vcx Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ved ikke om det er mange tråder om dette fra før, men jeg prøver. Blir vel snart innkalt tin førstegangstjeneste i militæret. Har jo ofte som alle andre sett de norske styrkene i afghanistan. Dette frister veldig. Hvordan kommer jeg meg dit etter førstegangstjenesten? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ved ikke om det er mange tråder om dette fra før, men jeg prøver. Blir vel snart innkalt tin førstegangstjeneste i militæret. Har jo ofte som alle andre sett de norske styrkene i afghanistan. Dette frister veldig. Hvordan kommer jeg meg dit etter førstegangstjenesten? Start med Panser og 2. Bataljonen. så vil du nok få et tilbud om INTOPS i løpet av førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
vcx Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Ved ikke om det er mange tråder om dette fra før, men jeg prøver. Blir vel snart innkalt tin førstegangstjeneste i militæret. Har jo ofte som alle andre sett de norske styrkene i afghanistan. Dette frister veldig. Hvordan kommer jeg meg dit etter førstegangstjenesten? Start med Panser og 2. Bataljonen. så vil du nok få et tilbud om INTOPS i løpet av førstegangstjenesten. Panserbataljonen's side på mil.no er for øyeblikket nede, men antar at dette er en bataljonen for pansret kjøretøy. Høres interessant ut, også 2. bataljonen virker fristende. Får lese meg til mer informasjon. Er dette riktig rekkefølge?: 1. Førstegangstjenesten 2. Panser / 2. Bataljonen 3. Og deretter får jeg et tilbud om INTOPS? Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Kunne godt tenkt meg en tur ned dit x) Muhaha Endret 3. mars 2008 av cebter Lenke til kommentar
40mm Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ved ikke om det er mange tråder om dette fra før, men jeg prøver. Blir vel snart innkalt tin førstegangstjeneste i militæret. Har jo ofte som alle andre sett de norske styrkene i afghanistan. Dette frister veldig. Hvordan kommer jeg meg dit etter førstegangstjenesten? Start med Panser og 2. Bataljonen. så vil du nok få et tilbud om INTOPS i løpet av førstegangstjenesten. Panserbataljonen's side på mil.no er for øyeblikket nede, men antar at dette er en bataljonen for pansret kjøretøy. Høres interessant ut, også 2. bataljonen virker fristende. Får lese meg til mer informasjon. Er dette riktig rekkefølge?: 1. Førstegangstjenesten 2. Panser / 2. Bataljonen 3. Og deretter får jeg et tilbud om INTOPS? For å klaregjøre meg bedre, kom deg inn i enten Panser eller 2. Bataljonen under førstegangstjenesten da det er de som leverer og setter opp de fleste vernepliktige avdelingene for INOPS. Så etter endt førstegangstjeneste vil det være muligheter å reise ut med avdelingen til INTOPS hvis befalet mener at du er skikket for den type tjeneste. Håper det det gjorde det klarere for deg Lenke til kommentar
vcx Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Ved ikke om det er mange tråder om dette fra før, men jeg prøver. Blir vel snart innkalt tin førstegangstjeneste i militæret. Har jo ofte som alle andre sett de norske styrkene i afghanistan. Dette frister veldig. Hvordan kommer jeg meg dit etter førstegangstjenesten? Start med Panser og 2. Bataljonen. så vil du nok få et tilbud om INTOPS i løpet av førstegangstjenesten. Panserbataljonen's side på mil.no er for øyeblikket nede, men antar at dette er en bataljonen for pansret kjøretøy. Høres interessant ut, også 2. bataljonen virker fristende. Får lese meg til mer informasjon. Er dette riktig rekkefølge?: 1. Førstegangstjenesten 2. Panser / 2. Bataljonen 3. Og deretter får jeg et tilbud om INTOPS? For å klaregjøre meg bedre, kom deg inn i enten Panser eller 2. Bataljonen under førstegangstjenesten da det er de som leverer og setter opp de fleste vernepliktige avdelingene for INOPS. Så etter endt førstegangstjeneste vil det være muligheter å reise ut med avdelingen til INTOPS hvis befalet mener at du er skikket for den type tjeneste. Håper det det gjorde det klarere for deg Dette gjorde det litt klarere ja. Tusen takk for svar ! Lenke til kommentar
jeiks Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 men du kommer deg til utlandet ved å ta første gangs tjeneste i garden også Lenke til kommentar
cFc Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Jaha? Er Garden eller Panser eller 2. bataljonen først i køen når det gjelder utenlandet? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Garden setter ikke opp egne avdelinger for INTOPS, sånn som Panser og 2. Bataljonen. Så vil man ut så er det i hovedsak bedre å ta førstegangstjenesten i en av de 2 avdelingene. Gjentar meg selv nå Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Alle typer stillinger er nødvendige å ha i intops, så du kan også komme deg til Afghanistan via andre avdelinger som CSS, Samband, Ing.bat. osv. Jegerkompaniet er vel også en mulighet. Endret 3. mars 2008 av T.F.T Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 hvis man allerede er ansatt i forsvaret, kan det være noe problemer med å komme til Intops da? tenker da mest på prioritering av personell, jeg er en ressurs forsvaret trenger i den stillingen jeg er i nå, så jeg kan se for meg at forsvaret heller vil ha meg i nåværende stilling enn i intops. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Er 2BN og panser "likestilt" når det gjelder INTOPS? Jeg mener, sender begge ut avdelinger til INTOPS hvert år? Lenke til kommentar
peryy Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Du kan kalle de "likestilt" 2BN, PBN og TMBN deler på leveransene i INTOPS. TMBN har jo nå oppdraget i Afghanistan, mens 2BN skal stille en OMLT kandak i Afghanistan i høst, og PBN stiller et PRT kompani til januar igjen Lenke til kommentar
vcx Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Du kan kalle de "likestilt" 2BN, PBN og TMBN deler på leveransene i INTOPS. TMBN har jo nå oppdraget i Afghanistan, mens 2BN skal stille en OMLT kandak i Afghanistan i høst, og PBN stiller et PRT kompani til januar igjen Etter man har vært på oppdraget i utlandet noen/en gang/ganger og ønsker å begynne på f.eks studier. Er dette problematisk? Eller blir du nødt til å bli værende lenger, evt. bli innkalt igjen? Lenke til kommentar
peryy Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Når du har vært på oppdrag i utlandet, så er du ikke pliktig til å dra ut på nytt. Du er da ferdig som soldat hvis du ønsker d. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Men det er fullt mulig å ta et år til i utlandet? Noen som vet hva vanlige menig'er får i lønn i utlandet? Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Jeg fikk tilbudet på sesjon for en god stund siden, og det er innenfor Panserbataljonen... Jeg skal da muligens den veien, ganske snart Endret 9. mars 2008 av Johsse Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Men det er fullt mulig å ta et år til i utlandet? Noen som vet hva vanlige menig'er får i lønn i utlandet? Hvis det er afghanistan du tenker på, så sender de ikke menige dit. Du får først dra etter førstegangstjenesten, da som grenader. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Er vel Brigade Nord som primært står for utdannelsen av styrker til IntOps. Tror i hvert fall det er Brigade Nord det nå heter - het 6. divisjon da jeg reiste ut. Det spiller mindre rolle hvilken spesifikk avdeling man havner i da det sendes ut folk fra de aller fleste avdelingene: jeger, samband, panser, log., MP, osv... Skulle du mot formodning havne i en avdeling som ikke utdanner folk til IntOps er det alltids mulig å søke seg over i en annen avdeling i løpet av rekruttperioden. Men husk å spørre om dette allerede under sesjonen (hvis du ikke har vært der) eller innrulleringen i den avdelingen du havner i. Tar jo gjerne litt tid for å få ting til å skje i militæret (TTT). Det er heller ikke noe problem å komme ut igjen etter første IntOps, heller tvert i mot. Har i hvert fall selv fått tilbud et par ganger om å komme ut igjen, men har takket nei siden jeg sitter midt i en utdannelse nå. Satser på å ta en tur ut igjen når jeg er ferdig, selvom dama har truet med å slå opp hvis jeg gjør det, hehe. Det er forresten en annen ting du skal ha lykke til med - foreldre (særlig mødre) og kjærester er ikke særlig glade for at man drar av sted. Men jeg anbefaler det på det sterkeste. Er en opplevelse for livet! Og lønna er ikke noe å klage på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå