Gå til innhold

Utsetelse av verneplikt!

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet hvordan muligheten for å få utsettelse grunnet jobb er? Er ferdig utdannet ingeniør nå til sommeren og har fått meg en meget bra jobb som jeg ser frem til å starte i rett etter eksamen.. Alt var fryd og gammen helt til jeg ser i postkassen og finner en innkallelse til førstegangstjeneste, mars neste år. Noe som vil ødelegge starten på min karriere!! Jeg er absolutt 0 motivert for militæret nå.. Hvordan er muligheten for å få utsettelse? Og hvordan bør jeg gå frem? bør jeg ringe, sende formell søknad, få arbeidsgiver til å skrive eller kanskje noe annet??

Har også tenkt på å ta noe "jalla" videreutdanning på kveldstid, dersom det kan gi meg utsettelse. men det er lite ønskelig.

Kan også legge til at jeg fikk 9 på alt på sesjon og sa at jeg ønsket meg inn i forsvaret etter vgs, men da ble jeg ikke kalt inn.. Mens kamerater i klassen som ikke ville og gjorde det dårligere på sesjon ble kalt inn rett etter vgs.. Men nå når jeg absloutt ikke vil kommer det.. Skjønner ikke hvorfor de holder på sånn? kan umulig være bra for de og ha umotiverte "leke"soldtater som vernepliktige..

Ble sikkert litt rotete, for jeg er j.... forbanna nå!

Tips/erfaringer rundt dette motas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Noen som vet hvordan muligheten for å få utsettelse grunnet jobb er? Er ferdig utdannet ingeniør nå til sommeren og har fått meg en meget bra jobb som jeg ser frem til å starte i rett etter eksamen.. Alt var fryd og gammen helt til jeg ser i postkassen og finner en innkallelse til førstegangstjeneste, mars neste år. Noe som vil ødelegge starten på min karriere!! Jeg er absolutt 0 motivert for militæret nå.. Hvordan er muligheten for å få utsettelse? Og hvordan bør jeg gå frem? bør jeg ringe, sende formell søknad, få arbeidsgiver til å skrive eller kanskje noe annet??

Har også tenkt på å ta noe "jalla" videreutdanning på kveldstid, dersom det kan gi meg utsettelse. men det er lite ønskelig.

Kan også legge til at jeg fikk 9 på alt på sesjon og sa at jeg ønsket meg inn i forsvaret etter vgs, men da ble jeg ikke kalt inn.. Mens kamerater i klassen som ikke ville og gjorde det dårligere på sesjon ble kalt inn rett etter vgs.. Men nå når jeg absloutt ikke vil kommer det.. Skjønner ikke hvorfor de holder på sånn? kan umulig være bra for de og ha umotiverte "leke"soldtater som vernepliktige..

Ble sikkert litt rotete, for jeg er j.... forbanna nå!

Tips/erfaringer rundt dette motas med stor takk :)

Man kan ikke utsette verneplikten, den er der fra det året du fyller 19 til du fyller 44.

Jobben vil være der når du dimmer, de er lovpålagt å gi deg permesjon under førstegangstjenesten.

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Man kan ikke utsette verneplikten, den er der fra det året du fyller 19 til du fyller 44.

Jobben vil være der når du dimmer, de er lovpålagt å gi deg permesjon under førstegangstjenesten.

Det du sier der er feil.. Er fullt klar over at det er vernePLIKT her i landet, men at det ikke er mulig å utsette den er bare tull. Blant annet får alle som er midt i et studie utsettelse. (derfor jeg vurderer å ta noe jalla fag/videreutdanning da det muligens kan gi meg utsetelse). Kjenner også flere som har fått innvilget søknad av andre årsaker.

Lenke til kommentar

Det du sier der er feil.. Er fullt klar over at det er vernePLIKT her i landet, men at det ikke er mulig å utsette den er bare tull. Blant annet får alle som er midt i et studie utsettelse. (derfor jeg vurderer å ta noe jalla fag/videreutdanning da det muligens kan gi meg utsetelse). Kjenner også flere som har fått innvilget søknad av andre årsaker.

Er ikke verneplikten man utsetter.... ;)

Lenke til kommentar

Er ikke verneplikten man utsetter.... ;)

Utførelsen av den da, viss du må ha det med teskjeer!! Du skal ikke finne gramatiske feil og når du først er i gang?

Lenke til kommentar

Be arbeidsgivar skrive ein attest på at det er eit svært lite gunstig tidspunkt for deg å utføre verneplikten og søk om utsetjing med det som grunnlag. At du akkurat har byrja i ny jobb og at det er ugunstig både for deg og arbeidsgivar om du skulle ut i teneste. Viktigaste er ein god attest. Du sender den inn i lag med søknaden på papir som du får beskjed om ved innrullering.

Gjorde det same sjølv i år, fekk utsatt det frå mars 08 til september 09, håpar eg slepp når den tid kjem, men eg slepp tenke på det foreløpig.

Lenke til kommentar
Be arbeidsgivar skrive ein attest på at det er eit svært lite gunstig tidspunkt for deg å utføre verneplikten og søk om utsetjing med det som grunnlag. At du akkurat har byrja i ny jobb og at det er ugunstig både for deg og arbeidsgivar om du skulle ut i teneste. Viktigaste er ein god attest. Du sender den inn i lag med søknaden på papir som du får beskjed om ved innrullering.

Gjorde det same sjølv i år, fekk utsatt det frå mars 08 til september 09, håpar eg slepp når den tid kjem, men eg slepp tenke på det foreløpig.

Takker for et informativt svar. Akkuratt det jeg ville høre også. Det er håp! :)

Men bare for å være helt sikker på at jeg har forstått det du gjorde riktig i og med at dette er veldig viktig for meg. Du sente ikke inn søknad om utsettelse før du fikk selve innkallingen? Med andre ord, jeg gjør ingenting nå når jeg kun har fått varsel om planlagt innkalling, men venter til selve innkallingen kommer?

Lenke til kommentar

Du venter til du blir innrullert ja, då får du tilsendt eit søknadsskjema det du skal skrive inn navn, adresse og noko sånt som du sender inn i lag med søknaden. Det er ein søknadsfrist, men eg fekk utsetjing sjølv om eg søkte etter denne var gått ut. Skreiv i brevet kva årsaken var, men du bør sjølvsagt sende det før fristen går ut. Det er 3-4 vekers behandlingstid.

Lenke til kommentar
Korrekt, du kan neppe søke om utsettelse før du faktisk får innkallelsen. (Var den leksa jeg fikk på telefonen hvertfall når jeg fikk det mystiske brevet selv i fjor.)

Takktakk! Fikk du også utsetelse (kun) pga jobb? :)

Fikk min første pga læretid, min andre pga bachelor, som jeg enda har et år igjen av. Regner med å hoppe rett ut i jobb etter det, og da blir det litt surt med et "bortkastet år" med en gang etter studiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...