Zappy Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg har gått 1 år (GK\VG1) allmenn, 1 år IKT (VK1\VG2) og deretter 2 år i lære. Problemet mitt er jo selvfølgelig at jeg ikke ante hva jeg dreiv med når jeg tok IKT da det ikke gir meg muligheter for videre utdannelse. Hva faens jobb får man med fagbrev? Bare crap. Ikke at jeg har videre lyst til å jobbe ekslusivt med IT lenger heller. Jeg regner med at jeg går for en ingeniør utdannelse, men for det kreves det at jeg har generell studiekompetanse, altså: Fagbrev + Norsk (14 uketimer) Engelsk (5 uketimer) Matematikk (5 uketimer) Naturfag (5 uketimer) Samfunnslære (2 uketimer) Nyere historie (4 uketimer) og 2FY og 3MX På VG1 og VG2 fikk jeg jo tatt en del av det jeg trengte, men mangler fremdeles en del. På VG2 hadde jeg to timer norsk... gjør det noen nytte? Om ikke så mangler jeg totalt 9 timer norsk og 4 timer nyere historie for å ha studiekompetanse om jeg ikke tar helt feil. Så, hva muligheter har jeg. Har jeg mulighet til å kunne ta fagene jeg trenger på allmenn påbygg? Er for tiden 23 år. Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Man har bare rett på 3 års skole innen man er 23 år, mener jeg. Du har hatt dine 3 år og du er over 23 år, men du kan jo selvsagt ta opp fag selv om, men det vil nok koste litt. Lenke til kommentar
mrmo Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Du trenger ikke å ha generell studiekompetanse for å studere videre som ingeniør. Flere høgskoler har noe man kaller forkurs for ingeniørutdannelser. Bl.a Universitetet i Agder tilbyr dette: http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...enioerutdanning Veit de har det flere steder i landet, så det er bare å lete etter det stedet som passer best for deg. Endret 3. mars 2008 av mrmo Lenke til kommentar
mortania Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Med fagbrev kan du få fritak i "mindre viktige" fag. Jeg mener å huske det er historie og gym. Går du forkurs for ingeniør på HIB, erstattes gym med kjemi. Der er jeg ikke sikker på om du får fritak, men det går jo an å undersøke Ved det forkurset, er du garantert plass på realfagkurset, som har 2FY og 3MX. Hvis du vil kan du få regne deg gjennom matteboken jeg hadde hvis du føler deg litt rusten. Det er masse likninger i 2/3MX. Det finnes også fleksible kurs hvor du kan ta ingeniør over 4 år, og da sparer du faktisk et halvt år fordi realfagkursene er halvtårskurs. Dette kurset kan du ta når du er i jobb, men jeg vet ikke hvor de har det annet enn Gjøvik, og ikke faen om du også skal dra fra meg Jeg er også usikker på hvilken linje de fører. Bygg og elektro er ihvertfall utbredt... Fra "Hvordan få generell studiekompetanse": "Søkere som fyller 23 år eller mer i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når de har minst 5 års kombinasjon av yrkespraksis/utdanning og har dekket alle fagkravene. Som yrkespraksis teller også omsorgsarbeid og fullført militær-/ siviltjeneste. Deltidsarbeid blir regnet om til heltid med utgangspunkt i 37,5 timers uke, men 90% stilling eller mer regnes som full jobb. Deltidsarbeid under 50% stilling og arbeidsforhold under et halvt år teller normalt ikke. Som utdanning i 23/5-regelen teller fullførte og beståtte årskurs i videregående skole, høyere utdanning av minst et års varighet og folkehøyskole. Studiekompetansefagene med et samlet uketall på 35 timer kan utgjøre et utdanningsår, dersom det ikke er overlapping med fag som inngår i hele årskurs som kan telle med i de 5 årene." Fra "Kunnskapsdepartementet": "Høyskoler kan nå opprette spesielt tilrettelagt teknisk utdannning for søkere med relevant fag eller svennebrev som ønsker å ta ingeniørutdanning. Samtidig inviteres universiteter og høyskoler til å søke om godkjenning for tilsvarende opplegg til andre relevante studier." Man har bare rett på 3 års skole innen man er 23 år, mener jeg.Du har hatt dine 3 år og du er over 23 år, men du kan jo selvsagt ta opp fag selv om, men det vil nok koste litt. Rettelse! Du har nå rett på fire år med skole. De fleste utdanninger er tre år (m/u studiekompetanse). Man skal kunne endre linje etter VG1/VG2 hvis man finner ut at dette ikke er noe de vil fortsette med. Finner man et annet yrke man heller vil utdanne seg i, skal ikke det første året stå i veien, selvom det er fullført. Alder er heller ikke noe hinder for å søke på vgs. Eldste jeg har gått i klasse med var 16 år eldre enn meg. Dette året gikk jeg VKII (nå vg3), og jeg er 22. Eldste i den klassen var 28. Påbygg er for tiden et av de sikreste kursene å søke, fordi mange trekker seg ut/ikke møter opp/slutter etter første uken. Jeg kom inn på tredje opptak, og det kom nye folk til i over en uke Å ta opp enkeltfag som privatist er vanskelig, særlig med fysikk og matte. Da må man stresse med skoler og høre om det går an å få delta i spesifikke timer. Privatisteksamen er også unødvendig dyr. Da kan man heller søke enkeltfag på en vgs (gratis fra nå av, og man får stipend uansett, selv om det er utrolig lavt. Man tstyres med pc og gratis bøker. Endelig nå som jeg er ferdig med vgs ) Endret 26. juni 2008 av mortania Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå