Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[løst] deltidsansatte: maks 3 uker ferie?


r2d290

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg jobber kun hver tredje helg (altså har jeg to uker fri mellom hver gang). Til sommerferien sier sjefen at vi kun har krav på 3 uker sammenhengende ferie, og at vi derfor ikke får mer enn det.

 

Stemmer det at en deltidsansatt bare kan få 3 uker ferie? De sier at de sier oss opp (eller gir advarsel) dersom vi blir borte mer enn det.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og sjefen din har teknisk sett helt rett, du har som ansatt bare krav på 3 ukers sammenhengende ferie om sommeren.

 

Det vil si at resten av året har du 1 uke ferie til du kan få benyttet, eller 2 uker til dersom du er under tariffavtale.

 

3 uker sammenhengende ferie gjelder altså både heltider og deltider. Men når du jobber hver 3. helg og ingenting mer, så betyr det jo abre at du får et mindre avbrudd i ferien din?

Lenke til kommentar

men kan sjefen pålegge meg å jobbe noe i tillegg til de faste rutinene som jeg har til vanlig, eller kan jeg i priinsippet få 5 uker fri (3 uker ferie+de to ukene jeg har mellom hver gang jeg jobber)?

 

edti: kann jeg ikke velge å bruke den siste uka med fri uka etter at jeg har hatt tre uker sammenhengende?

 

 

 

og mens vi er inne på jobben: jobber på en butikk der jeg har ansvaret for en panteautomat som piper i tide og utide. Når jeg har lunch, har jeg da krav på å kunne ha denne pausen sammenhengende, eller må jeg gå til automaten når den piper, siden det er jeg som har ansvaret for den?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hvor mye du forventes å jobbe vil stå i kontrakten din, det er vanlig at ekstrahjelper, deltider o.l. hjelper til i ferien for å avlaste heltidsansatte. Dette sto kanskje i jobbannonsen de la ut, ble pratet om på intervju eller står i arbeidskontrakten din.

 

Ang lunsj så er det slik at om du er tilgjengelig for arbeidsgiver i lunsjtiden så har du krav på betalt lunsj. Ser ut til at slik er det i denne saken, så du skal ihvertfall ha betalt i lunsjen - at du må ta pause i lunsjpausen noenganger er lov det.

 

Arbeidsmiljøloven sier følgende:

 

"§ 10-9. Pauser

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. "

 

Så pausene dine i løpet av en arbeidsdag skal altså til sammen være 30 min eller mer, så at du midt din halvtime feks må bruke 5 min for å fikse panteautomaten vil være greit.

Lenke til kommentar
Arbeidsmiljøloven sier følgende:

 

"§ 10-9. Pauser

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. "

 

Så pausene dine i løpet av en arbeidsdag skal altså til sammen være 30 min eller mer, så at du midt din halvtime feks må bruke 5 min for å fikse panteautomaten vil være greit.

Dersom trådstarter har ansvaret for å passe på panteautomaten, vil vel det si at han ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen (uavhengig av om pausen er 5 min eller 30 min)? Han har vel da krav på betalt pause?

 

Edit: Leif

Endret av RVF
Lenke til kommentar
men kan sjefen pålegge meg å jobbe noe i tillegg til de faste rutinene som jeg har til vanlig, eller kan jeg i priinsippet få 5 uker fri (3 uker ferie+de to ukene jeg har mellom hver gang jeg jobber)?

 

edti: kann jeg ikke velge å bruke den siste uka med fri uka etter at jeg har hatt tre uker sammenhengende?

 

 

 

og mens vi er inne på jobben: jobber på en butikk der jeg har ansvaret for en panteautomat som piper i tide og utide. Når jeg har lunch, har jeg da krav på å kunne ha denne pausen sammenhengende, eller må jeg gå til automaten når den piper, siden det er jeg som har ansvaret for den?

 

Du har som alle andre krav på 5 uker ferie.. men du kan ikke ta ut ferie kun i de ukene du jobber... Og du har ikke krav på mer en tre uker ferie SAMMENHENGENDE.

Jeg jobber 6 ukers turnus og for å finne ut antall dager vi har krav på ferie teller du antall vakter på turnus (her 6 uker) ganger opp med 5 (ferieuker) og deler på seks. Eksempel: Jeg jobber 24 vakter i turnusen= 24*5= 120/6= 20 dager ferie. Når jeg da har en hel uke turnusfri, sier det seg selv at jeg ikke kan ta ut ferie i kun de ukene jeg jobber mye, for da vil jo feriedagene bli alt for mange.

Hvis du tar tre uker ferie FØR den uke du har helt fri, må du jo kunne si at du er opptatt den uka og derfor ikke ønsker å jobbe ekstra. Slik gjør vi det - men KAN risikere å bli utkommandert på vakt ved krise.

Lenke til kommentar
Du har som alle andre krav på 5 uker ferie..

Nei, minstekravet er 25 virkedager, dvs 4 uker og 1 dag. Det pga loven sier hva som er virkedag:

"Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager."

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Du har som alle andre krav på 5 uker ferie..

Nei, minstekravet er 25 virkedager, dvs 4 uker og 1 dag. Det pga loven sier hva som er virkedag:

"Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager."

Det her du jo rett i - men i praksis så jobber vel nå de fleste fem dagers uke - og da vil det si at man også i praksis har 5 uker ferie.

Endret av granny
Lenke til kommentar
..men i praksis så jobber vel nå de fleste fem dagers uke - og da vil det si at man også i praksis har 5 uker ferie.

 

Det har ingenting å si. Loven forteller i denne sammenhengen hva som er virkedag og ferielovens 25 virkedager blir da altså 4 uker og 1 dag.

Lenke til kommentar
Dersom trådstarter har ansvaret for å passe på panteautomaten, vil vel det si at han ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen (uavhengig av om pausen er 5 min eller 30 min)? Han har vel da krav på betalt pause?

 

Ja.

 

"Pauser

Hvis du ikke kan gå fra arbeidsstedet i spisepausen, skal spisepausen regnes som en del av arbeidstida. Det betyr at du skal ha betalt for pausen også."

 

http://www.loungdom.no/portal/page/portal/...&p_d_v=3125

Endret av Panter
Lenke til kommentar

ok, så fint. Da skal jeg spørre om det på jobben. Er en sånn maskin der vi skal stemple oss inn og ut til lunsj, og det kan virke som at dette er for å ikke gi oss lønn.

 

Greit: la oss si at jeg har 30 min pause (starter 17:00), men må avbryte den klokka 1715. Jeg må være 5 minutt ved automaten, og er da tilbake på lunsj-rommet klokka 1720. Kan jeg da sitte på lunsj-rommet til klokka er 17:35?

Lenke til kommentar
RVF: Du mistolker loven. Loven fastslår at man skal ha betalt for den tiden man er tilgjengelig for arbeidsgiver. Så den delen av paragrafen er ang om man skal ha betalt eller ei :). Ikke om hvorvidt det er pause eller ei.

Det er mulig jeg ordla meg litt dårlig.

Man har uansett krav på tilsammen 30 minutters pause i løpet av arbeidsdagen (dersom man jobber over 5 1/2 time). Om dette er oppdelt i 3x10minutter eller på en annen måte er uvesentlig.

Mitt poeng er at dersom man ikke kan "ta seg fri" i pausen men må holde seg på arbeidsplassen og være tilgjengelig for arbeidsgiver, skal man ha betalt for pausen som om det var vanlig arbeidstid. :)

Lenke til kommentar
ok, så fint. Da skal jeg spørre om det på jobben. Er en sånn maskin der vi skal stemple oss inn og ut til lunsj, og det kan virke som at dette er for å ikke gi oss lønn.

 

Greit: la oss si at jeg har 30 min pause (starter 17:00), men må avbryte den klokka 1715. Jeg må være 5 minutt ved automaten, og er da tilbake på lunsj-rommet klokka 1720. Kan jeg da sitte på lunsj-rommet til klokka er 17:35?

Ja, det kan du :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...