Gå til innhold

hvordan koble disker ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hoved-harddisk (OS) som master på første controlleren, cd-rom/dvd-rom som slave, brenner som master på andre controlleren, evt slave om du har 2 harddisker. Brenn fra den harddisken du ikke har OS og ha brenneren på den andre controlleren. Det er det viktigste!

Lenke til kommentar

Jeg lurer: Vil ikke en ATAPI disk på samme kabel som en ATA-100 Disk degradere ytelsen på denne?

Det er iallfall tilfelle på SCSI. at hvis du setter CD-WR0M :wink: på samme kabel som U160 enheter, synker da hele bussen til Ultra-Wide eller whatewer CD-ROM'en er.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-09 19:51, Anders Leipsland skrev:

lite ekstratips: Dersom HKet ditt har raid kontroller så bruk den. La OS harddisken være på IDE3 og så lar du ATAPI enheter(CD/DVD osv) være på primary og secondary master. Du trenge nemlig ikke kjøre raid for å bruke raid kontrolleren :smile:

Stemmer dette. Har akkurat fått Abit KR7A-Raid i posten, så da mener du at jeg kan kjøre med:

[*] IDE 1 = DvD

[*] IDE 2 = Brenner

[*] IDE 3 = Harddisk

[/list)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-09 19:51, Anders Leipsland skrev:

lite ekstratips: Dersom HKet ditt har raid kontroller så bruk den. La OS harddisken være på IDE3 og så lar du ATAPI enheter(CD/DVD osv) være på primary og secondary master. Du trenge nemlig ikke kjøre raid for å bruke raid kontrolleren :smile:

Stemmer dette. Har akkurat fått Abit KR7A-Raid i posten, så da mener du at jeg kan kjøre med:

[*] IDE 1 = DvD

[*] IDE 2 = Brenner

[*] IDE 3 = Harddisk

[/list)

mvh,

Gekki

Lenke til kommentar

Takker for svar.

KR7A-Raid kortet bruker SoftMenuTempIII - bios og når jeg går inn der jeg kan velge boot osv. er det 4 boot devicer. Boot Device 1, boot device 2, boot device 3 og boot other device.

Alle disse innstillingene er deafult, jeg trenger ikke å gjøre noen ting. Boot harddisken ligger på device 2, skal jeg bare da bytte ut den med ata 133 raid kontrolleren istenden da eller?? Eller skal jeg bytte:

Boot device 1 = ATA 133 Raid

Boot device 2 = floppy drive

Boot device 3 = dvd

Boot other device = on

mvh,

Gekki

Lenke til kommentar

Det lønner seg faktisk ikke å ha CD og harddisk på samme IDE kontroller, da dette i de fleste tilfeller kan senke hastigheten på harddisken. HD'en spinner som regel med høyere hastighet enn CD-rom'en, og hvis du kobler disse sammen, kan du risikere å senke ytelsen på hd.

Har gjort en del tester på dette selv, og min 7200 WD Caviar opererte som en 5200rpm (med tanke på overføringshastighet, burst, osv) når jeg hadde den sammen med en Asus 40x CD-ROM.

Just my two cents worth....

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt dette, men at det ikke dreier seg om hvilken omdreining disken kjører på, men hvilken buss den kjører på (ATA33/66/100 etc.) Hmm, jeg har en 1.6GB hd som fulgte med maskina som jeg kjøpte i 1996, som er slave til en 4.2GB hd jeg kjøpte i 1998. Cdrw-brenneren (som forøvrig slutta å brenne våren 2000, leser bare) kjøpte jeg også i 1998 og er på secondary ide. Lurer på om det hadde lønt seg å satt den eldste hd'en på secondary sammen med cdrw-brenneren? Med tanke på hastighet på den nyeste hd'en altså?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...