kevinedomm Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Hei! i 2007 kjøpte jeg meg en 2006 mod. scooter som begynte å trøble etter 40 mil, klaget til selgeren/forhandleren og han tok den inn på reparasjon. Nå har den gått 90 mil, og den har samme problem igjen, men jeg lurte på, hva slags rettigheter har jeg? Har jeg rett til å kreve at selger reparerer den GRATIS siden den er nesten helt ny? Endret 3. mars 2008 av Abn0rmal Lenke til kommentar
DeathSin Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Det kommer ann på hva slaks avtaler du fikk med den, og om hva slaks forikringer du har på den. Hva slaks tæreng du har brukt den på osv... Hvis du har avtaler om at etter en hvis tid eller hvor langt og du er under det har du krav på at den skal repareres sånn at du ikke vil få det problemet på en god stund og hvis du ikke er fornøyd med det tror jeg kanskje at du kan få penger tilbake av han for at du føler deg lurt av han/hun. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Du har 5 års reklamasjonsrett på scooter. Såfremt feilen ikke er slitasjedeler eller selvforskyldt kan du kreve at forhandler retter disse feilene. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Vet ikke om noen spesielle avtaler jeg, kjøpte den, og fikk kvittering, ganske enkelt. Så det vil ikke være frekt av meg å mase litt på at selgeren skal reparere scooteren? Er ikke snakk om slitedeler eller noe, men en bagatell som har feilet scooteren etter de 40 første milene der den stopper og starter helt fint igjen. Men det å heve kjøpet ville jo være så, hvis den fortsetter å trøble så blir jeg kvitt den, men det å heve kjøpet får jeg vel ikke gjort om scooteren har hveltet og den har fått en liten sprekk fremme? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Selger har 2 avhjelpsforsøk for samme feil. oppstår feilen en 3. gang har du krav på å heve kjøpet. Selger kan dog kreve at varen skal inn på verksted for å konstantere feilen. Alt dette forutsetter at scooteren er inneonfor reklamasjonstiden (altså 5 år fra den var ny). Det du skal si til selgeren er at du ønsker å reklamere (eller få scooteren reparert på reklamasjonsretten) på feilen. Endret 3. mars 2008 av Loko Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Men om scooter'n trøbler for en 3. gang, kan jeg da heve den uansett om den har veltet før da? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Men om scooter'n trøbler for en 3. gang, kan jeg da heve den uansett om den har veltet før da? Det vil bero på om veltingen var det som ødela. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ikke bare det. Om feks det er slik at samme feil oppstår for tredje gang, og det ikke er pga velten, så kan følgende føre til at man ikke får hevet allikevel: § 51. Tap av krav på heving og omlevering Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren b) tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller c) tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen. Om det man skal levere tilbake er skadet pga velt, så kan selger avslå heving. Men dette er ren synsing, er ikke sikkert at selger kjenner til slike ting som det her engang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 §51 annet ledd? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Velten hadde ingenting med problemene til scooteren å si, men hvis jeg ikke returnerer, og bare har scooteren, så kan jeg bare sette den fra meg hos forhandler'n hver gang den trøbler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå