Gå til innhold

Selvbestemt abort - Hva synes du? For eller imot?


Er du for eller imot abort?  

140 stemmer

  1. 1. .

    • For
      126
    • Imot
      12
    • Vet ikke
      2


Anbefalte innlegg

Så du mener altså at hvis du skulle bli gravid så skal du automatisk belaste helsevesenet med en fostervannsprøve, noe som forøvrig ikke heller er helt ufarlig for fosteret, bare for at du skal få et "perfekt" barn?

 

Jah, det mener jeg så absolutt! Alle i hele verden ville gjort alt i sin makt for at babyen deres skulle være sunn, frisk og normal! Og nå har man faktisk mulighet til å sikre seg ihvertfall så mye man kan mot å få ett sykt barn. Jada, bare det å gå utafor døra når man er gravid er jo farlig for barnet man har i magen da..

 

Noe du faktisk ikke har noen som helst garanti for at du likevel kommer til å få.

 

Men man kan jo gjøre sitt aller beste for å hindre/forebygge det på måter som er tilgjengelige idag vel?

 

Det skremmer meg faktisk at vitenskapen nå er kommet dit at vi skal kunne velge bort mangfoldet. Hva blir det neste vi luker bort av "uønskede" ting??

 

hmm, jeg vet ikke jeg.. kreft? HIV/AIDS? ja, huffamei.. denne vitenskapen er noe forferdelige greier! Man kan jo risikere at folk faktisk får ett MYE bedre liv med en god livskvalitet! :ohmy:

 

Hva i all verden er så galt med å eliminere en klump celler som kommer til å ta over hele livet ditt for alltid? Og at man ikke får sjansen til å få barnebarn o.l !?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener altså at hvis du skulle bli gravid så skal du automatisk belaste helsevesenet med en fostervannsprøve, noe som forøvrig ikke heller er helt ufarlig for fosteret, bare for at du skal få et "perfekt" barn?

 

Jah, det mener jeg så absolutt! Alle i hele verden ville gjort alt i sin makt for at babyen deres skulle være sunn, frisk og normal! Og nå har man faktisk mulighet til å sikre seg ihvertfall så mye man kan mot å få ett sykt barn. Jada, bare det å gå utafor døra når man er gravid er jo farlig for barnet man har i magen da..

 

Noe du faktisk ikke har noen som helst garanti for at du likevel kommer til å få.

 

Men man kan jo gjøre sitt aller beste for å hindre/forebygge det på måter som er tilgjengelige idag vel?

 

Det skremmer meg faktisk at vitenskapen nå er kommet dit at vi skal kunne velge bort mangfoldet. Hva blir det neste vi luker bort av "uønskede" ting??

 

hmm, jeg vet ikke jeg.. kreft? HIV/AIDS? ja, huffamei.. denne vitenskapen er noe forferdelige greier! Man kan jo risikere at folk faktisk får ett MYE bedre liv med en god livskvalitet! :ohmy:

 

Hva i all verden er så galt med å eliminere en klump celler som kommer til å ta over hele livet ditt for alltid? Og at man ikke får sjansen til å få barnebarn o.l !?

 

JÆVLIG BRA SAKT!!!!

 

Nå ble jeg plutselig fårr abort gitt:)

Lenke til kommentar

Spørsmål:

Det er vel ikke bare bare å ta fostervannsprøve heller? Det er jo en jo en risiko å ta?

Ingen får normalt ta prøve uten grunn.

 

Utrolig mange tåpelig folk når det kommer til dette temaet :roll:

 

Jeg jobbet i barnehage hvor det var en multihan. gutt. Tok sine første skritt når han var 3/4 år og var en tung gutt. Jeg hadde aldri i verden hatt energi til å hatt en en slik unge, stygt sagt, men jeg hadde trolig tatt abort om jeg fikk vite det før 12 uke. Det er noe jeg sier NÅ, men det er noe annet å være midt oppi det.

Foreldrene var glad i sønnen sin, som om han skulle vært frisk og rask. Prøv å fortell de at du aldri vil ha en 'slik'. Det sårer. Du blir uansett glad i barnet, frisk eller handicap.

 

For å ikke snakke om å sammenlige drap på en tiåring med en ting på fire uker !

Hva med voldtektsofre? Må de også beholde ungen ?

Lenke til kommentar
Det er kvinnens kropp, og mannen har ikke en dritt han skulle sagt.

 

Same kva de kallar det komande mennesket; embryo, barn, parasitt, foster osv. det er like mykje far sitt barn.

Har sjølv erfart å stå makteslaus på sida når det som hadde vorte til sonen eller dotter mi, blei spylt ned i toalettet.

 

Eg meiner at fedre skal få ein utvida rett når det gjeld abortspørsmålet. T.eks. at ein satte ned eit utval som skulle behandla søknadar om abort. Eit utval som var plikta til å ta stilling til begge foreldra sine ynskjer. Dette hadde sjølvsagt vore veldig ressurskrevande, men det er trass alt snakk om at me skal ha likestilling her til lands. :roll:

 

Til trass i dette med at råderetten til oss fedre er fråværande, er eg for. (Trur eg stemde feil i pollen btw ...)

 

Edit: Gudbetre så gamalt innlegg eg quota no då. :blush:

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar
Så du mener altså at hvis du skulle bli gravid så skal du automatisk belaste helsevesenet med en fostervannsprøve, noe som forøvrig ikke heller er helt ufarlig for fosteret, bare for at du skal få et "perfekt" barn?

 

Jah, det mener jeg så absolutt! Alle i hele verden ville gjort alt i sin makt for at babyen deres skulle være sunn, frisk og normal! Og nå har man faktisk mulighet til å sikre seg ihvertfall så mye man kan mot å få ett sykt barn. Jada, bare det å gå utafor døra når man er gravid er jo farlig for barnet man har i magen da..

 

Noe du faktisk ikke har noen som helst garanti for at du likevel kommer til å få.

 

Men man kan jo gjøre sitt aller beste for å hindre/forebygge det på måter som er tilgjengelige idag vel?

 

Det skremmer meg faktisk at vitenskapen nå er kommet dit at vi skal kunne velge bort mangfoldet. Hva blir det neste vi luker bort av "uønskede" ting??

 

hmm, jeg vet ikke jeg.. kreft? HIV/AIDS? ja, huffamei.. denne vitenskapen er noe forferdelige greier! Man kan jo risikere at folk faktisk får ett MYE bedre liv med en god livskvalitet! :ohmy:

 

Hva i all verden er så galt med å eliminere en klump celler som kommer til å ta over hele livet ditt for alltid? Og at man ikke får sjansen til å få barnebarn o.l !?

Er du riktig "heldig" så slipper du også å bli gravid flere ganger, og slipper også da det ansvaret det er å sette barn til verden. Ingen menneskerett å få barn (heldigvis) og mange ville vært utrolig glade for å oppleve det dere så enkelt vil skrape bort som en uønsket "parasitt". Forøvrig et forferdelig ord å bruke om noe som burde være resultatet av kjærlighet mellom to mennesker.

Hva forskning på kreft/hiv/aids og slikt har med abort av uønskede barn å gjøre forstår jeg ikke. Selv om vi har vitenskapen til å luke bort alle individer som har en defekt, vil det ikke si det samme som at det er etisk riktig å gjøre det.

Endret av granny
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
Å sammenligne en celle med et et MENNESKE blir for dumt. Håper folket har litt mere vett i hodet enn som så...

blir jo et pers etterhvert, sånn du ble til

Lenke til kommentar

Ja etter å ha ligget i magen i NI måneder!!

 

Under tolv uker er det ei celle, som ikke har hjerne (med andre ord den føler ingenting).

Hva med de som svelger sperm? Er det massemord?

 

Ingen som er imot abort har svart meg på dette:

Hva med de som blir gravid etter en brutal voldtekt ???

Lenke til kommentar
Audere: Er du vegetarianer?

Er det ditt ramme alvor at hvis jeg er imot fosterdrap, så MÅ jeg også være imot slakting av kyr?

 

Hvordan kan du påstå at religiøse mennesker ikke hører hjemme i et DISKUSJONSforum?

 

At jeg tilfeldigvis er kristen (du fikk rett!) betyr ikke at alt jeg sier er misjon.

 

Jeg er ikke vegetarianer, nei.

 

Jeg mener at hvis du er imot fosterdrap, men synes slakting av kyr er helt ok, så er du på tynn is.

 

Jeg sier ikke at religiøse mennesker ikke hører hjemme på et diskusjonsforum, men at religiøse argumenter ikke hører hjemme her. Ja, jeg var nesten sikker på at du var religiøs, fordi uten religion er det ingen grunn til at det å drepe et embryo er forferdelig galt mens det er helt ok å drepe en ku.

 

Hvorfor er du kristen?

 

Det skremmer meg faktisk at vitenskapen nå er kommet dit at vi skal kunne velge bort mangfoldet. Hva blir det neste vi luker bort av "uønskede" ting??

 

Mangfold er ikke verdt mye i seg selv. Jo færre uønskede ting, jo bedre.

Lenke til kommentar
Same kva de kallar det komande mennesket; embryo, barn, parasitt, foster osv. det er like mykje far sitt barn.

 

Det er faren sitt barn, men det er moren sin kropp! Og så lenge celleklumpen kun er et embryo/foster, er det moren sin kropp vi snakker om. Faren har ingen rett til å tvinge moren til å gjøre noe hun ikke vil med kroppen sin. Utrolig egoistisk og mannssjovinistisk å kreve at en dame skal bruke 9 måneder av livet sitt på å bære rundt på en parasitt for faren sin skyld.

Lenke til kommentar
mange ville vært utrolig glade for å oppleve det dere så enkelt vil skrape bort som en uønsket "parasitt". Forøvrig et forferdelig ord å bruke om noe som burde være resultatet av kjærlighet mellom to mennesker.

 

Idiotisk sagt. Det ER en parasitt. http://no.wikipedia.org/wiki/Parasittisme

 

Selv om vi har vitenskapen til å luke bort alle individer som har en defekt, vil det ikke si det samme som at det er etisk riktig å gjøre det.

 

Og hvorfor er det ikke etisk riktig?

Lenke til kommentar
Hva med voldtektsofre? Må de også beholde ungen ?

Ja.

Har vi ikke dødsstraff for han som voldtok, hvorfor er dert dødsstraff for barnet?

Sakens kjerne er jo den samme uansett:

Det er en celleklump.

Om du synes det er OK å drepe den avhenger av om du anser denne celleklumpen som menneske eller ikke.

 

Er det rett å drepe et menneske fordi faren var en drittsekk?

Eller fordi mora ikke gadd å ta seg av den?

 

Selvsagt er det katastrofe for en 13 år gammel dydig og nesten syndfri jente som blir brutalt voldtatt i frognerparken. Men så snart som egget er befruktet, er det oppstått et menneske. Skal du "abortere" noen, oppsøk barnefaren med en kniv. Han er den eneste involverte som har gjort noe galt.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...