Litek89 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) VG artikkel Storkoste meg når jeg så dette. Folk fortjener en slik straff når de driver med slik idioti som han her helt tydlighvis har gjort. Håper det blir en trend at nettaviser nå går ut å "hunter" disse idiotene som kommer med grov sjikane og trusler om drap/vold. Samtidig så ser jeg at dette kanskje kan bli presset fram gjennom siste tids debatt der redaktørene står ansvarlig for det som blir skrevet. WAY TO GO DB =) Reverto kom med noen nyttige artikler for de som er intressert: Jan Omdahl; Er vi pøbler på nettet? Eirik Newth; Hvorfor blir vi drittsekker på nettet? Endret 4. mars 2008 av Litek89 Lenke til kommentar
Manx Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Eller så kan det jo også være en ide og skaffe seg noen moderatorer som holder styr på sakene sånn som i dette forumet... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Så hva synes dere: Bør vi "sladre" til arbeidsgiver eller skole når dere driver og spammer forumet i arbeids-/skoletiden? Gitt at overtrampene er alvorlige og gjentagne, selvsagt... Geir Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Det er også en mulighet, men av en eller annen grunn virker det ikke som internettavisene har lyst å gjøre det. Vet at små aviser som Bergens Tidene går igjennom alle inleggene før de blir postet. Problemet er jo at det er sinsykt stort trykk på artikkler over veldig veldig kort tid. En artikkel kan plutselig få flere hundre innlegg over noen få timer, mens her inne er det mangle innlegg fordelt over mange artikkler, diskusjoner osv. og over mye lengre tid. Derfor tror jeg ikke en moderator hadde fungert så bra på nettaviser. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Folk som ikke har opplevd nettets fortid har gjerne den mening om at alt bør modereres og reguleres. Screw them all. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 BT gjør det bare med brukere som ikke er registrerte. De prøvde det med alle en stund, men da fikk de nesten ingen innlegg: Konsekvensen av å innføre tvungen registrering var at talet på innlegg gjekk så bratt ned at vi raskt opna opp for uregistrerte. Geir Folk som ikke har opplevd nettets fortid har gjerne den mening om at alt bør modereres og reguleres. Screw them all. Så synes du at alt skal være lov? Skal vi slutte å moderere innlegg i ytringsfrihetens navn? Geir Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Folk som ikke har opplevd nettets fortid har gjerne den mening om at alt bør modereres og reguleres. Screw them all. Så synes du at alt skal være lov? Skal vi slutte å moderere innlegg i ytringsfrihetens navn? Geir http://en.wikipedia.org/wiki/Usenet Postet her noen gang? Tydligvis ikke. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg er 50 år gammel og har vært med på det meste av det som har rørt seg på nettet i ulike sammenhenger. (Jeg startet med computere i 1973.) Og jeg har vært aktiv i forum/mailliste/newsgroup-sammenheng i hvert fall siden 1988. Jeg har en fortid på Usenet også, ja. Det er kanskje en grunn til at det er fortid og ikke nåtid for meg. Men du svarer ikke på spørsmålet mitt. Synes du alt skal være lov her på forumet? Geir Lenke til kommentar
Battone Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Regner med at fyren hadde fått advarsler i fleng uten å ta det til etterretning, så han fortjente det.. En ting jeg stusser på i artikkelen; 23-åringen var hyret inn fra Manpower og etter det VG kjenner til skal også bruk av Internett i arbeidstiden være medvirkende årsak til at arbeidsforholdet ble opphørt. Nordea ønsker ikke å kommentere saken. Det sies i artikkelen at han har brukt lunsjpausene til å skrive, i tillegg er han ansatt som it-et eller-annet.. Han skal da ikke bruke nettet i arbeidstiden?! Synes ikke Dagbladet gjør noe feil, men Nordea derimot?! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Dagblade har vel bare sendt en mail til [email protected] ... Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Oisann her var det en med tyngde Geir^^ Men internett liker folk å definere som mange ting. Men norske lover gjelder også på norske nettaviser. Om du mener at drapstrusler, vold og sjikane er endel av yttringsfriheten så "be my guest", men du bryter norsk lov Warpx Derfor synes jeg det er litt dumt, men forstålig at journalister ikke orker å ta å anmelde "x" antall drapstrusler på mail osv. Og til Geir, ja, jeg synes at dere skal ha en person i systemet som rapporterer til bedrifter om gjentagende og stygg sjikane! Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Men du svarer ikke på spørsmålet mitt. Synes du alt skal være lov her på forumet? Ikke alt, men mye. Nå kan man jo starte en stor diskusjon for hvor grensa skal gå, for meg personlig er det nok at det ryddes i det som er offtopic. Drapstrusler her er ganske urealistisk, og de fleste brukerne er jo anonyme likevel. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Og til Geir, ja, jeg synes at dere skal ha en person i systemet som rapporterer til bedrifter om gjentagende og stygg sjikane! Ganske teit å blande inn arbeidsplassen i det man skriver på nett, bare fordi man tilfeldigvis skrev det der og ikke etter kl. 16:00 Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Da har du ikke fått med deg alt DB.no ga beskjed til Nordea at de fikk gjentatte innlegg fra dems server som inneholdt sjikane og oppfordringer til selvmord. Så derfor viste dagbladet at det var fra Nordea. Mye enklere for db på den måten. Men jeg tror at denne personen fikk sparken pga. han var innleid, tror neppe en person som hadde vært fast ansatt hadde fått sparken like lett. Men hadde jeg gjort noe slik i min jobb offshore på båt så vet jeg at jeg hadde fått en reprimande. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Men er dette nok til å sparke noen da? Synes du alt skal være lov her på forumet? Geir Hadde sikkert vært moro for en stund?! EDIT: Skrivelief Endret 3. mars 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Det står vell i kontrakten hva du har lov til og ikke i arbeidstiden. Samt at du ikke skal sverte bedriftens rykte ved dine handliger(noe i den duren) Synes det står respekt av Nordea, vil ikke ha slikt i bedriften. Helt OK, er de som styrer det selv. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Det står vell i kontrakten hva du har lov til og ikke i arbeidstiden. Samt at du ikke skal sverte bedriftens rykte ved dine handliger(noe i den duren) Synes det står respekt av Nordea, vil ikke ha slikt i bedriften. Helt OK, er de som styrer det selv. Du mener du ikke burde ha lov til å sende privat e-post, ringe private telefonsamtaler eller ha private samtaler med medarbeiere i lunsjpausen heller du da? Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Spørs hva som står i kontrakten. Vi vet alle at realiteten og det som står i kontrakten er to helt forskjellige ting Når det kommer til lovligheten om å sparke en eller ikke er lov så er det som står på papiret som teller! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Og til Geir, ja, jeg synes at dere skal ha en person i systemet som rapporterer til bedrifter om gjentagende og stygg sjikane! Slikt gjør vi allerede når det er nødvendig. Vi har hatt et par tilfeller opp gjennom årene hvor truslene har haglet, og da har vi tatt kontakt med de rette instansene for å få ryddet opp. Det finnes grenser for hvor frekke man kan være, men desverre skjønner ikke alle det. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hadde disse innleggene strengt talt noe spess med jobben å gjøre? Synes Nordea oppfører seg som noen tullinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå