Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Er også interessert i fly, og kan vel nesten si at jeg lever drømmen nå for tiden.

Holder på med uttaksflyging i Forsvaret, og durer rundt Bardufoss i disse gule tingestene:

(Forøvrig heter flyet SAAB Safari.)

 

post-97448-1206470557_thumb.jpg

 

Du lever vist min drøm også! :thumbup: Det fins ikke en ting jeg vil mer i verden enn å bli jagerpilot for det norske forsvar! Har du noen gode råd til forhåpentligvis en av Norges framtidige jagerpiloter? Jeg går nå i 2. gym på videregående. Går realfagslinjen med engelsk på siden. Sliter enda litt med karakterende, men jobber og står på. (Gikk opp en karakter i snitt siden i fjor, og går for noenlunde det samme i år.) Hvis du har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre til å forberede meg til uttak til flyforsvaret hadde jeg blitt veldig glad! Legger ved karakterene mine. Vennligst si ifra hvis du mener jeg har null sjangse. Vil ikke leve i drømmeverden. Da satser jeg heller på privatutdannelse i USA.

 

Ligger på sterk 4'er i matte for tiden, sliter med en del slurvefeil på prøvene. (Begynte hos privat lærer for noen måneder siden)

5'er i engelsk, skriftlig og muntlig.

5'er i IT

4'er i biologi (dumt valgfag av meg)

Skal ta fysikk som privatist, eksamen i høst, eller neste høst, for se det ann.

I tillegg har jeg 5 i Næringslivsøkonomi

Gym 5

Norsk 4

Sidemål 4

Historie 4/5

 

og så var det fransk... ligger mellom 2 og 3

 

Selv om det kanskje er litt feil å stole på IQ tester på nett har jeg et gjennomsnitt på 135 i IQ ut av 5 tester jeg har tatt, var ca. 30-45 min per test.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakterene er ikke så kritisk viktig, er et nogenlunde bra spenn på karakterene til folk i klassen min, så skulle tro dine duger. :) Er egentlig ikke så mye du kan gjøre for å forberede deg, annet enn selvsagt å søke Flyskolen til høsten, fristen er vanligvis 1. desember. Du burde også undersøke de fysiske kravene for opptaket, og trene deg opp så du er sikker på å klare dem, er alltid endel som ryker fordi de ikke gidder å trene, av uvisse årsaker.

 

Fant ikke disse kravene akkurat nå, men de er de samme som for annen befalsutdanning i Forsvaret.

Lenke til kommentar

Fikk et resultat på 112 på Illustrert Vitenskaps internett IQ-test. Var relativt trett og sliten da jeg gjennomførte testen, så det har nok gjort sitt på resultatet. Det er vanskelig å måle IQ'en, for evnen til å konsentrere seg forandres hele tiden, alt etter omgivelser og miljø, og hvilken tilstand du er i (trett slik som jeg?) :p

Lenke til kommentar
Har selv meget lyst til å prøve meg på en pilotutdanning. Tenker da først og fremst på www.nearas.no

Problemet er bare at jeg begynner å dra på årene. Blir 26 i år. Vil dere si jeg begynner å bli for gammel til en slik utdanning?

 

Man kan vel aldri bli for gammel for å fly? Jeg vet luftforsvaret har max grense på 24 år dersom du har utført befalskolen. Men det er tross alt for å tilfredsstille de militære krav. Følelsen av å fly, eller bare å tenke på å fly gir meg sommerjetfugler i magen. Har du det samme, så syns jeg du burde gå for det! Er du usikker er det jo bare å kontakte en lokal flyklubb og spørre om å få noen timer. Det koster ca. 600kr for leie av fly (per time) og så kommer jo leie av lærer og drivstoff osv. i tillegg, men tror prisen per time lå på under 1400kr per time. En flytime tilsvarer 3/4 klokketime (45 min.)

 

Men mitt advice, go for it!

Lenke til kommentar
Karakterene er ikke så kritisk viktig, er et nogenlunde bra spenn på karakterene til folk i klassen min, så skulle tro dine duger. :) Er egentlig ikke så mye du kan gjøre for å forberede deg, annet enn selvsagt å søke Flyskolen til høsten, fristen er vanligvis 1. desember. Du burde også undersøke de fysiske kravene for opptaket, og trene deg opp så du er sikker på å klare dem, er alltid endel som ryker fordi de ikke gidder å trene, av uvisse årsaker.

 

Fant ikke disse kravene akkurat nå, men de er de samme som for annen befalsutdanning i Forsvaret.

 

Takk for motiverende råd! Jeg skal gi full thrust på skolen uansett, men har lett lenge etter noen som kan fortelle meg litt mer hva det går i. Om du kunne fortalt litt om tiden før og etter du kom inn ville det vært supert!

 

La merke til linken din

er det DIN hjemmelagde rakett? Endret av TGL
Lenke til kommentar

Nei selvfølgelig kan man jo begynne å ta flytimer når man er mye gamlere enn meg. Men det jeg tenkte på var en utdanning med påfølgende karriere som trafikkflyger. Hvis jeg begynner nå, så er jeg vel ikke ferdig utdanna før jeg er rundt 30, tenker at det kanskje begynner å bli litt seint å skifte beite nå.

Lenke til kommentar
Nei selvfølgelig kan man jo begynne å ta flytimer når man er mye gamlere enn meg. Men det jeg tenkte på var en utdanning med påfølgende karriere som trafikkflyger. Hvis jeg begynner nå, så er jeg vel ikke ferdig utdanna før jeg er rundt 30, tenker at det kanskje begynner å bli litt seint å skifte beite nå.

 

Jeg ville sagt det er en positiv og en negativ ting med alderen din. Når du er ferdig utdannet er du mye eldre og "visere" enn dine yngre konkurenter, det er mulig du vil lettere få jobb enn de i tillegg pga. du er eldre. Men for din egen del så er det kanskje følelsesmessig dumt å være mye eldre enn de du blir trent opp sammen med og utdanner deg med, men regner med at alderen din ikke har tatt deg slik igjen at du har problemer med å gli lett inn i det. Selv om jeg ikke er den mest pålitelige kilden tør jeg å påstå at det ikke skulle vært noe problem for deg. Uansett, tror aldri jeg har sett en pilot på nordiske fly (eller noen som helst andre) som er under 35, kaaaanskje som 2. pilot, men ikke under 30. Så mens dine "konkurenter" sliter med arbeidsløshet og dårlig med jobbtilbud så er det mulig du glir rett inn.

 

På en annen side, for å få jobb i store flyselskap så kreved det utsjekk på det flyet du skal fly og en masse timer med det flyet. Det er det negative, mens de som er yngre enn deg har hatt mange år å høste timer på så får du mye mindre tid. Det kan selvfølgelig utjevnes med godt pågangsmot og god arbeidsvilje.

 

Men none the less, syns jeg du burde gått for det! Gjør det du vil! Du kommer til å ergre deg resten av livet hvis du drøyer på det og aldri får det gjort. En da blir det for sent, men det er ikke i dag! Det blir for dumt å sitte på kontorpult resten av livet med en liten flymodell på bordet og dagdrømme om hva du kunne ha gjort med livet ditt. (No offence eventuelle kontorpultbrukere med fly på bordet)

 

Dersom jeg tar utdannelsen privat, blir det på luftfartsskolen i Daytona Beach i Florida, USA, de lar deg går over til å bli instruktør ved skolen etter endt utdanning. På den måten for du samlet en masse timer og erfaring. De har også avtaler og ordninger med SAS Braathens så du lett kan få deg jobb i norden senere.

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Karakterene er ikke så kritisk viktig, er et nogenlunde bra spenn på karakterene til folk i klassen min, så skulle tro dine duger. :) Er egentlig ikke så mye du kan gjøre for å forberede deg, annet enn selvsagt å søke Flyskolen til høsten, fristen er vanligvis 1. desember. Du burde også undersøke de fysiske kravene for opptaket, og trene deg opp så du er sikker på å klare dem, er alltid endel som ryker fordi de ikke gidder å trene, av uvisse årsaker.

 

Fant ikke disse kravene akkurat nå, men de er de samme som for annen befalsutdanning i Forsvaret.

 

Takk for motiverende råd! Jeg skal gi full thrust på skolen uansett, men har lett lenge etter noen som kan fortelle meg litt mer hva det går i. Om du kunne fortalt litt om tiden før og etter du kom inn ville det vært supert!

 

La merke til linken din

er det DIN hjemmelagde rakett?

Det er min ja, fra mine mer "crazy" dager med 3FY. :whistle:

Sånn har Flyskoleopplegget forløpt seg for meg:

Februar 07, Fase 1 av opptaket, masse språklige, matematiske, og typiske iq-test-oppgaver. Opptaker varte rundt seks timer, alt var teori. noen uker senere fikk jeg brev om at jeg var videre. Jeg dro da til Fase 2 i begynnelsen av mai 07, på Rygge.

Dette varte cirka halvannen uke, her er det fysiske tester, datatester, for å teste romoppfatningsevne, simultankapasitet, osv, DMT-test, intervju med flyger og psykolog, tannlegeundersøkelse, røntgenundersøkelse, sjekk av syn, sjekk ev hjerne, hjerte, lunger, øyne osv+++ på Volvat og Flymedisinsk Institutt, og helt til slutt, uttakskommisjon om man fremdeles er med. Fase 2 var egnetlig ganske kos, sitte i solen på Rygge og vente på neste prøve, og her rekker man også å bli litt kjent med de andre som er der.

 

August 07, startet befalsskole på Kjevik, dette varte frem til jul. Her gjorde vi akkurat det samme som resten av Luftforsvarets Befalsskole. Opplegget var langt fra så hardt som jeg trodde det ville være (ganske slackt egentlig), særlig for den delen av oss som hadde førstegangstjeneste fra før.

Januar 08, startet uttakslfyging på Bardufoss;

Dagene, særlig de første ukene, går med til diverse teorifag, som er ganske like de man ville hatt for å ta PPL, vanlig flysertifikat. Forskjellen er tempoet, her går det ganske fort i svingene. Cirka i midten av februar begynte vi å fly, det er et fast flyprogram, som har veldig høy progresjon. Hver dag kommer det en liste over hvem som skal fly, man flyr kanskje to ganger i uken nå, siden vi er såpass mange.

Jeg fløy en tur i går, da tusler jeg ned til hangaren etter å ha blitt briefet av instruktøren, flyr turen (1 time), har en debrief, og kan egentlig gjøre mer eller mindre hva jeg vil resten av dagen. De dagene man ikke flyr er det en meget god idè å forberede neste tur, eller å drive med teori, dersom man holder på med et fag parallellt med flygingen.

Lenke til kommentar
Karakterene er ikke så kritisk viktig, er et nogenlunde bra spenn på karakterene til folk i klassen min, så skulle tro dine duger. :) Er egentlig ikke så mye du kan gjøre for å forberede deg, annet enn selvsagt å søke Flyskolen til høsten, fristen er vanligvis 1. desember. Du burde også undersøke de fysiske kravene for opptaket, og trene deg opp så du er sikker på å klare dem, er alltid endel som ryker fordi de ikke gidder å trene, av uvisse årsaker.

 

Fant ikke disse kravene akkurat nå, men de er de samme som for annen befalsutdanning i Forsvaret.

 

Takk for motiverende råd! Jeg skal gi full thrust på skolen uansett, men har lett lenge etter noen som kan fortelle meg litt mer hva det går i. Om du kunne fortalt litt om tiden før og etter du kom inn ville det vært supert!

 

La merke til linken din

er det DIN hjemmelagde rakett?

Det er min ja, fra mine mer "crazy" dager med 3FY. :whistle:

Sånn har Flyskoleopplegget forløpt seg for meg:

Februar 07, Fase 1 av opptaket, masse språklige, matematiske, og typiske iq-test-oppgaver. Opptaker varte rundt seks timer, alt var teori. noen uker senere fikk jeg brev om at jeg var videre. Jeg dro da til Fase 2 i begynnelsen av mai 07, på Rygge.

Dette varte cirka halvannen uke, her er det fysiske tester, datatester, for å teste romoppfatningsevne, simultankapasitet, osv, DMT-test, intervju med flyger og psykolog, tannlegeundersøkelse, røntgenundersøkelse, sjekk av syn, sjekk ev hjerne, hjerte, lunger, øyne osv+++ på Volvat og Flymedisinsk Institutt, og helt til slutt, uttakskommisjon om man fremdeles er med. Fase 2 var egnetlig ganske kos, sitte i solen på Rygge og vente på neste prøve, og her rekker man også å bli litt kjent med de andre som er der.

 

August 07, startet befalsskole på Kjevik, dette varte frem til jul. Her gjorde vi akkurat det samme som resten av Luftforsvarets Befalsskole. Opplegget var langt fra så hardt som jeg trodde det ville være (ganske slackt egentlig), særlig for den delen av oss som hadde førstegangstjeneste fra før.

Januar 08, startet uttakslfyging på Bardufoss;

Dagene, særlig de første ukene, går med til diverse teorifag, som er ganske like de man ville hatt for å ta PPL, vanlig flysertifikat. Forskjellen er tempoet, her går det ganske fort i svingene. Cirka i midten av februar begynte vi å fly, det er et fast flyprogram, som har veldig høy progresjon. Hver dag kommer det en liste over hvem som skal fly, man flyr kanskje to ganger i uken nå, siden vi er såpass mange.

Jeg fløy en tur i går, da tusler jeg ned til hangaren etter å ha blitt briefet av instruktøren, flyr turen (1 time), har en debrief, og kan egentlig gjøre mer eller mindre hva jeg vil resten av dagen. De dagene man ikke flyr er det en meget god idè å forberede neste tur, eller å drive med teori, dersom man holder på med et fag parallellt med flygingen.

 

Høres helt konge ut! Gleder meg som en unge, kanskje fordi jeg enda er en unge, men likevel. Satser på at de flytimene jeg skal ha snart kommer til nytte når det gjelder. Jeg har også begynt å lese på flyteori og fysikk, samtidig som jeg trener aktivt. Håper å høre mer framover.

 

Har selv lagd noen raketter, men ender som oftest opp med en eksplosjon og så et flamme hav i skala 1:18 :p Pleier å lage små trebåter og så feste div. innretninger på de og så sjøsette de før jeg hiver molotov coktail eller andre eksploderende ting på de :D

Lenke til kommentar

Synes det ikke er så fælt mye aktivitet her inne. Jeg prøver derfor å dra i gang en diskusjon.

Jeg spør:

 

Hvis du kunne dra på flytur til et valgfritt sted, hvor ville du så dratt?

Si noe om utsikt, klima osv. Med andre ord alt som gjør nettopp din oppdiktede flytur så spesiell:)

Vi kan se bort fra hvor lang tid flyturene eventuelt vil ta.

Du kan også si noe om hvilken flymodell du ville brukt, og hvorfor.

 

Hilsen trådstarter:P

Lenke til kommentar
Synes det ikke er så fælt mye aktivitet her inne. Jeg prøver derfor å dra i gang en diskusjon.

Jeg spør:

 

Hvis du kunne dra på flytur til et valgfritt sted, hvor ville du så dratt?

Si noe om utsikt, klima osv. Med andre ord alt som gjør nettopp din oppdiktede flytur så spesiell:)

Vi kan se bort fra hvor lang tid flyturene eventuelt vil ta.

Du kan også si noe om hvilken flymodell du ville brukt, og hvorfor.

 

Hilsen trådstarter:P

 

Jeg ville flydd en B1 Lancer, ca.... 3 meter (eventuelt litt høyere dersom høye biler skulle kjøre der) over das autobahn i Tyskland. :D og så ville jeg vinket til de som trodde de var den raskeste på veien. :p

 

Eventuelt kunne jeg flydd gjennom de norske fjorder en fin sommerdag og vinket til de snille småbåtene som prøvde å få tak i en formiddags laks.

 

post-146293-1206645549_thumb.jpg

(B1 Lancer)

 

Dersom jeg skulle nøyd meg med en mer normal tur ville det blitt et mindre fly en varm dag over Daytona Beach i Florida. Flyet, et Piper Seneca V skulle selvfølgelig vært med aircondition, men med et vindu åpen for å kjenne litt på den varme sommervarmen. Nede på bakken ville flyinstruktøren fulgt meg som en hauk med kikkerten, ettersom det ville vært min første solotur. Med pilotbrillene på plass og et lite request til tårnet så ville jeg tatt en liten low pass flyby som de andre elevene bare kunne drømt om. Som ellers i Florida er varmen så intens at sandstøvet på bakken virvler i en sky bak flyet i det jeg drønner forbi med et brøl. Etter å ha tatt en rundtur opp mot Miami ute over sjøen kommer jeg tilbake glad og fornøyd og lander med et smil om munnen. På parkeringsplassen borte ved hangaren står Ford Mustang'en å venter på meg. :love:

 

Tror jeg bør stoppe å skrive nå før jeg tar til tårene :p

 

post-146293-1206646461_thumb.jpg

(Piper Seneca V)

 

(Det overstående gjelder bare dersom jeg ikke kommer inn i det norske luftforsvar som jagerpilot)

 

Kanskje noen andre som har en drøm?

Endret av TGL
Lenke til kommentar

Min drøm:

 

Jeg har nettopp tatt PPL-A sertifikatet, og skal ha min første langtur. Jeg blir dirigert mot hangaren som

flyet jeg skal bruke står i. Mens jeg står utenfor hangarens hovedport, ser jeg sakte men sikkert en Supermarine Spitfire IxC med RNoAFs farger. En ekte norsk veteranjager. Etter hvert som flyet dyttes gradvis ut i sollyset, blir jeg slått av følelsen av stolthet og æresfrykt. Når flyet er vel ute, klatrer jeg med skjelvende ben opp i cockpit, og starter motoren. Jeg sitter en stund og nyter lyden av ekte rå muskelkraft, før jeg taxer til rullebanen.

Etter toveis kommunikasjon med ATC-en får jeg klarering for take-off. Idet jeg dytter throttle-spaken helt frem, blir jeg trykket ned i setet, og jeg kjenner magesuget idet jeg letter fra bakken.

Deretter flyr jeg inn over de norske fjorder, og leker meg i luftrommet over viddene. Jeg flyr lavt og kjapt, og prøver å få sett mest mulig av norsk natur. Jeg blir som ett med flyet.

Etter noen timer på vingene, returnerer jeg til Sola Lufthavn, hvor jeg setter flyet på bakken og går hjem overveldet av glede.

 

Jeg drømmer om å fly en Spitfire, fordi Spitfire er det råeste flyet jeg vet om, uansett tidsalder. Enhver flyentusiast vet at en Spitfire er noe av det vakreste man kan se på himmelen. Spitfire var Luftwaffes største frykt under "Operation Blitzkrieg" under 2.verdenskrig. Spitfire var i tjeneste til langt ut på 50-tallet, og er omtalt av sine piloter som det beste de noen gang har flydd. I tillegg har den en så rå styrke, manøvrerbarhet og toppfart, at det er få veteranfly som kan måle seg med det.

 

Hadde jeg blitt en rik person, noenlunde på nivå med Røkke, ville jeg saumfart flymarkedet verden over etter en Supermarine Spitfire IxC. Jeg ville tatt det nødvendige sertifikatet som kreves, og jeg ville flydd min Spitfire hver gang sjansen bød seg.

 

Der var min flyvedrøm blottet for offentligheten. Håper flere tar seg tid til å dele sine drømmer med oss andre flyentusiaster, slik jeg og TGL har gjort.

Lenke til kommentar

Dersom det er noen her som er enten yrkespilot i form av komersielle flyvninger, eller for den saks skyld i form av militær tjeneste, er det da noen som vet om man kan fly gamle veteran-jagere på PPL-A? Har spurt dette spørsmålet før, og lurer fortsatt:P

 

Jeg er ikke særlig optimistisk med at jeg får fly en veteran-jager selv en dag, men om sjansen skulle by seg hadde det vært fint å vite:P

Lenke til kommentar
Dersom det er noen her som er enten yrkespilot i form av komersielle flyvninger, eller for den saks skyld i form av militær tjeneste, er det da noen som vet om man kan fly gamle veteran-jagere på PPL-A? Har spurt dette spørsmålet før, og lurer fortsatt:P

 

Jeg er ikke særlig optimistisk med at jeg får fly en veteran-jager selv en dag, men om sjansen skulle by seg hadde det vært fint å vite:P

 

Med PPL kan du fly fly som er:

Single engine land\sea (avhengig av kva sertifikat du har tatt oppflygning til)

12500lbs or less (5700kg)

 

Men det er jo litt ekstra ting her.

 

Skal du fly sjøfly: Eigen practical test. (oppflygning)

 

Skal du fly eit fly med meir enn 200HK: Du må ha "high performance endorsement". Dette kan du få av ein godkjent instruktør som innehar denne utsjekken. (FAR §61.31(f))

 

Skal du fly eit fly med constant speed prop, retractable gear, og flaps: Du må ha ein "complex endorsement". Dette kan du få av ein godkjent instruktør som innehar denne utsjekken. (FAR §61.31(e))

 

Skal du fly eit fly med service ceiling eller maximum operating altitude (whichever is the lower) over 25 000 fot MSL så må du ha ein "high altitude endorsement". Dette kan du få av ein godkjent instruktør som innehar denne utsjekken. (FAR §61.31(g))

 

Skal du fly halehjulsfly så må du har ein "tailwheel endorsement" (med mindre du har loga flytid i halehjulsfly før 15. April 1991, då slepp du dette). Dette kan du få av ein godkjent instruktør som innehar denne utsjekken. (FAR §61.31(i))

 

Skal du fly eit fly under 12500lbs og har to eller fleire motorar, så må du sjølvsagt ta Multi Engine Rating og i forkant av dette gjennomgå påkrevd trening for dette.

 

Dette er reglar for USA, FAR §61.31 dekkar reglar om "additional ratings". For å lese kva denne paragrafen seier for dei ulike "ratings", så kan du gå inn på FAA sine sider www.faa.gov og lese meir om dette.

Kilde.

Lenke til kommentar
Dersom det er noen her som er enten yrkespilot i form av komersielle flyvninger, eller for den saks skyld i form av militær tjeneste, er det da noen som vet om man kan fly gamle veteran-jagere på PPL-A? Har spurt dette spørsmålet før, og lurer fortsatt:P

 

Jeg er ikke særlig optimistisk med at jeg får fly en veteran-jager selv en dag, men om sjansen skulle by seg hadde det vært fint å vite:P

 

Med PPL kan du fly fly som er:

Single engine land\sea (avhengig av kva sertifikat du har tatt oppflygning til)

12500lbs or less (5700kg)

 

Men det er jo litt ekstra ting her.

 

Skal du fly sjøfly: Eigen practical test. (oppflygning)

 

Skal du fly eit fly med meir enn 200HK: Du må ha "high performance endorsement". Dette kan du få av ein godkjent instruktør som innehar denne utsjekken. (FAR §61.31(f))

 

Skal du fly eit fly med constant speed prop, retractable gear, og flaps: Du må ha ein "complex endorsement". Dette kan du få av ein godkjent instruktør som innehar denne utsjekken. (FAR §61.31(e))

 

Skal du fly eit fly med service ceiling eller maximum operating altitude (whichever is the lower) over 25 000 fot MSL så må du ha ein "high altitude endorsement". Dette kan du få av ein godkjent instruktør som innehar denne utsjekken. (FAR §61.31(g))

 

Skal du fly halehjulsfly så må du har ein "tailwheel endorsement" (med mindre du har loga flytid i halehjulsfly før 15. April 1991, då slepp du dette). Dette kan du få av ein godkjent instruktør som innehar denne utsjekken. (FAR §61.31(i))

 

Skal du fly eit fly under 12500lbs og har to eller fleire motorar, så må du sjølvsagt ta Multi Engine Rating og i forkant av dette gjennomgå påkrevd trening for dette.

 

Dette er reglar for USA, FAR §61.31 dekkar reglar om "additional ratings". For å lese kva denne paragrafen seier for dei ulike "ratings", så kan du gå inn på FAA sine sider www.faa.gov og lese meir om dette.

Kilde.

 

 

Det burde være svar nok:P Takk for hjelpen, for ikke å snakke om rask respons

Lenke til kommentar
Min drøm:

 

Jeg har nettopp tatt PPL-A sertifikatet, og skal ha min første langtur. Jeg blir dirigert mot hangaren som

flyet jeg skal bruke står i. Mens jeg står utenfor hangarens hovedport, ser jeg sakte men sikkert en Supermarine Spitfire IxC med RNoAFs farger. En ekte norsk veteranjager. Etter hvert som flyet dyttes gradvis ut i sollyset, blir jeg slått av følelsen av stolthet og æresfrykt. Når flyet er vel ute, klatrer jeg med skjelvende ben opp i cockpit, og starter motoren. Jeg sitter en stund og nyter lyden av ekte rå muskelkraft, før jeg taxer til rullebanen.

Etter toveis kommunikasjon med ATC-en får jeg klarering for take-off. Idet jeg dytter throttle-spaken helt frem, blir jeg trykket ned i setet, og jeg kjenner magesuget idet jeg letter fra bakken.

Deretter flyr jeg inn over de norske fjorder, og leker meg i luftrommet over viddene. Jeg flyr lavt og kjapt, og prøver å få sett mest mulig av norsk natur. Jeg blir som ett med flyet.

Etter noen timer på vingene, returnerer jeg til Sola Lufthavn, hvor jeg setter flyet på bakken og går hjem overveldet av glede.

 

Jeg drømmer om å fly en Spitfire, fordi Spitfire er det råeste flyet jeg vet om, uansett tidsalder. Enhver flyentusiast vet at en Spitfire er noe av det vakreste man kan se på himmelen. Spitfire var Luftwaffes største frykt under "Operation Blitzkrieg" under 2.verdenskrig. Spitfire var i tjeneste til langt ut på 50-tallet, og er omtalt av sine piloter som det beste de noen gang har flydd. I tillegg har den en så rå styrke, manøvrerbarhet og toppfart, at det er få veteranfly som kan måle seg med det.

 

Hadde jeg blitt en rik person, noenlunde på nivå med Røkke, ville jeg saumfart flymarkedet verden over etter en Supermarine Spitfire IxC. Jeg ville tatt det nødvendige sertifikatet som kreves, og jeg ville flydd min Spitfire hver gang sjansen bød seg.

 

Der var min flyvedrøm blottet for offentligheten. Håper flere tar seg tid til å dele sine drømmer med oss andre flyentusiaster, slik jeg og TGL har gjort.

 

Fin drøm :) Og som du sier "Spitfire er det råeste flyet, uansett tidsalder." Det er jeg helt 100% enig i! Dersom jeg en dag får råd, skal jeg ha meg et slikt fly! Muligens jeg ville gjort flyet litt om teknisk innvendig til nyere utstyr, men ellers ville jeg beholdt det slik som det alltid har vært. Supermarine Spitfire > Livet

 

post-146293-1206797476_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Min drøm:

 

Jeg har nettopp tatt PPL-A sertifikatet, og skal ha min første langtur. Jeg blir dirigert mot hangaren som

flyet jeg skal bruke står i. Mens jeg står utenfor hangarens hovedport, ser jeg sakte men sikkert en Supermarine Spitfire IxC med RNoAFs farger. En ekte norsk veteranjager. Etter hvert som flyet dyttes gradvis ut i sollyset, blir jeg slått av følelsen av stolthet og æresfrykt. Når flyet er vel ute, klatrer jeg med skjelvende ben opp i cockpit, og starter motoren. Jeg sitter en stund og nyter lyden av ekte rå muskelkraft, før jeg taxer til rullebanen.

Etter toveis kommunikasjon med ATC-en får jeg klarering for take-off. Idet jeg dytter throttle-spaken helt frem, blir jeg trykket ned i setet, og jeg kjenner magesuget idet jeg letter fra bakken.

Deretter flyr jeg inn over de norske fjorder, og leker meg i luftrommet over viddene. Jeg flyr lavt og kjapt, og prøver å få sett mest mulig av norsk natur. Jeg blir som ett med flyet.

Etter noen timer på vingene, returnerer jeg til Sola Lufthavn, hvor jeg setter flyet på bakken og går hjem overveldet av glede.

 

Jeg drømmer om å fly en Spitfire, fordi Spitfire er det råeste flyet jeg vet om, uansett tidsalder. Enhver flyentusiast vet at en Spitfire er noe av det vakreste man kan se på himmelen. Spitfire var Luftwaffes største frykt under "Operation Blitzkrieg" under 2.verdenskrig. Spitfire var i tjeneste til langt ut på 50-tallet, og er omtalt av sine piloter som det beste de noen gang har flydd. I tillegg har den en så rå styrke, manøvrerbarhet og toppfart, at det er få veteranfly som kan måle seg med det.

 

Hadde jeg blitt en rik person, noenlunde på nivå med Røkke, ville jeg saumfart flymarkedet verden over etter en Supermarine Spitfire IxC. Jeg ville tatt det nødvendige sertifikatet som kreves, og jeg ville flydd min Spitfire hver gang sjansen bød seg.

 

Der var min flyvedrøm blottet for offentligheten. Håper flere tar seg tid til å dele sine drømmer med oss andre flyentusiaster, slik jeg og TGL har gjort.

 

Fin drøm :) Og som du sier "Spitfire er det råeste flyet, uansett tidsalder." Det er jeg helt 100% enig i! Dersom jeg en dag får råd, skal jeg ha meg et slikt fly! Muligens jeg ville gjort flyet litt om teknisk innvendig til nyere utstyr, men ellers ville jeg beholdt det slik som det alltid har vært. Supermarine Spitfire > Livet

 

post-146293-1206797476_thumb.jpg

 

Hvilken Spitfire liker du best? IxC (dråpeformet vinge) eller IxE ("avkuttet" vinge (flat) ) ?

Selv liker jeg IxC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...