Gå til innhold

Noob-spørsmål hva er shader clock ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shader påvirker hvordan alle detaljer/bilder/effekter ser ut i spillene. Alt fra hvordan lys skaper skygge og fargelegger objekter, til dybden (3D) i bildene og utseendet på alt du ser i spillet.

I tillegg til hvordan objekter oppfører seg når de blir påvirket seg imellom av de forskjellige typene shadere, som vertex, geometry og pixel.

Har du prøvd 3DMark06 så kjenner du sikkert igjen bildene under her. Øker du innstilling på Shader Clock så får du samme effekt som når du øker en hvilken som helst annen innstilling på skjermkortet; effektene glir raskere/bedre og øker spillbarheten og dertil utseendet i spillet.

Unified shader model som du finner i DirectX10 og som støttes av bl.a Nvidia 8800 serien kombinerer/forener alle de forskjellige shader-typene på en bedre måte enn før, og gir enda bedre resultater.

yafsscreen065vb0.jpg

yafsscreen072fk4.jpg

yafsscreen121sx1.jpg

Lenke til kommentar

Helt til det ikke går lenger, som med alt annet når det gjelder overklokking :)

Det er ingen fasit på det.

La Memory og Core være default også klokker du bare Shader, så finner du ut hvor høyt den kan klokkes.

Om du vil hake av Link Clocks på Memory/Shader må du bare se an på resultatene.

Men hvis du går ut ifra maksresultatet når du klokker Shader og deretter haker av Link Clocks, så er det ikke sikkert Memory vil gå så høyt.

Med andre ord; prøv deg frem :thumbup:

Skal mye til for å ødelegge noe.

Er på jobb nå så jeg har ikke tallene i hodet, men tror jeg kjører på noe som dette;

Memory 970

og med Linck Clocks så blir det da;

Shader 1600-1700? Prøv selv og se.

Core 1080

Jeg har det med å bytte om Memory og Core (stygg uvane/dårlig hukommelse :p ), men hvis jeg har gjort det her så skjønner du det når du ser inne på RivaTuner (hvis du bruker den).

Vi har noenlunde lik maskinvare, så du kan ta utg.pkt i litt lavere innstillinger enn det jeg har også ta det derfra.

Lenke til kommentar

3DMark06

Trenger ikke kjøpe den, last ned Free version og kjør testene. Jeg tror testene er akkurat de samme som på kjøpeversjonen, bare at der kan du sammenligne score med andre og lignende systemer, samt litt annet "snacks".

Men du kan jo bare teste det på de spillene du måtte ha, iallfall inntil videre. Funker det i spill så...ja, da funker det jo. Og er ikke tempen veldig høy (80+ mens du spiller) så er du rimelig trygg. Du merker det fort hvis skjermkortet ikke tåler det.

Enten fryser det helt, eller så dukker det opp striper og annet grums på skjermen når du spiller. Da avslutter du med en gang og går ned på innstillingene.

Du må også finne en balansegang mellom overklokkingen og innstillingene i selve spillet. Selv med overklokk så kan man ikke alltid sette alt på maks. Men før du går ned på innstillinger i overklokk, så kan du heller gå ned på f.eks 1280x1024 og alt på maks, eller beholde høyeste oppløsning og gå ned på medium kvalitet.

Smak og behag, prøving og feiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...