Gå til innhold

Forskjellige IP-adresser på samme nettverk.

Anbefalte innlegg

Korleis kan to forskjellige PCer få forskjellige IP-adresser fra samme nettverk?

1) Er det så lett at eg berre kan forandre på nokre instillinger?

2) Eller må eg begynne å koble?

Eg brukar eit multimodem no, eg har også eit gammalt modem og. Kunne eg ha kobla det gammle modemet til multimodemet og kobla eine PCen til eina modemet og den andre PCen til det andre modemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Korleis kan to forskjellige PCer få forskjellige IP-adresser fra samme nettverk?

hvis du har koblet de to pcen opp til samme router og har "motta ip automatisk" på tilkoblingene vil routeren dele ut forskjellige ip adresser til de 2 pcene. Har de samme ipadresse vil det bli en konflikt og kun en (eller ingen?) av de vil komme seg på nett så det tror jeg ikke du vil, mulig du blander lokale og eksterne ipadresser her?

din eksterne ipadresse er det modemet / routermodemet ditt som har fått tildelt og de fleste ISP'er i Norge tilbyr kun en dynamisk ip adresse (ekstern)

Lenke til kommentar

hvis du har koblet de to pcen opp til samme router og har "motta ip automatisk" på tilkoblingene vil routeren dele ut forskjellige ip adresser til de 2 pcene. Har de samme ipadresse vil det bli en konflikt og kun en (eller ingen?) av de vil komme seg på nett så det tror jeg ikke du vil, mulig du blander lokale og eksterne ipadresser her?

din eksterne ipadresse er det modemet / routermodemet ditt som har fått tildelt og de fleste ISP'er i Norge tilbyr kun en dynamisk ip adresse (ekstern)

Eg veit da. Men eg vil ha to forskjellige IP-adresser på maskinene. Kan eg få det ved å bruke to modem?

Lenke til kommentar

skjønner ikke heelt hva du er ute etter jeg altså, du har jo allerede to forskjellige ipadresser på dine to pcer..

hvis du foreks nå har en rutermodem med gateway 10.0.0.1 så deler den normalt ut ipadresser feks 10.0.0.2 til den ene og 10.0.0.3 til den andre.. den vil aldri dele ut samme ipadresse!

hvis du feks da går og kjøper en ruter med gateway 192.168.2.1 så vil den dele ut feks ipadresse 192.168.2.2 til pc # 1 og 192.168.2.3 til pc # 2. det er DHCP funksjonen i routeren som deler ut ipadresse til pcene, og det den gir alltid ut forskjellig ipadresse, da ipadresser er det routeren bruker til å dirigere internettrafikken til og fra riktig PC

Lenke til kommentar
skjønner ikke heelt hva du er ute etter jeg altså, du har jo allerede to forskjellige ipadresser på dine to pcer..

hvis du foreks nå har en rutermodem med gateway 10.0.0.1 så deler den normalt ut ipadresser feks 10.0.0.2 til den ene og 10.0.0.3 til den andre.. den vil aldri dele ut samme ipadresse!

hvis du feks da går og kjøper en ruter med gateway 192.168.2.1 så vil den dele ut feks ipadresse 192.168.2.2 til pc # 1 og 192.168.2.3 til pc # 2. det er DHCP funksjonen i routeren som deler ut ipadresse til pcene, og det den gir alltid ut forskjellig ipadresse, da ipadresser er det routeren bruker til å dirigere internettrafikken til og fra riktig PC

Eg brukar WLAN.

Eg har sjekka IP-adressene på begge dataene, dei er like.

Lenke til kommentar

Eg brukar WLAN.

Eg har sjekka IP-adressene på begge dataene, dei er like.

Da har du mest sansynlig satt fast ip på en av kortene.

Du finner det ut i nettverkstilkoblinger. Dobbeltklikk tilkoblingene/egenskaper/velg egenskaper for internettprotokoll og velg motta IP automatisk.

Lenke til kommentar
Sjekket du IP-adresse via en nettside? Den vil i såfall gi deg samme IP siden den ser adressen til modemet ditt.

Hvilken adresse du ser? Er det en 10.X.X.X, 192.168.x.x eller noe helt annet?

Noko anna.

Lenke til kommentar
Sjekket du IP-adresse via en nettside? Den vil i såfall gi deg samme IP siden den ser adressen til modemet ditt.

Hvilken adresse du ser? Er det en 10.X.X.X, 192.168.x.x eller noe helt annet?

Noko anna.

Da ser du mest sannsynleg ip-en som modemet ditt har. Alle pc-ene på ditt lan vil ha samme public ip-adresse, det er helt normalt. Du kan mest sannsynleg ikke få 2 forskjellige public ip-adresser fra din ISP. Det finnes flere ISP-er som leverer flere offentlige ip-adresser. Canaldigital og Ventelo gjør dette tror jeg.

Endret av Ulven
Lenke til kommentar

Forstår det slik at du ønsker at PCene du har hjemme, skal ha forskjellige eksterne IP-adresser.

I dag har du en ruter mellom deg og Internett. Ruteren har den eksterne IP-adressen, og den videresender forespørsler mellom internett og PCene som er på innsiden. PCene får tildelt IP-adresser fra DHCP-serveren i multifunksjons-boksen din (populært kalt ruter, men den inneholder sannsynligvis også et modem, en svitsj og et aksesspunkt).

Hvis du vil ha egne eksterne IP-adresser på hver av PCene, bør du ikke ha en ruter mellom deg og Internett, og internettleverandøren din må dele ut IP-adresser til alle PCene. Det er flere leverandører som kan levere dette.

Spørsmålet er jo hvorfor du vil dette. I de fleste tilfeller har en slik løsning flere ulemper enn fordeler, da PCene står "rett på internett" uten noen NAT eller brannmur mellom. Dette gjør at de blant annet er mye mer eksponert for angrep.

Lenke til kommentar

Eg har eit multimodem, innebygd trådløs router, eg trur det er SpeedTouch.

Grunne til at eg vil ha forskjellige IP adresser er at eg må ha det for å kunne spille eit spill, fra samme nettverk.

Lenke til kommentar

Hvis det spillet krever åpne porter så er det jo bare å følge guide fra portforward.com eller din nettleverandør. Skal flere spille samtidig kan det være mulig å sette opp spillene med forskjellige porter. Men det er jo ikke så enkelt å si siden du kommer med halve eller kvarte opplysninger i hver tråd.

I din første tråd burde det jo stått om hele problemstillingen, f.eks utstyr, nettleverandør, type spill osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...