Gå til innhold

Selvbestemt abort - Hva synes du? For eller imot?

Er du for eller imot abort?  

140 stemmer

1. 1. .

• For
      126
    • Imot
      12
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Hva hvis kvinnen vil ha barnet og mannen vil ta abort? Loddtrekning? Lol. Kvinnen må få bestemme over sin egen kropp. Jeg er for likestilling, men skjønner likevel at det er kvinnens kropp. Om mannen vil ha barn, kan han finne seg en annen dage å knulle. Han kan ikke tvinge dama til å gå med en parasitt i magen i 9 måneder. Om mannen vil ta abort men kvinnen vil ha barnet, er det synd for han. Han kan ikke tvinge kvinnen til å gjøre noe med kroppen sin som hun ikke vil.

Formell abort høres i utgangspunktet ut som en god idé, men vil det ikke gå ut over barnet? Eller skal Staten betale moren mer? Er det riktig at skattebetalerne skal svi for at menn ikke tar ansvar i senga?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det riktig at skattebetalerne skal svi for at menn ikke tar ansvar i senga?

Man er to om å lage barnet. Dama har like mye ansvar som mannen når det gjelder prevensjon.

Hva hvis mannen vil ha barnet, men kvinnen vil ta abort?

Da vil jeg vel egentlig si som andre sier, det er kvinnens kropp og til syvende og sist skal hun ta valget.

Lenke til kommentar
Er det riktig at skattebetalerne skal svi for at menn ikke tar ansvar i senga?

Man er to om å lage barnet. Dama har like mye ansvar som mannen når det gjelder prevensjon.

Hva om prevensjonen svikter? Skal fremdeles mannen kunne komme seg unna alt ansvar for sine handlinger? Du forstår at det er konsekvensen, ikke sant? At menn kan knulle rundt uten å bekymre seg for om damene de knuller skal bli gravid, det er jo bare å ta en formell abort ...

Lenke til kommentar
Så en parasitt vel etter x antall uker se ut som deg?

Jeg er imot abort, så lenge det ikke er snakk om ett resultat av voldtekt. Når en har sex så vet en forhåpentligvis at det er slik man lager barn, og da bør man være klar til å ta de langsiktige konsekvensene av den kortsiktige gleden.

Du er jo mann da, så du vet jo ikke hva kvinner man må gjennomgå under et uønsket svangerskap.. Tror du burde sette deg litt mer inn i situasjonen og tilegne deg litt mer kunnskap om dette temaet.

Lenke til kommentar
Er dere for abort om man finner ut at barnet ikke er friskt? Downs o.l.

Jeg er for abort dersom barnet har en alvorlig funksjonshemming eller annen sykdom. Tror ikke man får noe særlig liv selv dersom man skal bruke all sin tid til å ta seg av et sykt barn.

Lenke til kommentar

Jeg er for å ta abort om ungen er syk og at man selv ikke vil ha ett sykt barn, spilelr ingen rolle om det er Downs, CP eller hva det nå er de finner ut at embryoet har. Folk må få velge selv synes jeg, særlig når det gjelder noe så viktig som dette som kan påvirke livet til mor/far noe så til de grader.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er litt "forvirrende". Jeg er generelt sett motstander av abort, men for retten til selvbestemt abort.

I et land som Norge så anser jeg de fleste forklaringene for hvorfor man tar abort som dårlige. Men det er min personlige mening. Men å ha muligheten og retten til å kunne foreta en abort bør eksistere. Men den bør absolutt ikke utvides mer enn i dag. Det er beklageligvis endel aborter som gjøres under press (spesielt fra barnefaren) og på bakgrunn av uvitenhet (uvitenhet om støtteordninger, hva det vil si å ha barn osv.). Men jeg vet ikke helt hvordan man skal sikre seg mot aborter begått grunnet press eller kunnskapsløshet. Debatten er jo så ensidig og lite reflektert med en part som er mer opptatt av å prøve å drepe debatten fremfor å ha en konstruktiv dialog. I tillegg til en naiv og dumdristig overbeskyttende holdning enkelte har. Som om jenter er noen forsvarsløse, sårbare skapninger som for all del ikke må utsettes for sannhet.

Så, nei jeg ser generelt sett ikke behovet for å ta abort (annet enn medisinske grunner). Men ja jeg støtter retten til selvbestemt abort.

Lenke til kommentar

Jeg er helt klart MOT abort prinsipiellt. Men, jeg er mot at andre skal bestemme om du skal ta abort eller ikke. Du får selv velge å ta abort, men da får du selv leve med det etterpå.

Jeg er mot abort fordi jeg mener at et foster et menneskeliv, og det er veldig veldig galt å ta et menneskeliv! Det lille fosteret kan kanskje se ut som en liten klump, men det er noe som om noen mnd kommer til å være et lite menneske. Dog, hvis morens liv er i fare, så syns jeg at man skal ta abort, for da mener jeg at morens liv er "mer" verdt enn fosterets. Jeg er heller ikke fullt ut mot abort hvis man er blitt voldtatt, men det kommer ann på saken.

Lenke til kommentar

Synes det er rart at du mener at abort er forferdelig galt, men samtidig synes du at "levende" mennesker er mer verdt enn det embryoet du kaller menneskeliv.. Og så mener du plutselig at det er greit å ta dette menneskelivet hvis man har blitt voldtatt, men ikke ellers?

Er så mange som sier "nei, til abort..eller eh, unntatt hvis jenta har blitt voldtatt da, da er det helt greit.." for meg så er det ett lite brukelig utsagn å komme med. Ett embryo er ett embryo, voldtekt eller ikke...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Hvorfor er det "galt" å ta abort men ikke "galt" å drepe gravid ku?

Begge deler er vel kanskje "galt" men det er mer akseptert å drepe en gravid ku for å lage seg hamburger og kalvekjøttdeig. Å drepe lam er jo også helt ok. Mennesket er "bevist" sier du? Bevist er bare et fancy ord, mennesket er bare et avansert dyr.

Man kan begynne å se på hvorfor mord føles galt og hvordan mennesket reagerer på tap av noen som står en nær. Hvorfor føler de fleste mennesker at det er galt å ta en annens persons liv? Jo fordi de fleste mennesker har en hvis grad empati og dette ilag med kulturell innflytelse er med på å hindre oss mennesker i å utføre mord.

Så når en kvinne ønsker å ta abort selv om det har gått over 12 uker. Mangler denne kvinnen empati? Ser hun på det som mord? Vil noen bortsett fra moren og faren føle et tap?

Tricky tricky tricky.

Det beste er nok å være likegyldig.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ønsker et barn så burde man ikke være tvunget til det heller. Noen ganger kan man jo være uheldig å bli gravid selv om det ikke var ment sånn, jeg mener at det ikke er drap får barnet blir så så mange måneder.

Hvis man blir voldtatt så skal man uten tvil få ta abort. Det er svært svært skjeldent et ønsket barn iallfall.

Lenke til kommentar

Mange, som meg selv, vil hevde at det like fullt er et menneske. Et veldig lite menneske, men likevel et menneske. Det har DNA som er unikt, og det eneste som skiller celleklumpen fra deg er ca. 20 år.

Det er DER vi er uenige.

Vi er alle imot mord av mennesker.

Men ikke alle ser på celleklumpen som et påbegynt menneske.

Det er i alle fall IKKE en del av morens kropp!

Hun må gjerne bestemme over kroppen sin, men ikke over barnet.

Lenke til kommentar
SELVBESTEMT abort er et paradoks.

For hvordan skal du spørre barnet når det ikke har lært å snakke ennå?

Herregud...

Det er ikke noe barn. Og fosteret skjønner ikke engang at det eksisterer.

Mange, som meg selv, vil hevde at det like fullt er et menneske.

Mange vil også hevde at dersom du ønsker å gi argumentet ditt null tyngde, starter du med å skrive "mange vil hevde at..."

ikke alle ser på celleklumpen som et påbegynt menneske.

Det er i alle fall IKKE en del av morens kropp!

Jo, det er et påbegynt menneske. Men ikke et menneske enda. Og visst faen er det en del av morens kropp.

Endret av Audere
Lenke til kommentar
det med downes er vansklig noe mener jo at et mennesker med downs er et like verdig menneske som oss andre, noe jeg egetlig er enig i, men mennesker med downs møter jo også en vansklig fremtid, og mange av dem dør tidlig.

selv ville jeg hatt et vansklig valg forann meg om jeg fant ut at fosteret har downs.

kommer vel ann på hvordan jeg har det elles i livet, da downs barn krever mer.

hadde jeg vært i 40 åra i god job, stabilt familie liv, ville det kanskje ikke vært nødvendig med abort, men var jeg en student under 30, så ville saken stilt seg anderledes

Tror dere virkelig at et menneske med Downs ikke har et godt liv? Hvilken garanti har du for at et "friskt" barn vil forbli friskt? Leve lenge?

Lenke til kommentar
Jeg hadde sannsynligvis tatt abort om barnet ikke var friskt.. Krever ganske mye mer enn et oppegående barn, og det livet ut.

Så bare fordi det er mulig å ta en prøve som viser et kromosom for mye, så skal man ta abort? Hva med alle de funksjonshemminger som viser seg først når barnet er født som er så mye verre en å ha downs? Kjenner veldig mange med downs jeg, og maken til livsglede og livskvalitet skal man lete lenge etter. Der har vi noe å lære alle sammen. Selvfølgelig krever et slikt barn mer av foreldrene en et "friskt" barn.. ihvertfall så sant ikke barnet viser seg å bli narkoman, kriminell, få andre sykdommer senere...noen garanti har vi aldri som foreldre, og jeg tror man elsker sine barn uansett.

Lenke til kommentar

INGEN skal få bestemme om jeg skal ta abort eller ikke!

Det er min kropp, og mitt liv.

Jeg mener at de som drar på fylla, finner seg en random fyr, puler, og blir gravid bør ta konsekvensene av det! Du blir faktisk gravid før el senere om du ikke bruker prevansjon.

Å da ta abort to tre ganger fordi du har bæsjet på leggen blir for dumt, det ER faktisk et liv det er snakk om.

Men til syvende og sist, en kvinne bestemmer over sin egen kropp.

For å finne ut om ungen har downs osv må man vel ta fostervannsprøve? Å ta en slik prøve fordi de er redd for å få en syk unge er ikke grunn nok.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
For å finne ut om ungen har downs osv må man vel ta fostervannsprøve? Å ta en slik prøve fordi de er redd for å få en syk unge er ikke grunn nok.

neivel? hva er god nok grunn etter din mening for å ta en slik prøve da? Skal man ikke få lov til å sjekke om man blir belastet resten av livet fordi man får en vedig syk unge som trenger hjelp og pleie hele livet ut?

Jeg synes alle skal få lov til å sjekke om de får en frisk unge eller ikke. Får jeg vite at embryoet inni meg kommer til å få Downs eller annet, så er jeg førstemann i abortkøen. Det er jeg rimelig sikker på. Fjerner embryoet og starter på nytt.

Gurin: sier du at du spiser kylling når du spiser egg du da eller? :blink:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...