Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Oppfordrer alle med Flightsim å koble dere til 195.0.160.26 for å komme til den norske online-serveren.

Vi kan jo avtale tider for å fly sammen, her i forumet. Kanskje vi med tiden kan få vår egen ventrilo (e.l.) server, slik at vi kan holde kontakten under flyvningen?

 

Noen innspill angående dette?

 

Høres konge ut!! Håper det er FSX du mener for er kun det jeg har utenom 98 og 2004 da :p Hva er navnet ditt galexon? Slik at jeg kan adde deg som friend innpå?

 

Men da lurer jeg litt på; går det ann å bruke nedlastede fly å når man flyr sammen? For jeg har en F-22 i hangaren :D

 

Prøvde foresten å mekke et fly selv, tok utgangspunkt i SR-71 og stilte inn litt på fart og handlig osv. Går i 9,6 mach :D slik som verdens raskeste ubemannede fly. Fløy fra Bergen Lufthavn til Bodø på noen min, men jeg fløy med ca. 60-70 graders vinkel oppover. Da jeg var på topp kunne jeg se Grønnland og Island, England, ned til midt-Europa, og bort til Finland, og alle landene i mellom. dessverre kom jeg aldri videre, luften var så tynn at flyets styremekanismer hadde null effekt :p En flytur jeg anbefaler ;)

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er det bare FS9 (altså 2004) jeg har for øyeblikket. PC-en min er såpass gammel, at den takler ikke FSX.

Er i startfasen av en jobb nå, så det skulle ikke ta mange månedene før jeg får kjøpt meg en knakende god simulator-PC.

 

Men jeg syns å huske at noen nevnte noe om synkronisering mellom FS2004 og FSX, at man flyr sammen. Er selvsagt ikke sikkert det fungerer men. For øyeblikket kaller jeg meg bare "Løland" på FS2004 tror jeg. Tenker å endre det til "galexon".

 

Om det finnes friends-funksjon er jeg ikke sikker på, men om dere legger en spesiell link til i deres favoritter, kan dere til enhver tid se HVEM som er online, hvilket FLY de bruker, hvilken HØYDE de holder og hvilken FART de holder.

 

Her er linken:

http://www.flight-sim.no:8088/

 

Den skulle fungere!

 

Om det er noen der ute som har erfaring med ventrilo o.l. kan dere (om ønskelig) lage en server som vi her på flyvetråden kan bruke når vi flyr. Om vi flyr på samme spill, er ikke så alt for viktig, selv om det hadde jo vært gøy det også. Det som er poenget, er at vi gjennom et taleprogram kunne holde kontakten, og veksle erfaringer og tips over radio. Så kunne de som spiller FSX spille det, og de som spiller FS2004 (FS9) spille det. De som har FS9 i tillegg, kan jo ta turen innom? :p

 

Spiller ikke så mye nå for tiden, grunnet mye skolearbeid. Men kanskje vi kan få til en tur til helgen? Kanskje litt formasjonsflyvning?

 

 

For å svare på spørsmålet angående nedlastede fly:

 

Dersom du laster ned et fly som ikke er standard for spillet, vil ikke andre spillere være i stand til å se flyet, dersom de selv ikke har flyet i sine filer. De vil da få en kompansasjon (f.eks Boeing 737 istedet for en F-22 Raptor), noe man ikke legger merke til selv. Men jeg har en Grumman F-14 Tomcat som jeg lastet ned på www.flightsim.no, og den sparker godt ifra den. Link til F-14 Tomcat:

 

http://www.flightsim.no/cgi-bin/file/download.cgi?ID=3407

 

NB! Ved å trykke linken, laster du ned filen umiddelbart!

 

Jeg skal naturligvis gå til anskaffelse av FSX når jeg får meg en kraftigere PC.

Endret av galexon
Lenke til kommentar
Stemmer det, er PPL-A man må ha. Dette krever at man tar minst 45 flytimer, samt 8 eller 9 teorifag. Det blir ganske kostbart, tenker det blir vanskelig å komme under 55-60k.

 

Sola Flyklubb tilbyr PPL-A til den nette sum av cirka 77.000 NOK

 

Med andre ord ikke småtteri, men en pris enhver flyentusiast og en som drømmer om å være pilot, vil betale med glede. Vi lever en gang, hvorfor ikke følge drømmene våre? Såsant vi har råd til dem selvsagt:P

Lenke til kommentar
Dessverre er det bare FS9 (altså 2004) jeg har for øyeblikket. PC-en min er såpass gammel, at den takler ikke FSX.

Er i startfasen av en jobb nå, så det skulle ikke ta mange månedene før jeg får kjøpt meg en knakende god simulator-PC.

 

Men jeg syns å huske at noen nevnte noe om synkronisering mellom FS2004 og FSX, at man flyr sammen. Er selvsagt ikke sikkert det fungerer men. For øyeblikket kaller jeg meg bare "Løland" på FS2004 tror jeg. Tenker å endre det til "galexon".

 

Om det finnes friends-funksjon er jeg ikke sikker på, men om dere legger en spesiell link til i deres favoritter, kan dere til enhver tid se HVEM som er online, hvilket FLY de bruker, hvilken HØYDE de holder og hvilken FART de holder.

 

Her er linken:

http://www.flight-sim.no:8088/

 

Den skulle fungere!

 

Om det er noen der ute som har erfaring med ventrilo o.l. kan dere (om ønskelig) lage en server som vi her på flyvetråden kan bruke når vi flyr. Om vi flyr på samme spill, er ikke så alt for viktig, selv om det hadde jo vært gøy det også. Det som er poenget, er at vi gjennom et taleprogram kunne holde kontakten, og veksle erfaringer og tips over radio. Så kunne de som spiller FSX spille det, og de som spiller FS2004 (FS9) spille det. De som har FS9 i tillegg, kan jo ta turen innom? :p

 

Spiller ikke så mye nå for tiden, grunnet mye skolearbeid. Men kanskje vi kan få til en tur til helgen? Kanskje litt formasjonsflyvning?

 

 

For å svare på spørsmålet angående nedlastede fly:

 

Dersom du laster ned et fly som ikke er standard for spillet, vil ikke andre spillere være i stand til å se flyet, dersom de selv ikke har flyet i sine filer. De vil da få en kompansasjon (f.eks Boeing 737 istedet for en F-22 Raptor), noe man ikke legger merke til selv. Men jeg har en Grumman F-14 Tomcat som jeg lastet ned på www.flightsim.no, og den sparker godt ifra den. Link til F-14 Tomcat:

 

http://www.flightsim.no/cgi-bin/file/download.cgi?ID=3407

 

NB! Ved å trykke linken, laster du ned filen umiddelbart!

 

Jeg skal naturligvis gå til anskaffelse av FSX når jeg får meg en kraftigere PC.

 

Også min PC sliter for tiden, den er jo tross alt 4 år gammel, tilsvarer mange årtusener i dataverden :p Men den greier nå FSX enda :) Skal kjøpe ny om ikke så alt for lenge. Skal da også kjøpe replica av en F-16 stikke med throttle :Dhttp://prisguide.gamer.no/product.php?productId=14455 gleder meg som en unge!

 

På FSX er det en friendsfunksjon som gjør at man kan følge med vennene sine osv. Føre samtaler og dialoger med hvem som helst på åpne "chatrom" i menyene. FSX fungerer som et vinduprogram inntil man starter å fly, da blir det fullskjerm. På FSX kan man også velge en funksjon som heter noe sånt som "Share your plane" Hvor da de som spiller på din server vil få automatisk lastet ned ditt fly, eller noe i den dur ;) Jeg har dessverre bare greie på skype, men er åpen for samtaler der og hvis ønskelig.

 

Satser på at du ansfakker deg en ny pc i nærmeste framtid ;) og FSX selvfølgelig så kan vi fly formasjonsflygning! Anbefaler da også F-16 stikken :love:

Lenke til kommentar

Det blir nok noen måneder, fra 2 til 5 måneder på det verste:S Jeg spiller ofte PC på LAN med vennene mine, og jeg vil ha en robust spill-PC til dette, samt til simulatorer

 

Selvsagt, gnæger ikke på det. Bare informerte ham om det, og at det er et ganske omfattende løp. :)

 

Selvsagt;) Jeg ville bare skape ett bilde over hvor dyrt det faktisk er.

Lenke til kommentar
Jeg får nok ikke anledning til å bestille deler til ny PC før til høsten, rundt August - September. Har nok penger nok til å bestille PC-deler etter endt sommerjobb.

 

 

Det samme gjelder vel egentlig meg, saken er at jeg bare vil ha ny pc til å kjøre FSX til det fulle. Og så for å kjøre HD filmer i 1080i da, da den dessverre hakker så vidt i dag :( Men hva kan man vel vente av en god og gammel enkjernet prosessor :) Har jo egentlig nok til å kjøpe ny nå, men er usikker på hvor nødvendig det er, fyller 18 i august, så regner med å få litt ekstra penger da, men dersom jeg vil ha bilen jeg så lenge har spart til kan det bli vanskelig :( Foresten når jeg tenker meg om har jeg en moped å selge :D / :cry: regner med å få 20k for den :) Selv om jeg egentlig aldri vil selge den så kjær som den er for meg :love:

Lenke til kommentar

Noe liv? Neivell.

 

Tja, jeg kan jo fortelle om mine planer.

I fjor begynte jeg på mikroflysertifikatet, og hadde min første solotur i juni 2007. dessverre har jeg ikkje fullført enda, pga skole og div andre årsaker. Jeg håper på å fullføre før sommerferien beynner. Det blir jobbing hele sommeren for å spare opp noen kroner til 4. kvartal 2009. I august skal jeg inn i militæret, i ingeniør bataljonen. Her blir jeg i 12 mnd, og kommer tilbake august 2009. Mens jeg er i militæret skal jeg ta 2MX matte, da jeg har hørt at dette gjør flygeteorien noe lettere. Etter militæret skal jeg ta meg noen mnd fri (muligens jobbe litt) og gjøre alt av PPL-A teori, og muligens starte på selve flygingen. Når dette er i boks kommer jeg til å søke meg inn på flyskole via Luftfartsskolen, altså Phoenix East Aviation. Foreldrene mine har gått med på at jeg kan sette huset som sikkerhet for lånet mitt, som vil ligge på rundt 700.000 NOK.

 

Jepp, så det var livet mitt i årene fremover. Gleder meg til å "begynne" på livet og gjøre det jeg liker mest til daglig, nemlig å fly.

 

Godspeed. :)

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Har selv virkelig lyst til å ta PPL, virker veldig moro å kunne fly selv, i så ung alder.

Er jo ikkje gratis, rundt 50-60.000, men med tanke på at det blir fordelt ut på 1 1/2-2 år, så er det ikkje så ekstremt.

Har jo en flyklubb her på den "lokale" flyplassen, ca 30-40 minutt unna. Men burde nok skaffe meg en jobb før eg i det hele tatt begynner å tenke på det.

Men moro hadde det vert:)

Lenke til kommentar
Noe liv? Neivell.

 

Tja, jeg kan jo fortelle om mine planer.

I fjor begynte jeg på mikroflysertifikatet, og hadde min første solotur i juni 2007. dessverre har jeg ikkje fullført enda, pga skole og div andre årsaker. Jeg håper på å fullføre før sommerferien beynner. Det blir jobbing hele sommeren for å spare opp noen kroner til 4. kvartal 2009. I august skal jeg inn i militæret, i ingeniør bataljonen. Her blir jeg i 12 mnd, og kommer tilbake august 2009. Mens jeg er i militæret skal jeg ta 2MX matte, da jeg har hørt at dette gjør flygeteorien noe lettere. Etter militæret skal jeg ta meg noen mnd fri (muligens jobbe litt) og gjøre alt av PPL-A teori, og muligens starte på selve flygingen. Når dette er i boks kommer jeg til å søke meg inn på flyskole via Luftfartsskolen, altså Phoenix East Aviation. Foreldrene mine har gått med på at jeg kan sette huset som sikkerhet for lånet mitt, som vil ligge på rundt 700.000 NOK.

 

Jepp, så det var livet mitt i årene fremover. Gleder meg til å "begynne" på livet og gjøre det jeg liker mest til daglig, nemlig å fly.

 

Godspeed. :)

 

Fine planer! Likte spesielt den delen om Pheonix East Aviation, som også vil bli mitt alternativ dersom jeg ikke går gjennom luftforsvaret. ;)

Lenke til kommentar
Noe liv? Neivell.

 

Tja, jeg kan jo fortelle om mine planer.

I fjor begynte jeg på mikroflysertifikatet, og hadde min første solotur i juni 2007. dessverre har jeg ikkje fullført enda, pga skole og div andre årsaker. Jeg håper på å fullføre før sommerferien beynner. Det blir jobbing hele sommeren for å spare opp noen kroner til 4. kvartal 2009. I august skal jeg inn i militæret, i ingeniør bataljonen. Her blir jeg i 12 mnd, og kommer tilbake august 2009. Mens jeg er i militæret skal jeg ta 2MX matte, da jeg har hørt at dette gjør flygeteorien noe lettere. Etter militæret skal jeg ta meg noen mnd fri (muligens jobbe litt) og gjøre alt av PPL-A teori, og muligens starte på selve flygingen. Når dette er i boks kommer jeg til å søke meg inn på flyskole via Luftfartsskolen, altså Phoenix East Aviation. Foreldrene mine har gått med på at jeg kan sette huset som sikkerhet for lånet mitt, som vil ligge på rundt 700.000 NOK.

 

Jepp, så det var livet mitt i årene fremover. Gleder meg til å "begynne" på livet og gjøre det jeg liker mest til daglig, nemlig å fly.

 

Godspeed. :)

 

Fine planer! Likte spesielt den delen om Pheonix East Aviation, som også vil bli mitt alternativ dersom jeg ikke går gjennom luftforsvaret. ;)

 

Det som jeg også tenker på ofte, er det å ta helikopter-sertifikat. Jeg elsker alt som har med luftfart å gjøre, kanskje utenom fallskjerm og seilfly:P Det må være noe med trekkraft:D

Lenke til kommentar
Jeg ville kalt det løftekraft, og trekkraften er det som gir et fly bevegelse i horisontalplanet, men det blir som sagt bare kverulering. :ph34r: Potato, potato liksom.

 

Nja det høres rimelig ut det du sier. Det jeg egentlig vil frem til er vel at jeg foretrekker luftfartøy med motor:)

Lenke til kommentar
Jeg ville kalt det løftekraft, og trekkraften er det som gir et fly bevegelse i horisontalplanet, men det blir som sagt bare kverulering. :ph34r: Potato, potato liksom.

Det er viktig å ha faktaene korrekt, spesiellt for en pilot. Kverulering eller ikke :p

Endret av different
Lenke til kommentar
Jeg ville kalt det løftekraft, og trekkraften er det som gir et fly bevegelse i horisontalplanet, men det blir som sagt bare kverulering. :ph34r: Potato, potato liksom.

Det er viktig å ha faktaene korrekt, spesiellt for en pilot. Kverulering eller ikke :p

 

Jepp, men nå har jeg utdypt hva jeg hovedsakelig mente, altså at det må være et motordrevet fartøy. Det må liksom være litt futt i det, og lyden og følelsen av å bli dratt av gårde er jo halve morroa:)

Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått utifra nyhetsbildet, vil Gripen ikke holde på med kampen om å selge oss jagerfly så alt for lenge. Men hva synes dere egentlig?

Nå er det kjent at Joint Strike Fighteren fra USA ikke har vertikal takeoff. Men hvorfor skal vi være trofast mot USA?

Det norske forsvarets jobb, er ikke å slå tilbake på en eventuell fiende, men å overleve det første døgnet før NATO-styrkene kommer oss til unnsetning. Personlig tror jeg Gripen ville gjort jobben bra, ettersom de har en nærmest overlegen manøvrerbarhet. Skulle vi bli angrepet fra luften, ville det antakelig blitt av MIG-29 Fulcrum o.l., og selv om disse er blant de beste jagerflyene i verden, har vi en fordel i form av vårt land med fjorder og høye fjell, hvor våre piloter trener og gjør seg kjent med omgivelsene.

 

I tillegg tror jeg et kjøp av svenske Gripen-fly ville styrke vennskapet mellom Sverige og Norge, noe som kan komme Norge til gode senere.

 

Siden dette er en forum-tråd for flydiskusjoner, og ikke politikk, vil jeg begrunne mitt synspunkt ved å si at jeg synes Gripen er et kvalitets-fly, som er både smidig og godt manøvrerbart. Selv om det ikke har noen ting å gjøre med krigsdyktigheten, synes jeg også at Gripen er et utrolig vakkert jagerfly, i motsetning til mange andre.

 

Rett meg om jeg har skrevet noe feil, i dette forsøket på å få gang på sakene her på forumets mest interessante tråd:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...