NuB Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Hei. Jeg trenger en ny pc og vurderer å benytte meg av Kompletts tilbud på CPU (AMD Athlon XP2200+) og hovedkort (Asus A7N8X). Hvilke andre komponenter anbefales til å bygge dette til en hel pc? Jeg ønsker å holde utgiftene nede samtidig som jeg ønsker å få en rimelig ok pc (jada, den urealistiske pose og sekktankegangen). Jeg er litt opptatt av å ikke bygge meg inn i et hjørne, og skal jeg være realistisk vil det nok bli drevet lite tweaking. Det siste av det siste og ytelsesforskjeller man kun merker ved bruk av benchmark-programmer er uansett ikke aktuelt. 512 MB minne vil holde til å begynne med vil jeg tro (PC2700 eller PC3200?) Og jeg er veldig usikker på skjermkort- har følelsen at jeg kan få et veldig OK til mitt bruk (mest 2d/filmer og litt spill) uten å legge altfor mye kroner i det, og så heller oppgradere senere. Eller er det noen i en litt høyere klasse nå på tilbud? I og med at sparing er en greie her lurer jeg på å bruke en av harddiskene jeg allerede har. Den jeg ønsker å bruke er imidlertid full av data på en annen partisjon enn systempartisjone. Går det greit å kun formattere den, og legge inn OS på nytt, og data blir liggende der de er? (Et lite spørsmål som egentlig hører hjemme i en annen tråd er om jeg burde legge inn 2000 eller XP, har 2000 fra før og er veldig fornøyd men driver heller ikke med spill). Ellers så er jo Maxtor 200GB-disken litt fristende, men jeg har etterhvert begynt å helle mot mer støysvake løsninger. Rolig CPU-vifte hadde derfor gjort seg. Ellers trenger jeg et kabinett, helst ikke for stort og "støyvennlig". Diskettstasjon må vel med pga de gangene det eventuelt må bootes fra diskett. CD-brenner gidder jeg ikke bruke masse på. Mus og tastatur skaffer jeg på annen måte. Så sånn det ser ut akkurat nå (det vil si hvis jeg mot formodning skulle rekke å handle før Kompletts tilbud går ut) er det jeg lurer mest på... * minne * skjermkort (og skjerm men det er en annen sak) * kabinett Forslag mottas med takk... Lenke til kommentar
DarkouZ Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 MSI K7N2G-ILSR Hovedkort Socket A D-DDR - nForce2-IGP/MCP-T VGA, S-ATA, IEEE1394 2x DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus - Socket A (Thoroughbred) prosessor Hovedkortet der har innebygd vga som tilsvarer omtrent GF4mx + bra innebygd lyd og LAN og S-ata OSV... Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 anbefaling ram: for å utnytte twinbanksystemet anbefaler jeg 2x256 MB Twinmos 2.5cl m/winbond. Disse er av høy kvalitet, og er ganske rimelig Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Hvis du skal spille, uansett hvor lite, ville jeg kjøpt et egetskjermkort. Dette fordi de intregrerte yter særdels dårlig, i spill. Kjøp også det hovedkortet du snakker om, det er veldig bra. Ram, her er twinmos et bra valg. Lenke til kommentar
Bornslip Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Har akkurat bestillt en Pc basert på noe av det samme, bare at jeg har bestemt meg for en XP2400+... Du kan ta en titt på oppsettet her : http://home.no.net/alienweb/Oversikt.txt Dette kommer på rundt 11 500,- men du kan alltids bytte ut HD, samtidig som det kan være lurt å bytte til et Geforce4 Ti4200 kort, hvis du ikke vil sprenge budsjettet... :wink: Ellers kan du droppe lydkortet også, siden hovedkortet har innebygd 6.1 surround sound som visstnok skal tilsvare noe ala Audigy 1... Dette kortet har IKKE innebygd grafikk, noe som ble nevnt over her, selvom noen av nForce2 brikkesettene har det...[/url] Lenke til kommentar
HAG Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Skal det meste kjøpes fra Komplett, har de en Cooler Master Heatpipe kjøler: HHC-L61-E1, som skal være "stille", vifta har ca. 3000 O/min. Tror eg får noen slike i morgen som skal på en XP1700 Palomino og et nybygg med 1700 Thoroughbred. Har brukt Taisol CMK702151A Heatpipekjøler i 2 mnd. på min XP2600/333, temperatur har ligget under 40 grader idle med redusert vifteturtall til ca. 2450 O/min. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 24. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2003 Jada, jeg skal som sagt ha et skjermkort. Problemet er at de kortene jeg ser blir anbefalt rundtomkring vil gjøre kål på hele planen om å holde totalprisen på gildet noenlunde nede. Jeg har imidlertid ingen problemer med å "bygge litt på" etterhvert som det trengs, det er bare gøy, og i mindre porsjoner virker det ikke lenger så dyrt.. Det som gjør det litt vanskelig er at jeg overhodet ikke har noen "følelse" av de ulike kortene og hva de yter (nå har jeg et onboard som ikke kan 3d og dermed ikke funker i spill, men jeg ellers er fornøyd med i kombinasjon med ett MPEG-2-kort til film) Derfor er jeg usikker på hvor det kritiske punktet er for hva som ikke lenger vil merkes noe særlig av ekstra ytelse. Liker å ha følelsen av at det funker bra og hakking er en uting men får en følelse at det kan bli overkill for en som ikke spiller så intenst. I tillegg ser jeg for meg at det kan være greit å kjøpe et laverestandardskort nå og hvis det trengs så heller oppgradere til det som ligger rundt dagens toppstandard (eller lignende) når prisen er sunket tilstrekkelig etter en tid (et halvt år eller mer, hva vet jeg). Kunne det derfor vært en idé å kjøpe dette Sapphire Radeon 9100-kortet til 850-900 kroner i stedet for ett dobbelt så dyrt ett? Så kunne jeg satt det kortet inn i min gamle maskin når jeg eventuelt kjøper et nytt etter en stund... (Bornslip: Linken er død..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå