Gå til innhold

Vil fortsette formatkrigen

Anbefalte innlegg

Nå er det bare å legge til flere lag på Blu-ray.

Hitachi har allerede vist frem en Blu-ray med 4 lag (100GB totalt) de er kompatibel med dagns spillere bare med en firmware update.

Ellers har både TDK og Panasonic og Richo vist frem Blu-ray plater med opp til 10 lag. (200GB til 250GB)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[GDI]Raptor: Forventes det en pris på disse 4-lags og 10-lags platene som gjør de aktuelle for folk? Eller er det bare teknologidemonstasjoner som aldri vil få noen kommersiell interesse?

Foreslår at du titter litt på prisen på DVD når det var i startgropen slik som Blu-ray er nå.

Nå får du Blu-ray brennere for PC til rundt 2000 kroner, for under et år siden kostet dette rundt 4000 kroner. Nøyer du deg med en Blu-ray leser til PC så begynner de på rundt 1100 kroner. Det er 1000 kroner billigere enn høsten 2007...

Om og eventuelt når 4-lag Blu-ray kommer spørs på hva markedet krever, når volumproduksjon starter så vil også prisene synke. Hva de endelige prisene blir er umulig å spekulere på.

Lenke til kommentar

At 50gb pr plate er nok plass pr. dags dato er jeg veldig uenig i. De henger utrolig langt etter resten av dataverdenen når det kommer til optisk media/lagringsplass synes jeg.

Etter min mening burde BR og lignende ha en kapasitet på minst 200-300gb pr plate allerede nå, gjerne også mer, men med dette tempoet blir nok det mer en drøm en realitet ser det ut som.

Lenke til kommentar
50Gb er nok, trenger vi mer?

Neste som å høre Bill Gates jo.

640K ought to be enough for anybody.

Bill Gates, 1981.

Klart vi trenger mer enn 50GB :dribble:

Nå blir det off-topic, men jeg har alltid lurt på det utsagnet fra Bill Gates.

Var det ikke ment at 640k burde være nok for hvem som helst på den tiden?

I hvilket tilfelle høres helt logisk ut :p

Lenke til kommentar

Etter at Blu-ray vant krigen så skrues også volumproduksjonen av Blu-ray lese og brennere opp:

Following Sony's offering of its BDU-X10S, its first Blu-ray Disc (BD)-ROM drive, BD-ROM is expected to become the mainstream among all BD formats in 2008, according to leading Taiwan-based makers of optical disc drives.

http://www.digitimes.com/systems/a20080302PD201.html

Både HP, ASUS, Pioneer og Acer planlegger BD-ROM iløpet av andre kvartal 2008 i følge kilden.

Jeg står fremdeles på hva jeg har sagt, at til jul i 2008 så koster Blu-ray lesere for PC rundt 500 kroner, brennere ligger mellom 1000 og 1500, og stand-alone spillere ligger rundt 1500 kroner, og billigere en det på kampanjetilbud.

Lenke til kommentar

HD-formatene er hovedsaklig egnet som distribusjonsformater, dvs for lagring av data som skal transporteres fra tilbyder til sluttbruker.

De er, som andre har påpekt, lite egnet til backup o.l. Da vil en RAID løsning ha bedre tilgjengelighet og sikkerhet på dataene.

Lenke til kommentar
HD-formatene er hovedsaklig egnet som distribusjonsformater, dvs for lagring av data som skal transporteres fra tilbyder til sluttbruker.

De er, som andre har påpekt, lite egnet til backup o.l. Da vil en RAID løsning ha bedre tilgjengelighet og sikkerhet på dataene.

Det er ikke bare til backup det er dårlig. Jeg tenker f.eks på selskap som Blizzard. De bruker å ha ganske bra filmer med til spillene sine, og da kan selv 50 GB fort bli litt lite nå som HD er så i skuddet.

Til vanlig film er sikkert BR helt greit, men det skal jo tross alt kunne brukes til så mye mer enn det.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke så lange videosnuttene som vanligvis blir lagt med. Tar man utgangspunkt i totalt 60 min film (som må sies å være mye for et spill) så er det mellom 2-4Gb 1080i materiale, avhengig av komprimering.

Jeg tror ikke vi kommer til å lide noen nød grunnet lav kapasitet, men det hadde jo ikke gjort noe om det var mer. :)

Forøvrig tror jeg også dette er det siste generasjon av medier som distribueres på denne måten.

Lenke til kommentar
et paradoks som det kan samelignes med:

da Norvegian startet var det ingen som mente at de kunne overleve mot konkurentene SAS. Nå er det bare å se hvordan det har gått

Off topic dette. Jeg mente Norwegian lett kunne klare det. SAS må være drømme-konkurrenten for et hvilket som helst flyselskap. Et tungrodd selskap med høye priser, dårlig service og ansatte som stort sett streiker.

Lenke til kommentar
Det var nå mer som "trenger vi mer per dagsdato".

Utviklerne av Metal Gear Solid 4 mener at Blu-Ray har for dårlig lagringsplass, og at de er nødt til å kutte ned på noen ting for å få plass.

Kan de ikke gjøre som spill produsentene gjorde før i tiden, og brenne spillet på flere plater.

Lenke til kommentar
Forstår ikke at de gidder å utfordre Sony når de har et dårligere format. Dette blir økonomisk selvmord.

Det finnes mange kredittkorttyper, mange flyselskaper, mange TV-kanaler osv. Selvfølgelig kan det eksistere flere formater samtidig. Særlig når de retter seg mot ulike markeder.

Lenke til kommentar
et paradoks som det kan samelignes med:

da Norvegian startet var det ingen som mente at de kunne overleve mot konkurentene SAS. Nå er det bare å se hvordan det har gått

Men så er ikke fly-bransjen avhengig av ett selskap(format), noe høydefinisjons-medier er i stor grad. Jeg vil ikke måtte kjøpe tre HD-spillere for å kunne kjøpe den filmen jeg vil ha. Dårlig sammenligning.

Lenke til kommentar
Det var nå mer som "trenger vi mer per dagsdato".

Utviklerne av Metal Gear Solid 4 mener at Blu-Ray har for dårlig lagringsplass, og at de er nødt til å kutte ned på noen ting for å få plass.

Hæ, kan du backe opp denne påstanden? Dobbeltlags blu-ray rommer 50GB, om de trenger mer enn det kan de bruke flere plater. Høres helt tullerusk ut at et spill skal være mer enn 50GB.

EDIT: Så artikkelen nå, kan fortsatt ikke skjønne at de ikke bare bruker flere plater om nødvendig.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...