Gå til innhold

Hvilket system bruker du?

Hvilket system bruker du?  

402 stemmer

1. 1. Kryss av for de systemene du bruker nå:

• Canon EF
      186
    • Nikon F (inkl Fujifilm S-serie)
      127
    • Pentax/Samsung
      58
    • Sony/Minolta
      22
    • Sigma
      9
    • Leica R
      1
    • Leica M
      4
    • Leica skru
      1
    • Four Thirds (Olympus/Panasonic)
      18
    • Hasselblad H
      1
    • Hasselblad V
      5
    • Pentax 645
      0
    • Pentax 67
      0
    • Bronica ETRS
      2
    • Bronica SQAi
      0
    • Mamiya målsøker
      2
    • Mamiya RB/RZ 67
      2
    • Storformat (4x5" eller 8x10", etc)
      2
    • Canon FD
      6
    • Mamiya 645
      2
    • Mamiya ZD
      0
    • Rollei (mellomformat, ikke Rolleiflex)
      3
    • Contax/Nikon S
      4
    • Mamiya C
      0
    • Contax MF
      0
    • Pentax M42
      5
    • Hasselblad X-Pan
      1
    • Fujica
      0
    • Olympus OM
      8
    • Rollei 35mm (ikke Rollei 35-serien)
      0

Anbefalte innlegg

Jeg er rett og slett forbløffet over hvor få det er som oppgir å bruke FourThirds! Nå har denne pollen surret og gått i lange tider, og Sigma er nesten like stort som FT - Oly OM og Canon FD er like store.

WTF!? Ligger Oly-brukerne i dekning?

Oly-brukerne er i hvert fall temmelig mye mer aktive i forumene enn Sigma-brukerne... :)

Men jeg ser ikke bort fra at det er noen som har misforstått og stemt på Sigma i tillegg til f.eks. Nikon eller Canon fordi de tilfeldigvis har et Sigma-objektiv i porteføljen...

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg ser ikke bort fra at det er noen som har misforstått og stemt på Sigma i tillegg til f.eks. Nikon eller Canon fordi de tilfeldigvis har et Sigma-objektiv i porteføljen...

Jeg har vel en aldri så liten mistanke om det ja... Det er vel ikke åpenbart for alle hva et "system" er.

Nå har jo uansett FT-andelen tatt seg opp litt siden jeg skrev innlegget.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Herregud. Det er jo daglig noen som ikke forstår at optikk-spørsmål skal stilles i kategorien for optikk, dSLR i sin egen kategori osv osv. Det morsomste er at det er mange som tror at filmbaserte kameraer er digitale videokameraer. I tillegg kommer det at en usedvanlig store antallet foto og data-nerder virker som om de er mildt dyslektiske.

Edit: Mitt nåværende digitale system er ekte CaNikon.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Har du egentlig tenkt over hvilke konsekvenser dette kan få? Du er nå paria hos alle fanboys, og kan ikke regne med hjelp fra noen om du skulle bli angrepet på gaten av en rabiat Nikonist...

Lenke til kommentar

Har du egentlig tenkt over hvilke konsekvenser dette kan få? Du er nå paria hos alle fanboys, og kan ikke regne med hjelp fra noen om du skulle bli angrepet på gaten av en rabiat Nikonist...

Med tyngden på den optikken som er montert på (slagvåpen), i kombinasjon med min bakgrunn som dørvakt på en pub i Vestre Torggate (Bergen), vil jeg nok overleve de fleste nerdete Nikonianere...

Lenke til kommentar
At du ser på kamera som slagvåpen sier kanskje mer om deg, enn det sier om kvaliteten på utstyret. Deg om det :)

FM med MD12 og Nikkor 50mm f/1,2 var enda bedre i så måte, men det bruker jeg ikke lenger. Vandrer man en del i Afrikansk slum så tenker man slike tanker i starten, men det viser seg å være ubegrunnet i de slummene jeg har oppholdt meg i. Takk og pris.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

bruker pentax K20D med kit objektiv 18-55 11 er helt fersk å dette var det kamera jeg fikk best værtetning på og god pris 6/9-08 hos japan foto ønsker meg et objektiv ca 55-200/300. i tillegg ( tar gjerne imot erfaringer om objektiver og pentax i bruk FERSKING :hmm: )

Lenke til kommentar
Ingen fare, du får ikke stemme flere ganger.

Og Ostekjeks: Ja, EF og EF-S er ikke samme fatning, men samme system.

Joda, og vi vet jo alle at de fleste kjøper dette, men det hadde vært mer interessant å vite forholdet mellom EF- og EF-S-brukere, da fortrinnsvis på kamerasiden. Eller, jeg vil kanskje heller si at EF-S er et annet system med en slags kompatibilitet med EF-objektiver. Det finnes vel bare 5 ikke-kit-EF-S-objektiver, så veldig mange som har EF-S-kamera bruker vel EF-objektiver på det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Analog Mju har jeg også. Hurra!

Eller analog Mjau som en kunde av meg en gang skulle ha :)

Jeg rydder litt opp i sticky-emner for tiden, og lager heller litt plass til emner som kan lære alle nybegynnere og også oss mer drevne litt forskjellige ting. Denne tråden har hatt lite aktivitet i det siste, og jeg føler den har utspilt sin rolle. Den fjernes derfor fra sticky-listen, men det er bare å fortsette å diskutere her om noen skulle ønske det.

Er noen veldig uenige, får dere ta kontakt med gode begrunnelser for at tråden fortsatt skal få være sticky :)

Lenke til kommentar

Like greit å fjerne den. Den hører ikke hjemme under digitalt speilrefleks, de fleste av systemene som er nevnt er jo ikke digitale.

Bedre å lage en poll med de digitale SLR'ene som finnes på markedet.

Canon

Fujifilm

Nikon

Olympus

Panasonic

Pentax

Samsung

Sigma

Sony

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar
Mjo, forsåvidt. Egentlig er det så stor forskjell mellom 4/3-leica, rammesøker-Leica og mellomformat-Leica at de bør ha vær sin kategori. Det samme gjelder Canon EOS, forsåvidt. Og Nikon DX/FX, etc.

Så du mener man burde skille mellom DX og FX format på Canon, Nikon og Sony dSLR?

Da må vi skille mellom FourThirds og APS-C også, det er stor forskjell på 2x og 1,5x i crop.

Like greit å sette opp poll på de vanligste dSLR'ene og la brukerne spesifisere hva annet de bruker.

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...