Gå til innhold

Selvbestemt abort - Hva synes du? For eller imot?

Er du for eller imot abort?  

140 stemmer

1. 1. .

• For
      126
    • Imot
      12
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og klassen min har for øyeblikket et omfangende prosjekt om seksualitet, samliv, og moralen og etikken i alt dette. Gruppen jeg er med i har valgt emnet "Abort", og jeg tenkte med en gang at det er folk med sterke meninger og begrunnelser her inne som kunne tenkt seg å få det ut! :)

Hva syns dere om abort? Er dere for eller imot? Begrunnede svar tas imot med stor takknemlighet! :D

Endret av Vaskebalje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener abortloven vi har i Norge i dag er god. Jeg mener at mor kan bestemme over embryoet inntil et par måneder. Etter uke 8 er begynnelsen på alle viktige strukturer tilstede, og embryoet blir nå kalt et foster. Jeg mener at kvinnen/moren nå har hatt to måneder på seg til å vurdere frem og tilbake om hun vil beholde barnet. Man burde ha det klart for seg hva man vil innen uke 8.

Jeg mener også at kvinnen burde ha mest å si mtp. abort eller å beholde barnet. embryoet/fosteret er tross alt ikke bare inni kvinnen, men en del av kvinnen. Embryoet gror tross alt inn i moren de første dagene/ukene, og livmoren er halvparten fosteret sitt, og halvparten morens.

Lenke til kommentar

Ja til selvbestemt abort. Men ikke for dem som bruker det som prevansjonsmiddel igjen og igjen og igjen.

Man kan være uheldig og bli gravid, skal man da være tvunget til å få et barn man i utgangspunktet ikke ønsket? Altså, alle blir jo glad i barnet når det er født, men veien dit er nok tøff for mange.

Lenke til kommentar

er vel ingen som er for abort, det er ingen som tenker, oh abort er kjempe kult, la oss ta så mange av dem som mulig, men de fleste i norge er for å ha abort som en mulighet, når graviditeten er uønsket eller forsteret har skader eller sykdomer som gjør at barnet ikke vil få et verdig liv ect.

det er en grunn til at det heter pro choice på engelsk og ikke pro abortion.

er selv helt enig i abortloven vi har i norge nå

Lenke til kommentar

Jeg er for fritt valg, men jeg mener man burde være opplyst om hvilke valg som finnes. Da mener jeg selvsagt ikke at man skal trenge å snakke med en katolsk prest før man tar abort, men at man burde måtte snakke med en lege i mer enn fem minutter.

Edit: burde måtte? Hvem har fjernet gramatikksenteret i hjernen min?

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Det blir jo en form for helse-diskusjon da, det handler om "helsen" til det ufødte barnet. Men jeg skjønner hva du mener.

Er også enig at den loven som er i dag er ganske grei. Men jeg er faktisk også for abort senere i svangerskapet, hvis det er noe galt med barnet. Jeg vet ikke om det er en myte eller fakta at man kan høre fosteret skrike når en tar abort. Men å fri barnet fra mye smerte senere i livet, kan kanskje veie opp mot den smerten det blir påført under aborten. Det kommer selvsagt an på hva som feiler barnet, men jeg mener bare det i noen tilfeller det kan være bedre for barnet å slippe der og da.

Jeg har ingen kunnskap på temaet, ikke noe annet en hva jeg har lært sånn opp gjennom årene. Det er mulig jeg har feil, men jeg vet noe om det å ha et sykt barn.

Lenke til kommentar

Så en parasitt vel etter x antall uker se ut som deg?

Jeg er imot abort, så lenge det ikke er snakk om ett resultat av voldtekt. Når en har sex så vet en forhåpentligvis at det er slik man lager barn, og da bør man være klar til å ta de langsiktige konsekvensene av den kortsiktige gleden.

Endret av NewGUY
Lenke til kommentar

tofagerl: Det var vel helst abort senere i svangerskapet jeg mente, da det nærmer seg å være et "ordentlig" menneske. Men KUN om det er noe alvorlig galt med barnet.

Killarade: Jeg forstår hva du mener, og er enig i det. Men i enkelte tilfeller er det bedre å la barnet slippe. Et alvorlig sykt barn vil senere i livet bli påført mye smerte.

Lenke til kommentar
Så en parasitt vel etter x antall uker se ut som deg?

Jeg er imot abort, så lenge det ikke er snakk om ett resultat av voldtekt. Når en har sex så vet en forhåpentligvis at det er slik man lager barn, og da bør man være klar til å ta de langsiktige konsekvensene av den kortsiktige gleden.

skulle en følge den tankegangen så vil det jo gå utover barna, siden de egentlig ikke var ønsket, så kan en ikke forvente at moren vil bidra til oppveksten, dermed skaper en jo et nytt problem som tidligere var løst?

Lenke til kommentar

Med den argumentasjonen der så kan man jo gå rundt å drepe alle barn som er på barnehjem eller foreldreløse også.

Selvfølgelig kan en forvente at moren/faren skal bidra til oppveksten selv om hun ikke ønsket barnet, og om hun ikke bidrar, så kan hun straffes for det.

Som sagt, så skal en ta konsekvensene av den en gjør.

Lenke til kommentar
Er dere for abort om man finner ut at barnet ikke er friskt? Downs o.l.

Jeg mener at man skal få bestemme selv hvorfor man vil ta abort. Om man tar abort fordi barnet ikke vil få downs er jo det selvsagt trist (dog ikke tristere enn om man tar abort på et "friskt" foster), men jeg synes ikke man skal tvinge folk til å føde barn som vil få funskjonshemninger.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...