Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Er det noen som vet hvor mye det koster å legge inn en ny linje inn i et hus? Jeg har nettopp flyttet inn i en hybel på nordstrand, huset har to linjer men begge er i bruk. Trenger nett nå!!! :(

Du betaler ikke noe ekstra for å få inn en ny kabel hvis det var det du tenkte på..

Hvis kabelen er av nyere type så skal det også være kapasitet til 4 eller 5 linjer totalt, avhengig av hvor kabelen går (luft/bakke) og når det ble installert.

Du betaler kun vanlig etableringssum.

Lenke til kommentar
Hei! Er det noen som vet hvor mye det koster å legge inn en ny linje inn i et hus? Jeg har nettopp flyttet inn i en hybel på nordstrand, huset har to linjer men begge er i bruk. Trenger nett nå!!! :(

Du betaler ikke noe ekstra for å få inn en ny kabel hvis det var det du tenkte på..

Hvis kabelen er av nyere type så skal det også være kapasitet til 4 eller 5 linjer totalt, avhengig av hvor kabelen går (luft/bakke) og når det ble installert.

Du betaler kun vanlig etableringssum.

Leste du i det hele tatt spørsmålet hans, eller så du bare på enkelte av ordene? Han skriver jo at huset har to linjer (2 trådpar). Og jo, du må betale for å få inn en ny kabel. Telenor har ikke leveringsplikt på xDSL, så da må kunden betale om han skal ha flere linjer inn til huset. Nå skal det være sagt at det kommer helt ann på situasjonen om det blir lagt inn ny kabel eller ei. Hvis det er luftkabel, og kun ett spenn eller noe slikt som må byttes ut, er det mye mulig entreprenøren bare skifter det.

Din beste sjangse er derimot å bestille en analog telefonlinje. Reglene sier at 2-kanals utstyr ikke skal plasseres ute hos kunder.

Er det derimot fullt til endefordeler, da er løpet kjørt!

Lenke til kommentar
Leste du i det hele tatt spørsmålet hans, eller så du bare på enkelte av ordene? Han skriver jo at huset har to linjer (2 trådpar). Og jo, du må betale for å få inn en ny kabel. Telenor har ikke leveringsplikt på xDSL, så da må kunden betale om han skal ha flere linjer inn til huset. Nå skal det være sagt at det kommer helt ann på situasjonen om det blir lagt inn ny kabel eller ei. Hvis det er luftkabel, og kun ett spenn eller noe slikt som må byttes ut, er det mye mulig entreprenøren bare skifter det.

Din beste sjangse er derimot å bestille en analog telefonlinje. Reglene sier at 2-kanals utstyr ikke skal plasseres ute hos kunder.

I hvilken verden lever du i?

Jeg leverer daglig linjer inn til boliger, fullaksesser, hvor boligen kanskje ikke har kabel i det hele tatt inn, og må den byttes, strekkes opp ekstra osv osv, så har vi fullmakt fra telenor til å gjøre det så lenge prisen ikke overstiger en viss sum.

Jeg har levert en fullaksess inn til kunde som har kosta telenor ett 5 sifret beløp, OG det betaler jaggu ikke kunden.....

Og er det fullt til endefordeler, da har vi jaggu muligheten til å gjøre noe med det også, og så langt har ikke telenor sagt nei for min del hvertfall..

Og jeg leverer kun linjer i små tettsteder og i gokk....

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

I hvilken verden lever du i?

Jeg leverer daglig linjer inn til boliger, fullaksesser, hvor boligen kanskje ikke har kabel i det hele tatt inn, og må den byttes, strekkes opp ekstra osv osv, så har vi fullmakt fra telenor til å gjøre det så lenge prisen ikke overstiger en viss sum.

Jeg har levert en fullaksess inn til kunde som har kosta telenor ett 5 sifret beløp, OG det betaler jaggu ikke kunden.....

Og er det fullt til endefordeler, da har vi jaggu muligheten til å gjøre noe med det også, og så langt har ikke telenor sagt nei for min del hvertfall..

Og jeg leverer kun linjer i små tettsteder og i gokk....

Problemet her er nok at du bytter ut ledninger gjort på ordre fra Telenor, når Telenor ikke har behov for å bytte kabel inn til et hus/leilighet da gjør de det pent ikke heller.

Og skal fortelle deg at å legge en ny kabel _ikke_ er gratis, selv om du gjør det så er det ikke du som tar i mot henvendelsene fra kundene. Bare et fåtall får byttet kabel pga dårlig linje (på Telenor sin regning).

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
Problemet her er nok at du bytter ut ledninger gjort på ordre fra Telenor, når Telenor ikke har behov for å bytte kabel inn til et hus/leilighet da gjør de det pent ikke heller.

Og skal fortelle deg at å legge en ny kabel _ikke_ er gratis, selv om du gjør det så er det ikke du som tar i mot henvendelsene fra kundene. Bare et fåtall får byttet kabel pga dårlig linje (på Telenor sin regning).

Det er til enhver tid entreprenøren sin avgjørelse om det byttes kabel eller ikke.

På installasjoner kan to mann som regel jobbe i to dager med matriell inkludert og likevel holde seg innenfor det som telenor godtar som ekstrakostnad.

På feil er det entreprenørs ansvar å bytte siste innstrekk, dvs telenor får aldri regning på det engang, så ser ikke helt hva du sikter til her..

Gjelder det hovedkabler, spredekabler så må telenor pent ta regningen, og gjelder det f.eks de to siste spennene inn til husvegg så får vi tillegg av telenor for å bytte det, og har aldri hørt noe om at kunder blir fakturert for dette da det er telenors ansvar å holde akseptabel linje inn til grensesnitt...

Så jeg synes det er meget rart at telenor tydeligvis opererer på forskjellige måter andre plasser i landet.. Tydeligvis bare agder som har det så greit.

Lenke til kommentar

Techpoint, det må være noen tilfeller du får som ikke blir plukket opp av Telenor Jara... er det fullt i nett så stopper de orderen før montør får beskjed om installasjon.

Kan jo hende du har andre erfaringer, men jeg har aldri opplevd det :) Forhåpentligvis snur Telenor på skuta og ordner linjenettet skikkelig, men tviler sterkt (kjenner jeg Telenor rett).

Lenke til kommentar
Techpoint, det må være noen tilfeller du får som ikke blir plukket opp av Telenor Jara... er det fullt i nett så stopper de orderen før montør får beskjed om installasjon.

Kan jo hende du har andre erfaringer, men jeg har aldri opplevd det :) Forhåpentligvis snur Telenor på skuta og ordner linjenettet skikkelig, men tviler sterkt (kjenner jeg Telenor rett).

Som jeg skrev tidligere her, om det er feil på tildelt par så vet ikke Jara noe om dette, og dette er feil vi utbedrer uten at Telenor får beskjed om det først, de får bare regningen.

Når det gjelder kabler inn til bygg som det ikke er mer kapasitet på så vet telenor sjeldent om det også, pga linjeføringene til kunder er kun registrert frem til endefordeler, og ikke fra endefordeler til bolig, så hvis det henger en 2 par inn til ett bygg med f.eks 3 leiligheter, og to linjer allerede er i bruk og sistemann også vil ha linje, bredbånd, tlf, whatever og samme hvilken leverandør det er så bytter vi den kabelen til en 5 par, og denne regningen er det telenor som tar, ikke kunden.

Lenke til kommentar
Er det fult til EF, så pleier vel ikke akkurat Telenor å sende ut ordrer på DSL... eller?

Hender det er feil på tildelt par, men sjeldent noe problem, sender bare ut måle og rep folk, så bruker de noen timer/dager på å fikse det.

Er det feil på tildelt par :D er jo det ikke fullt til EF.

Kun andre kunder og registrerte feil som gjør det fult.

Har de da først sendt ordre på den linjen, og så kommer det opp at det er feil, så skal jo den fikses ja..

Ang kor stort fullmakten entrepenør har mot telenor. Er vel noe telenor regulerer litt fram og tilbake ved visse tider. Forskjell fra sted i landet. Og forskjell på entrepenørene og vel?...

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis snur Telenor på skuta og ordner linjenettet skikkelig, men tviler sterkt (kjenner jeg Telenor rett).

Er ikke så mye å håpe på. koffor skal de det? De kommer bare til å øke og øke utrrulling av fiber. Så ingen kan vel mene de skal bruke overdrevene penger på kobbernettet nå. For å glede noen kunder.

Lenke til kommentar
Kun andre kunder og registrerte feil som gjør det fult.

Har de da først sendt ordre på den linjen, og så kommer det opp at det er feil, så skal jo den fikses ja..

Ang kor stort fullmakten entrepenør har mot telenor. Er vel noe telenor regulerer litt fram og tilbake ved visse tider. Forskjell fra sted i landet. Og forskjell på entrepenørene og vel?...

Det er nok forskjeller på hvor stor fullmakten er hos de forskjellige entreprenørene, i utgangspunktet nå så har vi en 4 sifret fullmakt med mulighet for å utvide til over 3 ganger den summen, noe vi har gjort flere ganger uten at telenor har spurt om hvorfor engang, de spør gjerne følgende spørsmål "Er det nok?"

Så virker ikke som det er så veldig vanskelig, hehe..

Utrulling av fiber er jo i full gang her nede hvertfall, men vet ikke når det taes i bruk for Telenors del da, LOS er jo i full gang allerede og har masse kunder på fiber her.

Lenke til kommentar

Fiber utrulling andre operatører er vel kommet godt igang. Men for telenors del, starter/startet i oslo/øst området nylig. Mens det eg har hørt sist, er at vi først begynner for fullt i bergen rett over sommer.

Men her igjen, er kraftlaget, BKK, snart for fult igang med sinn utrulling til vanlige hjem. Og de har et ganske stort nett alerede rundtomkring så :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...