Gå til innhold

Hva slags grensesnitt er best mellom PC og TV?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags grensesnitt som er best mellom en PC og en TV (LCD). Jeg har brukt en S-Video mellom min PC og min bilderørs-TV litt, men jeg syns ikke dette var så bra, desutten er S-Video-kontakten helt elendig; den detter ut og i somme apparater kan den også være vanskelig å få på plass.

Jeg skal kjøpe en LCD TV nå, og kommer til å bruke den mye til å vise film fra PC. Jeg lurer på hva slags tilkoblingsmuligheter jeg burde se etter. DVI er vel digitalt, men det er vel ingen DVI-inngang på disse TV'ene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

De fleste nyere LCDtver har enten HDMI eller DVI, og det er de grensesnittene jeg vil anbefale og bruke mellom pc og TV..

Lenke til kommentar

De fleste nye TV-er har HDMI, og noen har både HDMI og DVI, og noen har HDMI og VGA, det som i mange år var ganske standard analog PC-skjerm-kontakt. Og på noen av TV-ene som har HDMI og VGA, kan du godt få bedre bilde via VGA enn via HDMI, da VGA-kontakten nettopp er beregnet på PC-signaler, med pixelmapping for å få bildet til å treffe rett sted på skjermen uten skalering og forskyvning, mens HDMI-kontakten er beregnet på signal fra DVD, Blu-ray eller dekoder.

Aller helst bør du se etter en TV med DVI. Eller en som har pixelmapping for PC-signaler også på HDMI-kontakten, dersom du har HDMI-utgang for både bilde og lyd på PC-en. Men dersom du sparer mye penger på å kjøpe en ellers god TV uten DVI eller pixelmapping på HDMI, så vær ikke redd for å bruke VGA-kontakten, selv om den er analog.

Lenke til kommentar

Jeg bør mao. se etter en TV hvor det står at det er en DVI inngang beregnet på PC? Hva om det står at det er en HDMI-inngang beregnet på PC, da? Er det like bra? Jeg ser det selges kabler med DVI i ene enden og HDMI i andre...

:)

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke hvorfor tver med 1080p ikke kommer med en dvi eller hdmi som pc inngang, isteden for vga. Man kan jo sefølgelig bare bruke alle de andre hdmi portene på tven, men tven min har egene PC innstillinger. (sony w3000 serien)

Lenke til kommentar

Jeg har leitet litt etter en TV med DVI-inngang nå, og har ikke funnet noen. Men alle Philips-T'ene jeg har sett på har HDMI som PC-grensesnitt. Tror kanskje det blir en Philips da. Er det kurant å bruke en ledning med DVI i ene enden og HDMI i andre? For skjermkortet mitt har ikke HDMI-utgang, bare DVI, S-Video og VGA.

Lenke til kommentar

Jupp! Kjører det på min Toshiba 37X3030DG (37").

Skriften er litt rar. Men merker lite til det.

Aner ikke hva det er. Tror ikke det er perfekt 1X1 Pixelmapping...

TV'en har 2 muligheter spesielt for PC og HDMI kilder.

-> Eksakt Scan og -> PC modus.

Bare en liten forskjell tror jeg det er. Men ubetydelig...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...