SGE7000 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hei! Ettersom jeg kommer til å flytte til høsten, og det i dag ser ut til at jeg kommer til å ha behov for en bil i min situasjon etter jeg har flyttet, lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg med å finne en bil som passer innunder de følgende kriteriene. -Pris: 10 000 - 20 000 kr -Relativt lite vedlikehold -Lavt forbruk av drifstoff (Helst diesel) -Aller helst en bil med ABS-Bremser, og også airbag hvis mulig. -Helst 5 seter Etter å ha lett litt rundt omkring selv, og fått tips fra bekjente, har jeg funnet følgende: -Hyundai Accent, 1.3L, '96-Modell (Veldig interessert hvis noen har erfaringer angående denne) -Opel Astra, '95 eller yngre, Diesel Forøvrig er jeg også ute etter tips når det gjelder kjøp av brukt bil, generelt. Hva bør jeg være spesiellt oppmerksom på, når det gjelder deler som burde ha vært byttet ut, osv.? All hjelp settes stor pris på! Mvh. Johannes Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Hei! Ettersom jeg kommer til å flytte til høsten, og det i dag ser ut til at jeg kommer til å ha behov for en bil i min situasjon etter jeg har flyttet, lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg med å finne en bil som passer innunder de følgende kriteriene. -Pris: 10 000 - 20 000 kr -Relativt lite vedlikehold -Lavt forbruk av drifstoff (Helst diesel) -Aller helst en bil med ABS-Bremser, og også airbag hvis mulig. -Helst 5 seter Etter å ha lett litt rundt omkring selv, og fått tips fra bekjente, har jeg funnet følgende: -Hyundai Accent, 1.3L, '96-Modell (Veldig interessert hvis noen har erfaringer angående denne) -Opel Astra, '95 eller yngre, Diesel Forøvrig er jeg også ute etter tips når det gjelder kjøp av brukt bil, generelt. Hva bør jeg være spesiellt oppmerksom på, når det gjelder deler som burde ha vært byttet ut, osv.? All hjelp settes stor pris på! Mvh. Johannes Det du bør se etter er et godt servicehefte og rust. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Den er mer enn brukbar, og den har abs bremser. Tror du kan glemme 5 seter under 20k. Endret 3. mars 2008 av Gryterett Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Det du bør se etter er et godt servicehefte og rust. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Den er mer enn brukbar, og den har abs bremser. Tror du kan glemme 5 seter under 20k. Takk for svar! Den bilen der ser forsåvidt helt grei ut.. Hvor lenge vil en bil som den du linket holde? Antar at den vil være i bruk daglig, ca. 30km hver dag, hovedsaklig bykjøring (rundt 11 000km i året). Forøvrig har bilen du linket 5 seter, selv om du sier jeg kan glemme en bil med 5 seter til under 20k - eller mener du kanskje 5 dører? Takk igjen! Mvh. Johannes Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Det du bør se etter er et godt servicehefte og rust. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Den er mer enn brukbar, og den har abs bremser. Tror du kan glemme 5 seter under 20k. Takk for svar! Den bilen der ser forsåvidt helt grei ut.. Hvor lenge vil en bil som den du linket holde? Antar at den vil være i bruk daglig, ca. 30km hver dag, hovedsaklig bykjøring (rundt 11 000km i året). Forøvrig har bilen du linket 5 seter, selv om du sier jeg kan glemme en bil med 5 seter til under 20k - eller mener du kanskje 5 dører? Takk igjen! Mvh. Johannes Ja :S Jeg forbinder 5 seter med fem dører xD Hvis du behandler den pent så vil du nok den holde en del år Ser ut som om den er tatt veldig godt vare på og lite rust, det er jo en drøm å kjøpe Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Ja :S Jeg forbinder 5 seter med fem dører xD Hvis du behandler den pent så vil du nok den holde en del år Ser ut som om den er tatt veldig godt vare på og lite rust, det er jo en drøm å kjøpe Hehe, jo du har et poeng der, men bilen hadde 2 seter foran og 3 bak Får se nærmere på den der, selv om jeg tviler på at den fortsatt er til salgs når jeg har fått spart opp nok til å kjøpe bil + forsikre/omregistrere osv. (Ca. 2 måneder fra i dag) Fortsatt åpen for flere innspill her - Spesielt når det gjelder Hyundai Accent '96-modellen jeg nevnte i første post. Mvh. Johannes Lenke til kommentar
warpig Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Nå har jeg aldri eid en Hyundai Accent, men bilen er kjent som notorisk rustfelle. Dessuten har jeg hatt gleden av å bruke bilen i et par dager (fikk som leiebil etter å ha levert min egen bil på service i Sverige) og dette var triste greier. Jeg forstår at du som student sikkert ikke stiller store krav til komfort og slikt, men byggekvalitet og opplevd kvalitet er på bunnnivå i denne bilen. Personlig tror jeg heller hadde gåt for noe i denne retningen: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12...amp;WT.svl=Link Akkurat denne bilen ligger 1k over ditt budsjett. Du får på en annen side en bil jeg ville mene er et mye bedre kjøp enn en Huyndai Accent fra 96. Galanten sliter med mye hjulstøy og tendenser til å ha rust i hjulbuene (enda verre på 8g - altså modellserien etter denne), men vi snakker stort sett om overflaterust. Lett å ordne og gjør ikke stort annet enn å redusere den visuelle opplevelsen, faktisk vil et lite rustlag beskytte mot videre rust. Den har for øvrig både fem dører og fem seter. http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12...amp;WT.svl=Link Ellers så har man MAzda 626, mye av det samme gjelder her som ved galanten. Fare for rust i hjulbuer. For øvrig burde du få fiska ut av eieren når siste skifte av registerreima var, sjekke om det finnes service-hefte, om bilen holder seg rett under både akselerasjon og deakselerasjon, se etter rust og ellers alt av lyder og slikt som kan virke mistenkelig. Endret 3. mars 2008 av warpig Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Takker for svar, Warpig! Holder meg nok unna å kjøpe Hyundai Accent-en jeg kom over Skal se mer på bilende du nevnte - Som sagt er det omtrent 2 måneder til bilkjøpet vil finne sted, så akkurat de bilene du linka blir det nok ikke, men jeg får se hva jeg finner når den tid kommer. Greit å få litt generelle tips også, som du nevnte der. Mvh. Johannes Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Den første bilen min var en Hyundai Accent. Den er relativt idiotsikker og enkel i bruk. Motorene kommer fra gamle Mitsubishier, så det skal mye til før de ryker. Jeg ser en annen her nevner rustproblemer. Det kan godt være, bilen min rakk bare å bli fem måneder gammel i mitt eie før jeg stupte kråke med den ut på et jorde i 80 km/t. Kom totalt uskadd fra det, så sikkerheten er relativt god. Resultatene hos Folksam underbygger dette. Men alt i alt vet jeg ikke om jeg vil anbefale bilen. Den er trang og ikke spesielt god å kjøre. Skal du ha fem mann i bilen blir det ikke særlig hyggelig for de i baksetet i hvert fall. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Dette noe for deg kanskje? Skoda Felicia En 1999 modell som bare har gått 87366 km. .Komplett servicehefte, og bare litt lakk rust. Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Greit å få høre flere erfaringer rundt Hyundai Accent-en, Magnum p.i! Skodaen du linket der så forsåvidt mer enn bra nok ut, rublings. Jeg ser det står at den har en 1.3L motor med 63hk, og jeg får inntrykk av at det er ganske lite, men er det nok for en liten bil som det? Takker igjen for all respons Mvh. Johannes Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Vil tro det er helt greit i en såpass liten bil, men ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Er nok ikke noe racer, men enten blir det liten motor og god stand på bilen, ellers blir det større motor men gjerne mer rust osvosv. i alle fall innenfor budsjettet ditt. Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Jo, det er vel som du sier, rublings Jaja, størrelse på motor spiller vel egentlig ingen stor rolle, ettersom det stort sett blir bykjøring bilen vil bli brukt til. Angående ABS-Brems - Er det noe det vil være mulig å installere i en bil, uten for store omkostninger? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Angående ABS-Brems - Er det noe det vil være mulig å installere i en bil, uten for store omkostninger? http://www.miata.net/garage/abs/abs.htm (OBS: Linken er ment som en guide til miate-eiere, men den gir på mange måter en liten oversikt over hva som må til.) Se også her: http://www.philatron.com/hdinfo/absfaq.html Tror vel egentlig at du burde ha litt peiling på bil for å prøve deg på dette. På en annen side så er det en gylden sjanse til å få peiling. Selv har jeg aldri prøvd meg på et slikt prosjekt, men det kan nok være temmelig morsomt. Endret 5. mars 2008 av warpig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå