest mulig kamuflert. Det beste er å lakke en hel "del" av bilen (skjerm, dør etc.) - Legg grunning på rustområdet (gjerne sink-grunning) - Fyll i skadene med eventuelt finsparkel for å få det gjevn/fylle hull. Puss dette ned og fyll i små sprekker e.l. med sprayspakkel eller kun bruk sprayspakkel hvis det er små riper/humper i lakken. Spraykspakkelen kan våtslipes gjevn og lakkes rett over etterpå når det er tørt. Dette er en langtekkelig prosess og det krever trening å få det bra. - Når du tror det er gjevnt, så legger du på et lite lag med lakk for å få frem eventuelle ugjevnheter. Hvis det ser greit ut, så kan lakken legges på. Hvis ikke, så gjentas prosessen med sprayspakkelet til det er gjevnt. - Gå så over hele området som skal lakkeres med en "pad" eller helt fint sandpapir for at lakken skal feste seg ordentlig. Etterpå fjerner du alt av støv etc. med en fuktig klut. - Legg så på lakk når overflaten er helt tørr. Det anbefales ikke å bruke boks-lakk på større områder, men det er helt klart det rimeligste, så det får du vurdere. Først tre gode lag (spray slik at det akkurat ikke begynner å renne) og så to lag med klarlakk etter ca. 30 min. Dette med lakkering er kjempevanskelig og krever mye trening! Legger du på for tynt eller for lite blir resultatet dårlig og legger du på for mye begynner det å renne. Skulle fargelakken begynne å renne, er det bare å stoppe opp, vente til det tørker, pusse ned og prøve på nytt. Klarlakken derimot kan du våtslipe gjevn igjen med 1200 papir og vann der det har begynt å renne etter at den er tørket ordentlig og så rubbe ned rippene fra sandpapiret med maskin. Det har hjulpet meg flere ganger og det blir bra. Bare husk at det finnes ulike typer sandpapir og på lakk/grunning/spakkel er KUN våtslipepapir fra 800 og oppover å anbefale eller så er det fort at man pusser for mye eller at overflaten blir for kornet og ripete! - Etter 24 timer rubber du lett over for å fjerne lakkstøv o.l. og så polerer du. Ta vekk maskering. Ferdig! Det er etterpå lurt å rubbe/polere hele bilen slik at lakkeringen blender mer inn. Nylakkerte områder vises veldig godt og fargenyansen vil nok variere litt den første tiden. Oppi alt dette, trenger du en tørr og varm plass å stå eller så kommer rusten tilbake før du vet ordet av det og da hele jobben bortkastet. Det bør også være lite støv/skitt. Husk å bruk maske når du driver på med løsemidler!!! Dette er kort forklart. Tror ikke jeg har glemt noe. Kom heller med spørsmål, så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Endret 8. mars 2008 av LiamH Lenke til kommentar
myers Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 He he.......Har litt jobb her;)? Har du ikke tenkt å gjøre det selv, ville jeg skjekket www.micropaint.no Skal du rette den opp selv, må du nok dra ut de værste bulkene. mye billig oppretter verktøy å få kjøpt. trenger kun ett sveiseapparat (mig) husker selvfølgelig ikke hva det heter i farten, men prinsippet er enkelt, så forklar i en bilbutikk så vet de navnet. dette er kun ett rundtjern klinket i ene enden/evt en mutter, og ett frittgående lodd som sklir over jernet og stopper i klinkingen/mutteren. den frie enden punktsveiser du midt i bulken, så er det bare å dra loddet av all kraft til den stopper i klinkingen/mutteren, og bulken din blir med ut. husk å ta av batteripolene om du skal sveise på bilen. Lykke til:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå