Gå til innhold

WD 5400rpm disk slår WD7200rpm disken min, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende oppsett av HDD på min maskin:

En WD 80GB 800BB 7200rpm disk, med en primary partisjon på 15GB til WinXP, den andre partisjonen er til spill og programmer.

En WD 60GB 600AB 5400rpm disk til MP3, divx og annet rusk og rask.

Begge diskene er master på en Promise ATA100 kontroller som kan håndtere opptil 4 ide enheter.

Problemet er at 800BB disken er utrolig treg, Primary partisjonen greier bare 13000 i Sisoft Sandra, mens extended greier ca 20000. Den "liksom" trege disken greier 24000 i Sisoft.

600AB disken er raskere enn normalen, men 800BB disken er langt tregere enn normalen.

Er det noen som kan se problemet her? Jeg har ATA100 spesifiserte IDE flatkabler

HK sin IDE kontrollere tar seg av dvd (pm), cd-rw(sm) og en inter ZIP (ss) stasjon.

Telcontar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noe du kan prøve (du har sikkert prøvd det meste fra før)

1 Sjekk at hd'en kjører på riktig dma mode.

2 Test hd med HD Tach og se om du får samme resultat

3 Bytt ide kabel, eventuellt bytt med den andre hd og se om det blir omvendt.

4 Prøv å kjør HD på hovedkortet sin IDE kontroller. Hvis det går bedre her så er det vel noe promisen ikke liker med hd'en.. (driveroppgradering kanskje).

5 Sjekk om det er noe galt med hd (wd har program på sidene dems)

Lenke til kommentar

Det som også kan være en grunn, er at disken er normalt tregere på begynnelsen av disken. Dermed vil du få et dårligere resultat enn på extended som er mere mot midten av disken.

Jeg forstår at du bare har en partisjon på den andre disken. Da kommer resultatet litt ann på hvor testfilen til Sisoft blir skrevet på disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...