Perodin Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hei, jeg skal snart holde ett 15-20 minutters foredrag om ei bok jeg har lest, jeg har skrevet ferdig det meste av manuset, men er ganske så usikker når det gjelder virkemidler. Jeg vet hva virkemidler er og sånt, men trenger hjelp med om dere kunne se noen form for virkemidler. Jeg er elendig innen norsk så jeg spør om dere kunne vær så snill og kanskje ha skumlese igjennom den lille teksten her og se om dere finner noen former for virkemidler Litt tekst fra boken Prinsessen og morderen: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor BergsforsDet hadde regnet hele kvelden. Et trøsteløst høljregn, typisk høst, men like etter midnatt ble det opphold. Selv om Fredrik var tynnkledd, årstiden tatt i betraktning, var kulden det minste problemet hans. Det eneste han tenkte på der han sjanglet fremover langs den stille villagaten, var å forsøke å la være i spy og bli tilstrekkelig klar i hodet til å gå tilbake til festen. Draget han hadde tatt av pipa som hadde blitt sendt rundt i Renates soverom, hadde trigget den kvalmen som nå truet med å gå over til oppkast. Hjemmebrent og røyk var ingen heldig kombinasjon. Teit å blande. En ny bølge av brekninger veltet opp fra magesekken, denne gangen kjente han smaken av spy og bøyde seg instinktivt framover for ikke å søke på skoene. Med vemmelse så han mageinnholdet bli tømt utover bakken foran seg. Han rykket opp fra en gresstust fra grøftekanten og tørket seg rundt munnen. Trakk pusten dypt. Det hadde sluttet å gå rundt i hodet. En runde rundt kvartalet og han ville være i fin form igjen. Da han begynte å gå, merket han at føttene hadde fått stødigere kontakt med asfalten. Riktignok hatet han å spy, men det pleide nesten alltid å hjelpe. Han var faktisk mye bedre. Musikken fra festen sank til et fjernt ekko, tonet bort i natten. -Hei, gutt! Først nå la han merke til bilen ved veikanten. Han stanset. -Tror du at du kan hjelpe meg? Det virker som om jeg har kjørt meg bort. Fredrick var på vakt. Det kunne jo være en pervo. Mannen merket visst at han tvilte for han hevet stemmen: -Storängsveien ti, det skal ligge her, men jeg finner ikke nummeret. Storängsveien. Fredrik kunne ikke la være å trekke på smilebåndet. Mannen hadde virkelig kjørt feil. Minst en halv mil. Fredrik gikk over veien til bilen, en hvit Volvo. Føreren stakk hodet ut. Han hadde runde solbriller og en svart nike-caps trukket langt ned i pannen. -Storängsveien ligger i Nyboda. -Du mener at det er to Storängsveier? -Stor ängsveien og Storängsveien. -Flott, mannen sukket. -Jeg har altså blandet sammen navnene. Jeg skal hente datteren min på en fest. Vi har ikke bodd i Bergsfors så lenge. Nyboda sa du. er det langt? Det kan være noen skrivefeil jeg ikke har sett, skreiv rett fra boka. Si fra om dette blir for lite. Takker utrolig mye for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå