Gå til innhold

trenger hjelp til å Lage et program jeg ikke vet hva heter

Anbefalte innlegg

Jeg driver siden www.undertekster.no

Vil da at brukerne skal ha mulighet til å laste ned et program som viser de siste 50 undertekstene, når programmet er lagt ned så skal det ligge i den menyen helt nederst til høyre i windows (system tray?), og oppdatere seg selv hvert minutt, kommer det en ny undertekst, så kan det komme en beskjed. Listen av undertekster i programmet trenger kun å linke til undertelsten på siden. skjønner?

Vet ikke hva å lage noe slikt heter, så hva heter det? Hvem jobber med slikt?

osv?

Thomas

Endret av Gabsterino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Vil da at brukerne skal ha mulighet til å laste ned et program som viser de siste 50 undertekstene, når programmet er lagt ned så skal det ligge i den menyen helt nederst til høyre i windows (system tray?), og oppdatere seg selv hvert minutt, kommer det en ny undertekst, så kan det komme en beskjed. Listen av undertekster i programmet trenger kun å linke til undertelsten på siden. skjønner?

Ut i fra det du beskriver synes jeg det høres ut som en bedre løsning å tilby RSS-feeds for undertekstene. Da kan folk som meg som foretrekker å motta oppdateringer fra nettsteder i RSS-leseren sin også følge med, uten å måtte ha Windows :)

Når du har laget det så vil du oppdage at RSS-feeds er tingen og at spesiallagde system-tray applikasjoner for nettstedet ditt ikke er det.

Lenke til kommentar

Jepp. Jeg tenkte ikke engang på at han kunne bruke noe ferdig, det er jo nesten det viktigste poenget.

Dessuten: RSS er laget nettopp for dette :)

Og jeg tror man treffer mye bredere ved å bruke en slik standard en noe eget.

Endret av steingrim
Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått rss..

Hvordan er det det funker? Må en ha en RSS leser, og isåfall hvordan får jeg lagt inn i nettsiden slik at rss-leseren leser undertekstene osv?

er rss et program jeg må laste ned? (så mye vet jeg)

Endret av Gabsterino
Lenke til kommentar
Jeg har aldri forstått rss..

Da er det på tide for nå var det like før du fant opp RSS på nytt :)

Hvordan er det det funker? Må en ha en RSS leser, og isåfall hvordan får jeg lagt inn i nettsiden slik at rss-leseren leser undertekstene osv?

RSS er et standard format basert på XML for å publisere oppdateringer for et nettsted. Eller, altså, det er mange standarder. litt rotete i grunnen, men for enkelhets skyld antar vi at RSS-2.0 er det eneste som finnes.

For å følge med på oppdateringer for et nettsted må man abonnere på RSS-feeden til nettstedet i en RSS-leser. Det finnes mange lesere, selv benytter jeg Google Reader. Bloglines er en populær utgave, Netvibes har jeg også hørt mye bra om. Alle disse er web-applikasjoner som kjører i nettleseren din. Det finnes også RSS-lesere som er standalone programmer, men det har jeg aldri brukt selv.

For å abonnere på en RSS-feed oppgir man enkelt og greit URLen til RSS-XMLen i feks Google Reader. RSS-lese-programmet vil så med jevne mellomrom hente ned denne XMLen[1] og se om det er kommet noe nytt og så legge de "nye" artiklene inn som uleste elementer i leseren din.

Det hele er egentlig veldig enkelt, jeg anbefaler deg å ta en titt på RSS-feeden til et nettsted. Du kan feks se på http://rssepisodes.com/steingrim/ -- ta en titt på kildekoden hvis nettleseren din viser noe fancy. Den feeden holder meg oppdatert på de tv-seriene jeg følger med på, slik at jeg får en påminnelse i Google Reader om når jeg må laste ned en episode :)

Ellers kan du prøve å lese litt om RSS på w3schools.com, de pleier ofte å ha korte og konsise introduksjoner til webrelaterte emner.

[1] I en ideel verden vil den ikke hente ned mer enn http-headerne og se etter Last-Modified.

Lenke til kommentar

Det mangler med andre ord ikke på RSS-lesere.

Kanskje man burde oppdatere den gamle "loven om programvareutvikling" til å heller dreie seg om feeds :)

Every program attempts to expand until it can read mail. Those programs which cannot so expand are replaced by ones which can.

- Jamie Zawinski

Selv synes jeg webbaserte er kjekkest, da har jeg tilgang fra hvorsomhelst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...