Gå til innhold

Selvbestemt abort - Hva synes du? For eller imot?

Er du for eller imot abort?  

140 stemmer

1. 1. .

• For
      126
    • Imot
      12
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Mange, som meg selv, vil hevde at det like fullt er et menneske. Et veldig lite menneske, men likevel et menneske. Det har DNA som er unikt, og det eneste som skiller celleklumpen fra deg er ca. 20 år.

Det er DER vi er uenige.

Vi er alle imot mord av mennesker.

Men ikke alle ser på celleklumpen som et påbegynt menneske.

Det er i alle fall IKKE en del av morens kropp!

Hun må gjerne bestemme over kroppen sin, men ikke over barnet.

Helt enig i at et embryo er et menneske. Men hva så? Dette mennesket har hverken følelser, bevissthet, egen personlighet eller tanker. Dette mennesket er ikke en person, et individ. Det er bare en klump med menneskeceller.

Forsåvidt så er det mye mer enn år som skiller et embryo fra meg. Jeg har min egen personlighet, jeg har bevissthet, jeg kan tenke, føle smerte, oppleve kjærlighet og hat. Jeghar to armer og to bein, jeg kan overleve på egenhånd. Jeg er en person, embryoet er bare en samling menneskeceller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å da ta abort to tre ganger fordi du har bæsjet på leggen blir for dumt, det ER faktisk et liv det er snakk om.

Et liv, men ikke et bevisst liv. Du kan sammenligne det med å hogge ned et tre.

En celle på fem uker er jo ikke et menneske.

Lenke til kommentar

Olsen:

Godt å høre at du er så pass frisk og rask.

Men hvor mange av de egenskapene du ramser opp kan du mangle, før du IKKE er et menneske?

Alzheimer? Downs? Grønnsak etter en trafikkulykke? Psykopat?

Diskusjonen er i praksis om hvorvidt en celleklump har livets rett.

Jeg forstår godt at mange vil si at celleklumpen kan sammenlignes med en amøbe, et tre eller ei ku til slakt. På dette stadiet er kua smartere enn celleklumpen.

JEG ser på celleklumpen som et menneske. Å drepe celleklumpen, en sønn eller en datter, er like uetisk som å drepe en tenåring.

Allikevel forstår jeg at ikke alle tenker slik.

Jeg forstår at man ikke (i Norge) blir tiltalt for mord om man aborterer.

Fordi de som har laget og fulgt disse lovene har et grunnleggende annerledes syn på disse embryoene, enn meg.

Og en veggis vil helt sikkert si det samme om å trø på en flue.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke de som er imot abort.

Hva med de som blir brutalt voldtatt? Skal de måtte beholde barnet og ikke få bestemme over sin egen kropp??

Jeg mener man bør ta konsekvensene av å bli gravid. Men alle kan jo bli gravid selv om de har gått på pillene i fem år. Ingenting er 100%. Og det er ikke alltid det passer å få barn. Kanskje derfor de aller fleste bruker prevansjon.

.

JEG ser på celleklumpen som et menneske. Å drepe celleklumpen, en sønn eller en datter, er like uetisk som å drepe en tenåring.

Eh.. så det er like greit å drepe ei jente på ti år, som en CELLE på fem uker???

Lenke til kommentar

Jeg er i hvert fall glad man har en grense her til lands, som jeg mener er mer enn god nok. Kvinnen har 3 måneder på seg til å avgjøre, noe mer enn det trengs ikke.

Når man hører om tilfeller i Russland hvor barn aborteres etter 6-7 måneder og mer (som i praksis vil si at barnet kunne overlevd ved keisersnitt) så blir ting lettere absurd. Jeg regner med alle har en grense, selv om jeg faktisk har møtt et par fanatiske feminister som mente at det var kvinnens kropp og hun selvfølgelig burde ha lov til å abortere når som helst i graviditeten. Eneste positive med de to kvinnfolkene var at de klarte å skremme en venninne ut av Ottar.

"Det er kvinnens kropp, deres avgjørelse". Jada, men hvor lenge skal dette telle? Så lenge barnet er i magen? Eller gjelder dette kun til en viss grense (eksempelvis 12 uker, som i dag)? Er man motstander av abort etter en viss uke så er dette synonymt med at man frarøver kvinnen denne "retten" til å styre over egen kropp i resten av graviditeten.

Abort på russisk - Skremmende nok finnes det feminister (forhåpentligvis veldig få) som mener dette er greit.

Lenke til kommentar

væææ!!!

Jeg er sjokka over att så mange er for abort!...

Ok.. Før tengte jeg at det ikke var noe galt ved abort... Fordi det var omtrent som å skylle en sædcelle i do...

Men det var før jeg fikk hvordan det fåregår.. Det har faktisk blitt ett meneske!! Det er å drepe en baby!

Jeg skjønner at 14-åringer vurderer å ta abort.. Fordi det blir dumt å flaut og vanskelig nårr du er så ung.

Men, skal du drepe ditt eget barn(!) bare fordi det er flaut?!

Edit: Når jeg tenker meg om, så tror jeg nok at grunnen til at "forr abort" har fått så mange stemmer, er at det er nesten bare de som er forr abort, og tenker mye på det, som stemmer.. Og de som er imot abort bare driter i å stemme.

Endret av Conkerfan
Lenke til kommentar
Diskusjonen er i praksis om hvorvidt en celleklump har livets rett.

Og hvorfor skulle en celleklump ha livets rett når ikke engang dyr har det? Kua du snakker om er BEVISST for svarte helvete! Tror du ikke den lider mer når den blir slakta enn et bevisstløst embryo? Dine religiøse argumenter kan du holde for deg selv. Dette er et DISKUSJONSFORUM, ikke et misjonsforum.

Lenke til kommentar

Hvordan drepes fostere som blir abortert i 6. måned? Har babyer større bevissthets- og lidelsesnivå enn voksne kuer?

"Jeg skjønner at 14-åringer vurderer å ta abort.. Fordi det blir dumt å flaut og vanskelig nårr du er så ung.

Men, skal du drepe ditt eget barn(!) bare fordi det er flaut?!"

Det er ikke et barn. Det er ikke flaut, det er for stort ansvar å bli mor i en alder av 14, skjønner du vel. Man har annet å tenke på enn å amme i den alderen.

Lenke til kommentar
det med downes er vansklig noe mener jo at et mennesker med downs er et like verdig menneske som oss andre, noe jeg egetlig er enig i, men mennesker med downs møter jo også en vansklig fremtid, og mange av dem dør tidlig.

selv ville jeg hatt et vansklig valg forann meg om jeg fant ut at fosteret har downs.

kommer vel ann på hvordan jeg har det elles i livet, da downs barn krever mer.

hadde jeg vært i 40 åra i god job, stabilt familie liv, ville det kanskje ikke vært nødvendig med abort, men var jeg en student under 30, så ville saken stilt seg anderledes

Tror dere virkelig at et menneske med Downs ikke har et godt liv? Hvilken garanti har du for at et "friskt" barn vil forbli friskt? Leve lenge?

Jeg mener man burde kunne ta abort dersom man finner ut at barnet har downs syndrom eller annen alvorlig sykdom/funksjondhemmet. Man skal jo tross alt leve selv, og får man et slikt barn så blir man småbarnsforeldre på livstid.

Lenke til kommentar
Hvordan drepes fostere som blir abortert i 6. måned? Har babyer større bevissthets- og lidelsesnivå enn voksne kuer?

"Jeg skjønner at 14-åringer vurderer å ta abort.. Fordi det blir dumt å flaut og vanskelig nårr du er så ung.

Men, skal du drepe ditt eget barn(!) bare fordi det er flaut?!"

Det er ikke et barn. Det er ikke flaut, det er for stort ansvar å bli mor i en alder av 14, skjønner du vel. Man har annet å tenke på enn å amme i den alderen.

Men sex er de voksne nok til å ha?

Lenke til kommentar
det med downes er vansklig noe mener jo at et mennesker med downs er et like verdig menneske som oss andre, noe jeg egetlig er enig i, men mennesker med downs møter jo også en vansklig fremtid, og mange av dem dør tidlig.

selv ville jeg hatt et vansklig valg forann meg om jeg fant ut at fosteret har downs.

kommer vel ann på hvordan jeg har det elles i livet, da downs barn krever mer.

hadde jeg vært i 40 åra i god job, stabilt familie liv, ville det kanskje ikke vært nødvendig med abort, men var jeg en student under 30, så ville saken stilt seg anderledes

Tror dere virkelig at et menneske med Downs ikke har et godt liv? Hvilken garanti har du for at et "friskt" barn vil forbli friskt? Leve lenge?

Jeg mener man burde kunne ta abort dersom man finner ut at barnet har downs syndrom eller annen alvorlig sykdom/funksjondhemmet. Man skal jo tross alt leve selv, og får man et slikt barn så blir man småbarnsforeldre på livstid.

Det kan du risikere å bli selv om du ikke tar abort også. Ingen har noen som helst garanti for å føde et friskt barn, eller hvordan det barnet vil bli senere i livet. Hva er det neste du vil luke bort? Feil kjønn?

Lenke til kommentar

Audere: Er du vegetarianer?

Er det ditt ramme alvor at hvis jeg er imot fosterdrap, så MÅ jeg også være imot slakting av kyr?

Har ikke sagt noe om religion. Jeg har bare sagt at jeg og flere andre mennesker anser embryoet for å være et menneskeliv, bl.a. fordi det har eget DNA og egen blodtype.

Hvordan kan du påstå at religiøse mennesker ikke hører hjemme i et DISKUSJONSforum?

Er dette nettstedet reservert kun for cafe lette-drikkende interiørarkitekter fra Oslos beste vestkant?

At jeg tilfeldigvis er kristen (du fikk rett!) betyr ikke at alt jeg sier er misjon.

Jeg skrev i forrige innlegg at jeg forstår at ikke alle anser celleklumpen som et menneskeliv.

Men volumkontrollen på mørkemannalarmen din er visst stillt så høyt at den overdøver dine normale tankeprosesser.

Lenke til kommentar

Granny: Så du vil heller f.eks. kjøpe en ferdig bulka bil fordi du ikke vet om du kommer til å kræsje eller ikke i fremtiden? Man gjør jo sitt beste for å skape en bedre fremtid for seg selv og for familien sin hele tiden! Er ikke ofte man får ett valg her i livet når det gjelder slike livsviktige avgjørelser..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Granny: Så du vil heller f.eks. kjøpe en ferdig bulka bil fordi du ikke vet om du kommer til å kræsje eller ikke i fremtiden? Man gjør jo sitt beste for å skape en bedre fremtid for seg selv og for familien sin hele tiden! Er ikke ofte man får ett valg her i livet når det gjelder slike livsviktige avgjørelser..

Så du mener altså at hvis du skulle bli gravid så skal du automatisk belaste helsevesenet med en fostervannsprøve, noe som forøvrig ikke heller er helt ufarlig for fosteret, bare for at du skal få et "perfekt" barn? Noe du faktisk ikke har noen som helst garanti for at du likevel kommer til å få. Det er faktisk forskjell på materielle goder og en naturlig ting som svangerskap og fødsel. Det skremmer meg faktisk at vitenskapen nå er kommet dit at vi skal kunne velge bort mangfoldet. Hva blir det neste vi luker bort av "uønskede" ting??

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...