Joachimv Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg jobber på en IT-avdeling i en norsk kommune, hvor det for noen år siden ble bestemt av en eller annen (da jeg ikke var her) at alle lærere skulle ha bærbar-PC og at det skulle bli benyttet WLAN på skolene. WLAN-routerne som ble kjøpt, var av den billige typen, fordi en av de IKT-ansvarlige på skolene hadde EN slik hjemme og at det fungerete utmerket. Lite kjennskap som vår IT-avdeling hadde til det ble det kjøpt inn flere titall til å plassere ut på skolene. Boksene var av typen Linksys WRT54G osv, den duren der. I senere tid har dette vist seg å være ganske så vanskelig å vedlikeholde eller drifte i det hele tatt. Hver skole har fra 1-2 til 5-6 stasjoner avhengig av hvor stor skolen er. Det jeg lurer på er; - hvordan fungerer Windows og WLAN? Velger hvorfor velger Windows den tilkoblingen den gjør, og til tider ikke den med best signalstyrke? - bør stasjonene stå på hver sin kanal, eller pås amme kanal? det skal være mulig å flytte seg fra ene enden av bygget til den andre liksom. - dersom du har to forskjellige nett, et admin-nett og ett lærer-nett, altså med to fysisk adskilte nett med forskjellige WLAN-bokser, hvordan fungerer dette når alle boksene står på samme kanal? jeg er bare lærling, har vært her i 1 1/2 år og det er ikke min feil at de har så dumm løsning på WLAN har sett på litt forskjellig fra HP og Cisco med tanke på utskiftning av utstyret, men det blir nok for kostbart.. Lenke til kommentar
madmats Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 les dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490697 Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 madmats har rett, du burde lese stickyen først, men for å svare kort på spørsmålene dine: Boksene skal ha samme SSID, men forskjellige kanaler, det er tre brukbare kanaler 1, 7 og 13 (1, 6 og 11 om du bruker amerikansk firmwire). Windows velger vel det tilgangspunktet som er sterkest, men er ikke så flink å roame, slik at den holde vel lenge på det du koblet deg til først før det hopper til et sterkere et... Flere adskilte nett går helt fint, så lenge de har forskjellig SSID og sender på forskjellige kanaler... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Der lærte jeg noen nytt (Wireless Zero Config velger sterkeste tilgjengelige nett). Det står forøvrig brukbart beskrevet her. Men det betyr også at klientene vil ha forskjellig oppførsel alt etter hvilken software de knytter seg opp med. Hvilken versjon av WRT54G bruker dere forresten? Det finnes en eldre versjon (v1-v4) og nyere v5-v8. Versjonene fra 5-8 er ikke så bra da de har redusert minne og krasjer derfor oftere enn de gamle. En annen sak er om de brukes som aksesspunkt (uten kabel i WAN porten) eller som trådløsrouter. Den siste varianten vil trolig være mere ustabil enn som rent aksesspunkt. Det finnes bedre routere/aksesspunkt i dag enn når WRT54G kom på markedet. Disse tåler flere forbindelser og har større rekkevidde og hastighet. Endret 5. mars 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 takker for svar. har lest stickyen nå. ble litt klokere men, skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal gå 'greit' å ha to adskilte nett satt opp med samme kanaler men bare forskjellig SSID. feks du har NETT1 på et AP på kanal1, og nett2 på et AP på kanal1, med forskjellig SSID. Vet ikke hvilken versjoner vi bruker, jeg har ikke oversikten. Vet vi har noen WRT54G og noen 300, 300N og 350N som ble kjøpt inn i senere tid. Jeg har mer troa på HP sine 540/530-series :)men de koster dobbelt så mye, men det kan skoleavdelinga betale Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Til en skole bør det gå tålelig greit med dem. Skoler har ikke akkurat noe stort budsjett. Ville nok tatt ned alle og sjekka versjonene på dem, og installert dd-wrt på dem og satt opp med WDS. Om du får satt opp fler wlan på forskjellige vlan med det vet jeg ikke. Må forsåvidt ha samme kryptering, ssid OG channel Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 har lest stickyen nå. ble litt klokere men, skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal gå 'greit' å ha to adskilte nett satt opp med samme kanaler men bare forskjellig SSID. feks du har NETT1 på et AP på kanal1, og nett2 på et AP på kanal1, med forskjellig SSID. Det er fordi det er "pakker eller burst" med kort tidslengde som sendes. Dermed kan man ha flere aksesspunkt og brukere på samme kanal. Husk at jo flere som benytter kanalen i samme tidsrom, desto mindre blir tilgjengelig hastighet for hver enkelt. Hver pakke inneholder senderID, mottakerID, selve data som overføres, CRC osv. I tillegg har du en kort bekreftelse på mottak (ACK når CRC stemmer) Står litt mere her: http://www.javvin.com/protocolWLAN.html Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 etter det jeg har skønt, så skal NETT1's AP'er ha 3 kanalers mellomrom (feks 1,3,7 og på nytt 1,3,7 feks) og NETT2's AP'er kan stå på samme kanaler som NETT1, uten å lage forstyrrelser? Per i dag står elevnettet på 6 eller 11, og admin-nettet på enten 6 eller 11 der også såklart, standard. ^^ det er vell feil at alle APene skal stå på samme kanal. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 I et WDS skal dem stå på samme, separate punkt og nett skal stå på forskjellige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå