Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Er enig i det, tror Gripen passer norske behov best, og ikke minst at det er gøyere å fly, nettopp fordi det er mer manøvrerbart. Og det er jo viktig for meg, som håper å ende opp i et jagerfly. :cool: JSF er sikkert et bra fly, men er jo mer en jagerbomber. Linker til interessant artikkel der de setter JSF opp mot nyere versjoner av SU-27 Flanker.

 

Står fra side 42. http://offisersbladet.no/images/uploads/Of...et_2_08_web.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-97590

Fikk en ganske koslig melding nå nettop. Er faktisk mulig at eg skal bli med en kompis og faren hans ut og fly i et småfly til helga viss det blir bra vèr.

Et fly av type Grumman Yankee.

 

Bilde av samme type fly: 067_plane.jpg

 

Håper virkelig det blir en flytur til helga. Hadde vert enormt moro.

Lenke til kommentar

Vekke fra det jeg trodde var en død tråd i noen dager og plutselig er det jo fult liv :D

 

Selv om jeg synes JAS Gripen kanskje virker som det "gøyeste" flyet å fly må jeg si av mer politiske grunner at jeg ville valgt JSF, i tillegg er det jo et konge fly med supersonic cruise og en god del større arbeidsområde mye på grunn av mindre drag fra ting som henger under flyene. JSF inneholder i tillegg mye mer avansert teknologi som USA enda ikke har sluppet ut for allmennheten. Men aller helst skulle jeg ønske Norge gikk for F-22 :D I simulerte dueller har en F-22 utkonkurert opptil 8 andre fly! Se link:

 

Foresten, helikoptre har jo faktisk trekkraft eller "dytte"-kraft(pushforce) i tillegg til løftkraften. Det er jo helikoptre som har jetmotorer på siden som i tillegg til å drive roterene driver de framover. Dette er da mulig fordi selve rotorakselen lenes framover og ikke hele helikopteret. Da kan jetmotorenes kraft dytte helikopteret rett framover.

Lenke til kommentar
JSF er jo et slappere fly, tregere og mindre manøvrerbart, og det har ikke supercruise heller, noe Eurofighter har. Apropos helikopteret så vil de jo få en viss trekkraft fordi turbineksosen gjerne er rettet bakover, men det blir litt perifert. :)

 

Slik jeg forstår det er du veldig glad i Eurofighter. Ikke misforstå, det er jeg også, men dessverre har jo Eurofighter trukket sitt tilbud, fordi de mener at Norge forskjellsbehandlet dem i forhold til Gripen og JSF.

 

 

Helikoptre slik som Apache Longbow eller Comanche er jo utstyrte med ekstra jet-dyser, for å dytte helikopteret fremover. Selvsagt er formålet at disse helikoptrene skal kunne bevege seg raskere, i og med at de er krigshelikoptre.

Lenke til kommentar
Er litt Eurofighter-fan ja, så synes det er trist at de er "ute" av konkurransen.

Nå får vi jo også snart se om denne forskjellsbehandlingen er reell, siden det ser ut som JSF ikke vil klare å levere endelig anbud i tide. Hva vil da skje med fristen?

 

Jeg håper de som er ansvarlige for å ta den norske avgjørelsen om jagerfly-kjøp, finner ut at Gripen faktisk er et fantastisk fly. Og hva er vel bedre enn å ha europeiske jagerfly? Jeg tror ikke USA kommer til å avbryte sitt samarbeid når det gjelder utdanning av piloter. Tross alt er USA ganske interesserte i Norsk petroleum.

Lenke til kommentar

Et lite tips:

 

Ikke quote andres innlegg. Skal dere svare, trykk "SVAR NÅ" nederst på nettsiden. Hadde opprettet en tråd under en annen forumkategori, som ble sperret fordi moderator ikke likte store tråder, fordi folk ikke fant frem.

Vi vil vel beholde tråden vår? Til nå har tråden hatt nøyaktig den funksjonen jeg håpet på. Vi har kunnet prate om flyvning, og har kommet med mange innspill. Ville vært leit om tråden ble nedlagt.

 

Mvh galexon

Lenke til kommentar

Synes svenske fly høres litt søkt ut. Er jo ingen som har mer erfaring når det gjelder å utvikle jagerfly enn USA. Svenskene er jo ikke engang medlem av NATO (ikke at det har så mye å si i seg selv, men hvor mye erfaring har de med sine egne fly i krigs-lignende tilstander?)

Vil tro de store NATO øvelsene, og bl.a. Red Flag øvelsen har ganske mye å si for hvordan man utvikler et jagerfly.

Lenke til kommentar

"JSF er jo et slappere fly, tregere og mindre manøvrerbart, og det har ikke supercruise heller, noe Eurofighter har."

 

Du sier JSF ikke har supercruise, vet ikke hvor du har det fra, men det har de jo faktisk. Testmodellene som flyr nå har det, og det ferdige produktet vil leveres med enda kraftigere motorer. Det er gjerne ikke like manøvrerbart som JAS Gripen eller Eurofighter, men det er jo ikke noe dårlig manøvering på det. I tillegg er JSF et 4. eller 5. generasjons stealth fly som oppdager fiendene lenge før de oppdager noe som helst. Og som jeg nevnte tidligere har de jo i tillegg all last innenbords så de slipper drag og har derfor et mye større arbeidsområde. Eurofighter som du sier har også supercruise, men det er uten våpenlast under.

 

Angående trening av piloter vil jeg si at vi allerede har et såpass godt sammerbeid mes USA at det ville vært synd å trekke oss fra det sammerbeidet for å jobbe med et nytt og uferdig system.

 

Det virker vel gjerne som jeg forsvarer JSF til det ytterste, men jeg må faktisk innrømme at jeg står ca. 40-40 % på JSF og JAS Gripen med de siste 10% som sympati til Eurofighter som valgte å trekke seg.

 

JAS Gripen er desidert det tøffeste flyet å se på! (utenom F-22) :love:

 

I tillegg vil jeg bare si at jeg er grådig glad i å si i tillegg i innleggene mine :)

Endret av TGL
Lenke til kommentar

Svarer nå bare fordi det du sier er feil, og det er dumt om du har helt feil inntrykk av ting. Håper vi kan avlutte den JSF vs. Gripen vs. Eurofighter- diskusjonen her, er en egen stor tråd nettopp for den topicen. :)

 

Her står det om F-35, står også at den ikke har supercruise. Motoren i JSF er ikke engang beregnet på det.

http://www.globalsecurity.org/military/sys...f-35-design.htm

 

Hva gjelder stealth-egenskapene er disse omtalt i artikkelen jeg linket til tidligere. Dette er kun en fordel i typiske bombeoppdrag, der flyet ferdes rett mot målet. I tillegg ødelegges effekten av utvendig last, f. eks. fueltanker eller våpen.

 

Her står det at EF kan supercruise med normal våpenlast. Mener de definerer dette som en standard konfigurasjon av missiler, men uten ekstra fueltanker. Vet dette er flyets egen side, men regner med at de ikke lyver om ytelsen.

http://www.eurofighter-typhoon.co.uk/Eurofighter/tech.php

Lenke til kommentar

Vel, kan vel bare konkludere i at forskjellige kilder da har forskjellig informasjon. Mulig etter hva de selv liker å få fram? alltid gøy å lese om slikt og lære noe nytt. Tar imot all positiv kritikk ;) Uansett, kongefly alle 3 spør du meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...