Gå til innhold

(løst)Veldig lav hastighet mellom ubuntu\win xp


Anbefalte innlegg

Har satt opp ett nettverk hjemme,å etter at jeg flyttet ubuntu servern vekk fra samme ruter som hovedpcen,så får jeg utrolig lav hastighet,kan dette ha noe med instilliger å gjøre?eller er det noe galt med kablingen min?Jeg kan ikke se at det skal være noe galt med kabling.

 

 

Lagt ved en veeeeldig fin tegning.

 

 

Hmm nå fant jeg nettop ut at hastigheten er normal mellom server 1 og 2,så da ligger vel feilen i modemet..

 

100%[====================================>] 524,060,672 7.31M/s ETA 00:00

 

22:12:36 (8.04 MB/s) - `ubuntu-7.10-server-i386.iso' saved [524060672/524060672]

post-35879-1204552042_thumb.jpg

Endret av oizann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noe liggnede problem med mine to maskiner (Fedora + Xp). Jeg får ca 70-80Mbit når jeg kopierer fra Xp -> Fedora, men kun ca 30Mbit når jeg kopierer fra Fedora -> Xp eller henter filer fra Xp til Fedora via smb(? sto plutselig veldig stille hva det het).

Søkte litt på nettet om dette problemet, og fant stortsett ut at det var noe greier med implementeringen av noen jeg ikke husker, og evt noe Tcp/ip stack greier. Ikke det området jeg kan mest om.

Løste det med å bruke remote desktop fra Fedora, for så å start overføringen fra Xp ;)

 

Kan det være at noe av nettverksutstyret mellom hovedpcen og serveren kjører på 10Mbit?

Det vil alltid kjøre på den tregeste hastigheten. Hvis en av hub'ene eller switchene kun støtter 10Mbit, så vil all trafikk igjennom den kjøre på 10Mbit. Kan se ut som modemet ditt kun støtter 10Mbit. Tror ikke du har helt optimal kabling, men er lagt fra noen ekspert på området. Jeg villa ha lagt det opp slik: Inntak -> Modem -> Router -> resten av nettverket. Da skal/bør ikke noe av trafikken gå via modemet når det ikke er behov, og det blir ikke en flaskehals.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Modemet er 100mbit,å det rare er at jeg prøvde også en laptop(vista) med kabel igår,rett i samme switchen som server 1&2,men fikk fortsatt like lav hastighet?? :dontgetit:

 

Men mellom serverne så er det full pupp :ermm: Den ene kjører Debian å den andre Ubuntu.

 

Kan det ha noe og si hvilken ip range de er på?Router deler ut 192.168.0.1xx å modem 10.0.0.xx

Endret av oizann
Lenke til kommentar
Modemet er 100mbit,å det rare er at jeg prøvde også en laptop(vista) med kabel igår,rett i samme switchen som server 1&2,men fikk fortsatt like lav hastighet?? :dontgetit:

 

Men mellom serverne så er det full pupp :ermm: Den ene kjører Debian å den andre Ubuntu.

 

Kan det ha noe og si hvilken ip range de er på?Router deler ut 192.168.0.1xx å modem 10.0.0.xx

Uten å vite noe om hvordan rutingen blir definert, så kan det være at all trafikk mellom router og switch sendes til din ISP og snur der... selv om det er rart det også, siden routeren burde ha en 10-adr. på wan-siden. Modemet har kanskje en trafikkbegrensning eller gjør noe annet rart med trafikk igjennom...?

 

Prøv å kople kabelen fra switchen i en av lan-portene på routeren (sammen med xbox'en, PC-en og den siste du hadde der), det bør hjelpe betraktlig. Hvis ikke switchen har auto-sense porter må du også passe på "uplink" eller ha en kryssa kabel.

Endret av HawP
Lenke til kommentar
Modemet er 100mbit,å det rare er at jeg prøvde også en laptop(vista) med kabel igår,rett i samme switchen som server 1&2,men fikk fortsatt like lav hastighet?? :dontgetit:

 

Men mellom serverne så er det full pupp :ermm: Den ene kjører Debian å den andre Ubuntu.

 

Kan det ha noe og si hvilken ip range de er på?Router deler ut 192.168.0.1xx å modem 10.0.0.xx

Uten å vite noe om hvordan rutingen blir definert, så kan det være at all trafikk mellom router og switch sendes til din ISP og snur der... selv om det er rart det også, siden routeren burde ha en 10-adr. på wan-siden. Modemet har kanskje en trafikkbegrensning eller gjør noe annet rart med trafikk igjennom...?

 

Prøv å kople kabelen fra switchen i en av lan-portene på routeren (sammen med xbox'en, PC-en og den siste du hadde der), det bør hjelpe betraktlig. Hvis ikke switchen har auto-sense porter må du også passe på "uplink" eller ha en kryssa kabel.

 

 

Ja men da er det litt rart at når jeg kbolet en laptop med vista til den switchen server 1&2 er på,så får jeg like lav hastighet?

Men jeg satt den ene servern her litt igår,og koblet den på samme router som hovedpcen,da var hastigheten på topp.

Eneste teite da hvis jeg skal ha de fra switchen rett på routern,så må jeg strekke enda en kabel inn på det rommet :roll:

 

Var liksom det jeg håpet på og slippe ;)

Lenke til kommentar
Ja men da er det litt rart at når jeg kbolet en laptop med vista til den switchen server 1&2 er på,så får jeg like lav hastighet?

Men jeg satt den ene servern her litt igår,og koblet den på samme router som hovedpcen,da var hastigheten på topp.

Eneste teite da hvis jeg skal ha de fra switchen rett på routern,så må jeg strekke enda en kabel inn på det rommet :roll:

 

Var liksom det jeg håpet på og slippe ;)

Regner med at du da hadde dhcp på laptop'en og fikk en 10-adr. på den også? I såfall kan det da kanskje være switchen (eller "deler av den") eller noen kabler som ikke er helt gode?

 

Du kan slippe en kabel til inn på det rommet hvis du istedet skaffer en switch til og setter der routeren står, flytter routeren til der modemet står og kopler begge switchene til lan-delen på routeren. Men hvis switchen der serverne står eller en eller flere kabler ikke er helt gode så kan det jo være at du er like langt uansett hva du gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...