AlecTBM Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Ja hva er jente sæd celler?? Har ikke hørt om det før Lenke til kommentar
dynaBel Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 hver enkelt sæd celle har et forhåndsbestemt kjønn Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Ja, men ingen har klart å finne ut forskjellen på disse, eller hva som egentlig er forskjellen, ergo kan man ikke finne ut hvilket kjønn man lager ved prøverørsbefruktning. Såeeh. Kilde? Lenke til kommentar
dynaBel Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 husker ikke kilden men har lest det i et blad eller bok om graviditet:) dama har nettop vært gjennom et svangerskap Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Du kan aldri være 100% sikker, end of story. Husk, det ER en bittebittebittebitteliten sjans for at du får AIDS av rompevoldtekt mens du sover fredelig i ditt eget hus også. Man kan ikke være 100% sikker på noe Ikkje noko poeng i å bli usakleg...om du er villig til å satse på ein "sikker periode" så kjør på, men ikkje kom her og klag om dama blir gravid. Endret 24. mars 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jentesædceller? Nei, jente sæd celler. Jente selger sæd, kanskje? Overskudds lagersalg! Men... fra spøk til revolver. Så vidt jeg husker fra gymnaspensumet så er det egget som bestemmer kjønnet, fordi det er bare det som kan ha XX-kromosomer. Sædcellen kan ha XY eller XYY. Men det er godt mulig jeg tar feil her. Lenge siden gymnaset! Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jentesædceller? Nei, jente sæd celler. Jente selger sæd, kanskje? Overskudds lagersalg! Men... fra spøk til revolver. Så vidt jeg husker fra gymnaspensumet så er det egget som bestemmer kjønnet, fordi det er bare det som kan ha XX-kromosomer. Sædcellen kan ha XY eller XYY. Men det er godt mulig jeg tar feil her. Lenge siden gymnaset! Nopes. Eggcellen har kun ett enkelt X-kromosom. Sædcellen kan ha enten X eller Y. Disse kombineres sammen når egget blir befruktet slik at det befruktede egget kan få enten kombinasjonen XX eller XY. Av disse kombinasjonene er det XX som gir jente og XY som gir gutt. Altså er det sædcellen som avgjør kjønnet. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Men så vidt jeg vet har de ikke lært seg å skille mellom disse enda. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Men så vidt jeg vet har de ikke lært seg å skille mellom disse enda. Nå vet jeg ikke om det er tilfellet, men hvis det er, så skjønner jeg ikke helt hvorfor. Med det riktige utstyret kan man faktisk se kromosomene inni celler. Et Y-kromosom ser ganske forskjellig ut fra et X-kromosom. Mulig at det blir en for omstendig prosess å faktisk finne kjønnskromosomene blant alle de andre, samtidig så beveger jo disse cellene på seg, så det blir jo bare ennå vanskeligere å se det selv om man klarer å holde dem fast med noe. Endret 29. mars 2008 av Irgendwer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg