Abruzzi Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Hei.. Har en laptop som windows ikke starter på... Får følgende melding: Windows kan ikke starte fordi denne filem mangler eller er skadet:<windows root>\system32\hal.dll. Installer en kopi av filen ovenfor på nytt. Har prøvd å sette i xp cd å reparere men får spørsmål om admin passord og det er ikke noe passord på maskinen så jeg får ikke startet det. Noen som kan hjelpe eller har vært borti dette før? Det er også veldig viktig at jeg ikke må re-installere for det er mye viktig på harddisken. UPDATE 1: Prøvde dette tipset fra et annet forum: Du trenger ikke recovery-CD-en fra Dell, men for å prøve mitt forslag trenger du en XP-plate. Start maskinen på xp-CD-en, og velg E for å reparere ved hjelp av Recovery Console. Når du har valgt den aktuelle Windows-installasjonen og eventuelt slått inn passord, så kan du skrive inn følgende kommando: expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll Denne kommandoen henter filen fra plata og oppretter den på rett sted på harddisken igjen, bytt eventuelt ut stasjonsbokstavene hvis de blir feil på din maskin. I eksempelet her er D:\ = cd-rom, og C:\ er selvfølgelig partisjonen på harddisken hvor Windows er installert. Men det hjalp ikke, Dette kommer opp etter jeg har skrevet inn det: kan ikke lage filen hal.dll 0 fil(er) er utløpt. UPDATE 2: Har prøvd å skirve "del \system32\hal.dll" nå og da får jeg Ingen tilgang?!? :S Endret 3. mars 2008 av Abruzzi Lenke til kommentar
insane1 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hei! Huff, denne har jeg også hatt tidligere.. Det jeg endte opp med å gjøre, da reinstalleringer ikke hjalp i det hele tatt, var å koble disken til en annen maskin, og sjekke den for feil. Feilen oppstår normalt sett hvis man by accident får endret boot.ini som tilsier hvilke os som skal lastes. Anbefaler at du sjekker denne fila også for å se om det har dukket opp flere linjer enn det som burde være der. Deretter legger du inn hal.dll i systeme32 mappa igjen. Du finner hal.dll enten i C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386 (altså på hoveddisken i maskinen du har koblet den kranglete disken til) eller på f.eks. dll-files.com. Kopier som sagt denne fila inn i system32 mappa igjen, pass på at du viser alle systemfiler, skjulte filer osv. Får du beskjed om å overskrive fila, gjør det! Da burde alt være i orden igjen. Du kan da sette på skjuling av operativsystemfiler osv osv igjen, og putte disken tilbake i maskinen Håper dette funker for deg! /Insane1 Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Hm, finnes det ingen annen måte enn å ta ut disken? Er den bare å koble til en stasjonær PC iom. at dette er en laptop harddisk`? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Hei! Huff, denne har jeg også hatt tidligere.. Det jeg endte opp med å gjøre, da reinstalleringer ikke hjalp i det hele tatt, var å koble disken til en annen maskin, og sjekke den for feil. Feilen oppstår normalt sett hvis man by accident får endret boot.ini som tilsier hvilke os som skal lastes. Anbefaler at du sjekker denne fila også for å se om det har dukket opp flere linjer enn det som burde være der. /Insane1 Det er viktig å kontollere det som Insane1, nevner her. Kontrollere boot.ini file. Fra recovery consol kan du lese denne med...type boot.ini... commando. Hvis det er nødvendig så må du prøve ....bootcfg /rebuild... commando. Den vil legge /modifisere filen , hvis du finner at det er noe galt med. Bootcfg /? vil vise deg brytere du kan brukes. Endret 3. mars 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Dette ble litt for avansert for meg merker jeg.. Kan jeg reparere den i eller opprette ny der? Lenke til kommentar
OldDuke Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei! Huff, denne har jeg også hatt tidligere.. Det jeg endte opp med å gjøre, da reinstalleringer ikke hjalp i det hele tatt, var å koble disken til en annen maskin, og sjekke den for feil. Feilen oppstår normalt sett hvis man by accident får endret boot.ini som tilsier hvilke os som skal lastes. Anbefaler at du sjekker denne fila også for å se om det har dukket opp flere linjer enn det som burde være der. /Insane1 Det er viktig å kontollere det som Insane1, nevner her. Kontrollere boot.ini file. Fra recovery consol kan du lese denne med...type boot.ini... commando. Hvis det er nødvendig så må du prøve ....bootcfg /rebuild... commando. Den vil legge /modifisere filen , hvis du finner at det er noe galt med. Bootcfg /? vil vise deg brytere du kan brukes. han hadde ikke admin passordet på innstalasjone! Blir vel vanskelig da å utføre det du sier her! Det letteste er vel å ta ut disken og gjøre det som ble nevnt lenger opp! Skal koste å kuke ting til. Hehe. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Skaff deg en bootcd. Erd-commander er topp eller er bart´s grei. Erd fixer det med passord på noen sekunder. Bruk dos vindu i erd. expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll Boot.ini(eksp xp) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect Det er også veldig viktig at jeg ikke må re-installere for det er mye viktig på harddisken Husk at du kan installere win uten og slette noe helst. Du svarer ja til og beholde gjeldene filsystem. Og velger en annen mappe enn c:\windows si c:\win Så kan du slette c:\windows senere. Måtte bare ta det med,mange som ikke tenker på dette. Boot sekvens er jo greit og se hvor hal.dll kommer inn. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 1. Power on self test (POST) routines are run 2. Master Boot Record is loaded into memory, and the program is run 3. The Boot Sector from Active Partition is Loaded into Memory 4. Ntldr is loaded and initialized from the boot sector 5. Change the processor from real mode to 32-bit flat memory mode 6. Ntldr starts the appropriate minifile system drivers. Minifile system drivers are built into Ntldr and can read FAT or NTFS 7. Ntldr reads the Boot.ini file 8. Ntldr loads the operating system selected, on of two things happen * If Windows NT is selected, Ntldr runs Ntdetect.com * For other operating system, Ntldr loads and runs Bootsect.dos and passes control to it. The Windows NT process ends here 9. Ntdetect.com scans the computer hardware and sends the list to Ntldr for inclusion in HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE 10. Ntldr then loads Ntoskrnl.exe,and Hal.dll and the system hive 11. Ntldr scans the System hive and loads the device drivers configured to start at boot time 12. Ntldr passes control to Ntoskrnl.exe, at which point the boot process ends and the load phases begin Endret 4. mars 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Ntdetect.com lagrer det faktisk under HKLM\Hardware\Description :-) Det finnes forskjellige HAL's alt etter hvilken maskinvare du har. Hal.dll Standard PC'r Halacpi.dll For pc'r med ACPI Halapic.dll For pc'r med APIC Halaacpi.dll For PC-er med både ACPI og APIC. Halmps.dll For PC-er med med to eller flere prosessorer. Halmacpi.dll Samme som over bare at det inkluderer ACPI. Finnes også to andre som egentlig ikke brukes lengre og ble brukt på helt spesielle maskiner. For å finne ut hvilken HAL som passer til din maskin kan du se under \Windows\Repair\Setup.log og søke etter hal.dll i fila. Der står det typisk hal.dll= og hva den egentlige fila het. Deretter henter du ut den "rette" og gir den nytt navn til hal.dll Du kan også legge til en bryter i boot.ini som peker mot hvor HAL ligger (/HAL=) Sjekk også at harddisken din er fin form med chkdsk /r som kan kjøres fra gjenopprettingskonsollet! Endret 4. mars 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Hestvik Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Her er forklaringen enkelt og greit, har hatt dette problemet selv og fant løsningen ved å søke på google. Men uansett så starter du opp fra din Windows cd, og velger deretter "Reparer" / "Recovery Console" når du har dette fremfor deg, skriver du følgende : Attrib -H -R -S C:\Boot.ini DEL C:\Boot.ini BootCfg /Rebuild Fixboot La maskinen jobbe seg ferdig, og se om den starter opp. Det som er med denne hal.dll filen, er at den er ikke den samme for andre maskiner. Så det å hente ned en hal.dll fil er ikke noe vits i. Da må denne i alle fall komme fra OS cden du installerte med. Tror jeg da? Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvis dette har skjedd helt plutselig, og du ikke får skrive-tilgang til disken etterpå er sjansen stor for at det samme som skjedde med meg på torsdag har skjedd med deg: PCen jobbet utrolig tregt helt til den stoppet helt opp og ga meg en nasty blåskjerm. Etter restart ville den ikke boote(missing hal.dll). Når jeg startet den originale XP Cd-en min fikk jeg en blåskjerm når diskene ble detektert. Jeg koblet fra alle diskene og testet og mounte en og en i Minux Mint 4.0 XFce, og når system-disken var den eneste som ikke ville mounte tok det ikke mange sekundene før den lagde klikke-lyder og jeg hev meg over maskina og røska ut strømkontakta. Sjansen for at disken din er døende er ganske stor, jeg ville kopiert over alt du vil ta vare på fra den før den pakker sammen. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Skaff deg en bootcd.Erd-commander er topp eller er bart´s grei. Erd fixer det med passord på noen sekunder. Bruk dos vindu i erd. expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll Det er også veldig viktig at jeg ikke må re-installere for det er mye viktig på harddisken Husk at du kan installere win uten og slette noe helst. Du svarer ja til og beholde gjeldene filsystem. Og velger en annen mappe enn c:\windows si c:\win Så kan du slette c:\windows senere. Måtte bare ta det med,mange som ikke tenker på dette. Boot sekvens er jo greit og se hvor hal.dll kommer inn. Har funnet passordet så har prøvd den remsa her: expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll Funka ikke.. Hvor finner jeg den ERD boot CD-en da? Installere windows i en annen mappe er jo en mulighet ja, kanskje prøve det, hvis ikke noe annet funker. Men uansett så starter du opp fra din Windows cd, og velger deretter "Reparer" / "Recovery Console" når du har dette fremfor deg, skriver du følgende : Attrib -H -R -S C:\Boot.ini DEL C:\Boot.ini BootCfg /Rebuild Fixboot Skriver inn dette: Attrib -H -R -S C:\Boot.ini og trykker Enter men får bare feil på et det er ukjent kommando. Takk for mange svar men har dessverre ikke klart å komme opp med en løsning;( Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg gjentar: Det er flere typer av HAL.DLL Bootcfg /rebuild er det eneste som trengs for å ordne korrekt boot.ini informasjon. Har du kjørt chkdsk /r fra gjenopprettingskonsollen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå