Gå til innhold

Spørsmål ang. bruk av to operativsystem - XP og W98

Tandre

Anbefalte innlegg

Jeg håper at noen av guruene der ute som har erfaring med å kjøre to operativsystem kan hjelpe meg med følgende:

Jeg har anskaffet meg ny PC som kjører Windows XP, men jeg får problemer når jeg prøver å flytte over et par applikasjoner fra fra min gamle PC som kjører Windows 98. Det er applikasjoner for å ta inn bilder fra en filmscanner og fra et digitalt videokamera via serieport. CD’ene med S/W er bare for Windows 95/98, og jeg er redd det er vanskelig å få tak i ny S/W for XP. Jeg lurer derfor på om en relativt enkel løsning er å installere både W98 og XP på den nye PC’en. Den har to diskdriver, så jeg kunne legge W98 på en egen drive. Begge diskene er nå formattert I NTFS, og jeg forstår at jeg må opprette en FAT32 partisjon for W98 og data jeg vil lagre fra applikasjonene som kjører under W98. Jeg forstår også at fra W98 vil jeg bare kunne se det som ligger på FAT32 partisjonen, men fra XP antar jeg at jeg kan se alt og vil kunne bruke data fra begge partisjoner? Jeg er imidlertid usikker på om jeg fra W98 vil kunne benytte printer og annet externt utstyr som er lagt inn under XP? Når jeg logger på under W98 vil jeg vel kunne koble til de eksterne enhetene fra den gamle PC’en som ikke lar seg installere under XP? Installerer jeg W98 ganske enkelt ved å starte maskinen under XP og så legge inn W98 fra CD’en som et hvilket som helst annet program? Vil jeg da automatisk få lagt inn et skjermbilde som hver gang spør om jeg vil starte maskinen under XP eller W98? Er det noen ulemper forbundet med å kjøre to operativsystem?

:) Setter stor pris på alle gode råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP burde vel egentlig funke fint, uten at du trenger to operativsystemer. de fleste drivere er å finne som xp kompatible på nettet om du bare leter litt..

skulle du alikevel ville installere w98 og wxp, finnes det en fin veiledning i xp. uansett må du installere 98 først, og så xp. begge partisjonene bør være fat32, den med 98 må være det.

har du to operativsystemer må dessuten alle programmer installeres i hvert operativsystem..

Lenke til kommentar
XP burde vel egentlig funke fint, uten at du trenger to operativsystemer. de fleste drivere er å finne som xp kompatible på nettet om du bare leter litt..

skulle du alikevel ville installere w98 og wxp, finnes det en fin veiledning i xp. uansett må du installere 98 først, og så xp.

Skal en ha begge uten hjelpeprogram stemmer dette, har man feks. Partition-Magic kan man med den lage en partitsjon for 98 ved siden av den for XP. PM har også en "Bootmagic" som gir deg valg av operativsystem ved oppstart. For et år siden kjørte eg 98 og XP, la inn XP etter 98, brukte da veiviseren i XP og sa fullstendig instalering av XP, fikk da se hvor 98 var og velge og lage en ny partisjon for XP samme valg ved oppstart her: XP eller 98. Gjorde dette pga. skjermkort med tuner som kun funket med 98 og null oppgradering fra Matrox for bruk i XP, i XP brukte eg et DAK program som "havarerte" i 98 med animerte belastningsprøver av konstruksjoner.

En trenger ikkje samme program i XP og 98 "avdelingen" om en kun bruker de i den ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...