Gå til innhold

PES 2008 / FIFA 2008?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg PS3, og nå må jeg ha meg et fotball-spill!

De to siste årene har jeg foretrekt PES pga at det har hatt langt bedre gameplay enn FIFA. Men det ryktes at FIFA i år har forebedret seg kraftig på dette området.

Det har nok blitt diskutert her før, men jeg lurer rett og slett på; Hva er best, Fifa 2008 eller Pro Evolution Soccer 2008?

Vil ha en saklig diskusjon der man evt. skriver fordeler og ulemper med hvert spill. Så slipper vi kanskje "FIFA RULER. PES SUUUX!!!11" og motsatt :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes PES 08 er bedre enn Fifa 08. Det kom jeg fram til etter å ha testet begge demoene. Valgte derfor PES i år. Noe jeg forøvrig alltid har gjort. Det skal sies at PES 08 trolig er det mest skuffende PES spillet jeg har prøvd, og jeg har spilt alle spillene i serien helt siden det første kom på play station 1. Man skulle tro at seriens overgang til PS3 skulle bli noe spesielt, men det ble den ikke. Spillet hakker, online funksjonen har blitt dårligere osv. Noen forbedringer er det selvsagt, men det burde vært så mye mer!

Anbefaler deg å sjekke PSN. Der kan du laste ned demo både av PES og Fifa. Da finner du ut hvilken versjon DU liker best. :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Det blir nesten håpløst å spørre hva som er best, fordi dem som spiller fifa, spiller KUN fifa, og de som spill pes spiller bare det.

Har du spillt mye av det ene spillet, så blir det andre helt ubrukelig.

Selv har jeg alltid spillt fifa, og klarer ikke å spille pes, det blir rett og slett helt på tryne i forhold...

En annen grund til at jeg velger fifa, er at de har ekte navn på spillere, og ikke de dumme tullenavnene... De aller fleste jeg kjenner, og som har en interesse for fotball, mener pes bare er tull ;)

Lenke til kommentar
Det blir nesten håpløst å spørre hva som er best, fordi dem som spiller fifa, spiller KUN fifa, og de som spill pes spiller bare det.

Selv har jeg alltid spillt fifa, og klarer ikke å spille pes, det blir rett og slett helt på tryne i forhold...

En annen grund til at jeg velger fifa, er at de har ekte navn på spillere, og ikke de dumme tullenavnene... De aller fleste jeg kjenner, og som har en interesse for fotball, mener pes bare er tull ;)

Har du i det hele tatt prøvd PES? Greit nok at det ikke er like mange lisenser der som Fifa har, men den tiden da PES serien hadde tullenavn på alle spillerne er for lengst forbi...

De fleste jeg kjenner som liker fotball mener at Fifa bare er tull. Fifa blir for enkelt. Dersom man er lidenskapelig interessert i fotball blir det for dumt å spille et spill som gjør fotball til noe du kan mestre i løpet av få timer. Fotball er dypt og kan ikke mestres. Slik bør også fotballspill være, og det er derfor jeg foretrekker fotballspillet PES foran arkade-fotballspillet Fifa.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å sjekke PSN. Der kan du laste ned demo både av PES og Fifa. Da finner du ut hvilken versjon DU liker best. :)

Jeg finner kun PES demoen

Er det meg eller det bare min ps3 network?

Fifa 08 demoen er fjernet tror eg.

Lenke til kommentar
(snip)..De fleste jeg kjenner som liker fotball mener at Fifa bare er tull. Fifa blir for enkelt. Dersom man er lidenskapelig interessert i fotball blir det for dumt å spille et spill som gjør fotball til noe du kan mestre i løpet av få timer. Fotball er dypt og kan ikke mestres. Slik bør også fotballspill være, og det er derfor jeg foretrekker fotballspillet PES foran arkade-fotballspillet Fifa.

Jeg syns det er helt omvendt. En av grunnene til at jeg liker PES er at det er utrolig enkelt å mestre, mens i fifa må man bruke alle knapper og sticker i alle mulige kombinasjoner...

Jeg ville gått for FIFA hvis du skal spille mye og sette deg "godt inn i spillet" (spille mye online osv), mens PES hvis du skal ha et spill du skal spille sammen med venner og sånt, og "nye" spillere lettere skal sette seg inn i det. Blir minde forskjell på "den beste og dårligste" i PES, noe som gjør det mer moro hvis man spiller multi..

Men det er min mening... jeg gikk faktisk for FIFA i denne omgangen..

Lenke til kommentar

PES2008 uten tvil! Gameplayen er mer realistisk og straight forward. Da får det være om den norske ligaen mangler og de engelske laga heter Man Red istedet for Manchester United osv.. De begynner å få en del lisenser fra de andre ligaene blandt annet Spania og Italia. Spillernavn er korrekte i alle ligaer.

Syntes Network delen fungerer fint. Eneste minus er at det er få spillere med lav ping på natta midt i arbeidsuka :p

For info så tester jeg FIFA hvert år så jeg er sikker på at jeg ikke går glipp av noe hvis de plutselig skulle slå fra seg alt tullet og treffe blink ;)

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å teste ut begge om mulig. Jeg har kjøpt meg begge, men må innrømme at PES2008 har blitt stående i hylla siste tiden. Har spillt endel online-kamper på FIFA08 siste tiden, og joda det funker bra og er flott laget til. Likevel irriterer det meg at omtrent alle som spiller quick matcher, velger enten Chealsea, Real Madrid, Barcelona eller Inter (el.). Litt kjedelig om alle kampene MÅ spilles med de samme lagene.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt prøvd PES? Greit nok at det ikke er like mange lisenser der som Fifa har, men den tiden da PES serien hadde tullenavn på alle spillerne er for lengst forbi...

De fleste jeg kjenner som liker fotball mener at Fifa bare er tull. Fifa blir for enkelt. Dersom man er lidenskapelig interessert i fotball blir det for dumt å spille et spill som gjør fotball til noe du kan mestre i løpet av få timer. Fotball er dypt og kan ikke mestres. Slik bør også fotballspill være, og det er derfor jeg foretrekker fotballspillet PES foran arkade-fotballspillet Fifa.

Her er du inne på nettop det jeg sier, det blir umulig å si hvilket som er best, han må teste begge...

Og ja, jeg har testet PES, og synes det er helt forferdelig, akkurat som du synes Fifa blir feil for deg... du har sikkert spillt masse pes opp gjennom tiden, og derfor blir det naturlig for deg, mens jeg har spillt fifa i alle år, og synes det er bra...

Jeg har chip i playstation min, så jeg har gitt pes en sjangse vært år, men det er like håpløst hver gang... sikkert det samme du mener om fifa ;)

Lenke til kommentar

Jeg må bare få komme med noen betrakninger angående PES08 etter å ha spilt det i MANGE timer etter det kom ut (er omtrent den eneste discen som står i PS3en min). Først; det har veldig god spillbarhet. Spiller utelukkende two player 1on1 lokalt og det er jævelig gøy.

MEN: Det er faen meg som å spille en tidlig beta. Det er så mange bugs og småhikk som jeg ikke kan fatte at de ikke greide å oppdage før de ga ut spillet. Har en kraftig mistanke om at spillet ble gitt ut før det egentlig var helt ferdig for å ikke bli hengende for langt bak FIFA. Heldigvis har det kommet to patcher som fikser det verste (som f.eks. at keeperen ble stående og jokke på 30 meter hvis du hadde sendt ham ut, selv om motstanderen fikk ballen på midtbanen), men fortsatt er det helt grusomt å se hvor lite intuitive løp (og mangel på løp) medspillerne dine greier å få til. Å se tre forsvarere løpe mot samme motspilleren (som har ballen) mens to angripere blir stående umarkert inne i feltet gjør direkte vondt for alle som følger med fotball. Blæ!

Begynner å mistanke at dette er taktikken til Konami; i hvert PES-spill er det en del helt uforståelige feil/mangler som gjør at man kjøper det neste i håp om at de er fikset. Ofte er de det, bare for å bli erstattet av feil som var fikset til forrige versjon og så videre. Meeen, så lenge spillbarheten er like god blir jeg lurt hver gang.

Endret av Defekt
Lenke til kommentar

Jeg har spilt fifa mest, og syntes det har høy underholdningsverdi når jeg arrangerer fifa-kvelder med øl og penger i potten. Men det er mye som irriterer meg med spillet, noe som jeg håper at de fikset til 09-utgaven.

- Spillere stopper og ser opp på ballen på høye gjennombruddspasninger

- Spillere går på løp helt uavhengig av hvor forsvarsspillerne befinner seg

- Lag havner i balanse altfor fort

- Går ikke an å få direkte rødt kort med mindre man er bakerste mann

Fellestrekket med det som irriterer meg er igrunn at spillerne oppfører seg lite dynamisk. Det er altfor enkelt å lese motstanderlaget.

Men som jeg har sagt, FIFA08 har en ekstremt høy underholdningsverdi hos meg. Og det er underholdningsverdien som er viktigst for meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk meg PS3 og Fifa for en uke siden. Kan ikke si annet enn at jeg er skuffet over Fifa. Virker som de har fokusert mer på at det skal være realistisk enn GØY. Noe som for meg blir helt feil fokus, og resultatet er et veldig realistisk, men svært vanskelig og tregt fotballspill. Fjorårets utgave var langt bedre i mine øyne.

Spørs om jeg ikke må gå til innkjøp av PES for første gang :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...