Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Personlig vil jeg si at JAS Gripen har bedre manøvreringsegenskaper enn gamle F-16. JAS Gripen er konstruert for å være i stand til å ta krappe svinger, samtidig som det er en multitask'er. Jo, Gripen er et multitask-fly. Var selv og snakket med Gripens representanter under Sola Airshow 2007.

Gripen har ATS-missilsystem (robotstyrt) og ATA-missilsystem som de fleste andre jagerfly.

 

Det morsomme med Gripen, er at det finnes så mange personer der ute som tror at flyet har en Pratt and Witney, eller en Rolls Royce motor i seg. Sannheten er derimot at Gripen har en Volvo motor. Morsomt at Saab setter inn en motor fra konkurrenten, i sine fly:P

 

Støtter fremdeles F-22 istedet for de noe dyre X-35. Norge har råd til F-22, men det står på prioriteringen. Jeg tror vi heller burde bruke mer ressurser på helsevesenet, eller organisere helsevesenets struktur bedre, før vi tenker på å kjøpe såpass dyre fly, dessverre for oss flyentusiaster. Men det er da godt å vite at om vi havner på sykehus, blir vi tatt hånd om;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det morsomme med Gripen, er at det finnes så mange personer der ute som tror at flyet har en Pratt and Witney, eller en Rolls Royce motor i seg. Sannheten er derimot at Gripen har en Volvo motor. Morsomt at Saab setter inn en motor fra konkurrenten, i sine fly:P

Det er en modifisert motor fra General Electrics (F404J), og har dermed fått navnet Volvo, selv om den i utgangspunktet er en GE. De bruker den pga. pålitelighet og utviklingspotensial, og bryr seg sikkert fint lite om at det er Volvo som har modifisert den (Det er mulig Volvo fikk en kontrakt på dette, i stedet for Saab, who knows).

 

Jeg håper fortsatt Norge velger F-35, som hadde grillet en Gripen før den i det hele tatt hadde sett F-35en på radar.

Endret av different
Lenke til kommentar
Det morsomme med Gripen, er at det finnes så mange personer der ute som tror at flyet har en Pratt and Witney, eller en Rolls Royce motor i seg. Sannheten er derimot at Gripen har en Volvo motor. Morsomt at Saab setter inn en motor fra konkurrenten, i sine fly:P

Det er en modifisert motor fra General Electrics (F404J), og har dermed fått navnet Volvo, selv om den i utgangspunktet er en GE. De bruker den pga. pålitelighet og utviklingspotensial, og bryr seg sikkert fint lite om at det er Volvo som har modifisert den (Det er mulig Volvo fikk en kontrakt på dette, i stedet for Saab, who knows).

 

Jeg håper fortsatt Norge velger F-35, som hadde grillet en Gripen før den i det hele tatt hadde sett F-35en på radar.

 

Det som er viktig å huske på, er at USAF sitt behov for fly er langt annerledes fra RNoAF sitt behov. Vårt luftvåpens hovedoppgave er å overleve det første døgnet, før himmelen dekkes av NATO-fly. X-35 er et langt mer avansert fly enn Gripen, og koster nok adskillig mer. Ikke at det er penger det står på, når et av verdens rikeste land skal "shoppe" jagerfly.

 

Jeg personlig syns det er trist at Eurofighter trakk seg fra konkurransen. Eurofighter er virkelig et fly jeg beundrer, ettersom det er bygget for å ha dårlig stabilitet i luften. Dette høres helt merkelig ut, men det er faktisk bygget for å ha dårligere stabilitet i luften, slik at det kan svinge krappere og gjøre manøvere mange andre flymodeller ikke kan.

Lenke til kommentar
Hvis Norge skal ha F-35 blir det A varianten (CTOL). B (STOVL) varianten har kortbane egenskaper og vertikal take-off, mens C (CV) varianten er laget for hangarskip. F-22, gammelt? Det hadde sin jomfrutur i 1997 (F-22, ikke Y-22), og er reknet som det heftigste jagerflyet, selv før F-35. Dette flyet er rett og slett sykt, noe som er grunnen til at USA ikke har så lett for å selge det.

 

Beklager min feil angånde F-22 og YF-22, det var dårlig fra min side. Faktisk kunne jeg ikke forstå hvordan det hadde seg at F-22 var så gammlet når det har noen av tidenes mest avanserte teknologier og samtidig ser ut som F-35 sin forgjenger. F-22 har jo faktisk en ganske så spesiel teknolgi angående manøvering, istedenfor å bare justere på høyderorene så kan flyet justere motorens utløp opp og ned og få opptill (om jeg ikke tar helt feil) 20% bedre høydejustering

 

(Legger ved lesestoff nok til en mannsalder som burde tilfredsstille alle som ønsker å vite litt om F-22) http://www.globalsecurity.org/military/sys...rcraft/f-22.htm

 

Angående Gripen som multitask fly, det er en sannhet med modifikasjoner. Saab har ikke produsert og kommer kanskje heller ikke til å lage den multitask versionen som Norge er ute etter, pga. manglende kundegruppe. Så foreløpig vil jeg si at JAS Gripen ikke tilfredsstiller (hvertfall det norske) kravet som multitask fly.

 

Og som different påpeker, så ville en F-35 grillet en Gripen lenge før den så F-35'n på rader.

Angående dette emnet kan jeg jo legge ved litt info angående en ny hjelmteknologi som er kompatibel og utviklet sammen med F-35.

 

Look down, shoot down – tactical displays now inside a fighter pilot’s helmet

 

post-146293-1205272011_thumb.jpg

 

Most fighter plane cockpits are designed with a heads up display (HUD) which projects vital information on a glass screen in front of the pilot so he can pay more attention to what goes on outside the plane and not the instruments and displays inside the plane.

 

Until now, that is. That’s because the F35 Lightning II Joint Strike Fighter – a joint endeavor from Lockheed Martin Aeronautics, Northrop Grumman, and British Aerospace - has become the first fighter aircraft in decades to be designed without a HUD. This is thanks the fighter pilot’s new, and albeit frightening, best friend, a combat helmet which uses a miniaturized version of the HUD inside the helmet itself.

 

Helt til slutt!

 

Hvis dere kunne velge hvilket som helst fly hvilket fly mener dere Norge burde kjøpt da? Kom med gode begrunnelser. Legg ved bilder så blir det litt mer spennende.

 

Til å starte så mener jeg at muligens NATO versionen av Sukhoi SU-37. Dette er flyet som tåler å få bank! Intet vær er for dårlig for dette flyet. Selv norske rullebaner er ikke nok til å få has på dette flyet. Det har utrolige luftferdigheter og stort potensial både luft til luft og luft til bakke. Legger ved en film som kanskje kan "åpne" øynene deres :)

Og så noe veldig imponerende fakta som snakker for seg selv!

 

"The Su-37 appeared at the 1996 Farnborough air show piloted by Sukhoi test pilot Eugeny Frolov. During the performance, the Su-37 was flipped on its back while flying at 350 km/h/217 mph so that it faced the opposite direction, inverted and almost stationary. After pausing for two seconds the thrust vectoring was used to complete a 360 degree rotation and the aircraft moved off in its original direction of flight at only 60 km/h/37 mph."

 

post-146293-1205276766_thumb.jpg

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Jeg personlig syns det er trist at Eurofighter trakk seg fra konkurransen. Eurofighter er virkelig et fly jeg beundrer, ettersom det er bygget for å ha dårlig stabilitet i luften. Dette høres helt merkelig ut, men det er faktisk bygget for å ha dårligere stabilitet i luften, slik at det kan svinge krappere og gjøre manøvere mange andre flymodeller ikke kan.

Dette gjelder forsåvidt også for F-16 og mange andre jagerfly :).

 

Hvis dere kunne velge hvilket som helst fly hvilket fly mener dere Norge burde kjøpt da? Kom med gode begrunnelser. Legg ved bilder så blir det litt mer spennende.

Jeg kan jo være uoriginal og si F-22, rett og slett fordi det er overlegent det meste der ute. Det ser ikke så dumt ut heller, imo. Supercruise på mach 1.5-1.75, og det kan bryte lydmuren mens det flyr rett opp og er fullastet.

 

som viser hva det er godt for. Endret av different
Lenke til kommentar
Hvis dere kunne velge hvilket som helst fly hvilket fly mener dere Norge burde kjøpt da? Kom med gode begrunnelser. Legg ved bilder så blir det litt mer spennende.

Jeg kan jo være uoriginal og si F-22, rett og slett fordi det er overlegent det meste der ute. Det ser ikke så dumt ut heller, imo. Supercruise på mach 1.5-1.75, og det kan bryte lydmuren mens det flyr rett opp og er fullastet.

 

som viser hva det er godt for.

 

Det er vel ikke uorginalt å velge verdens beste fly? Mitt eget valg stod mellom det flyet og Su-37 Flanker. Men angående Su-37 og tåle litt bank. Her er flyet som overlever mer enn bank! Se filmen og bli sjokkert! F-15 Eagle på sitt beste!

 

 

Foresten så har jeg noen flere MUST SEE videoer! De varer ikke så lenge og er absolutt verdt å se, alle sammen! :)

 

Endret av TGL
Lenke til kommentar

Forgive me if I'm wrong, men er ikke Sukoi-fly ofte innblandet i ulykker? Det finnes mange tilfeller hvor Sukoi-fly eller Mig-fly har falt ned på blant annet flystevner, fordi de ikke klarer presset de blir satt overfor når pilotene fyr slik de gjør.

Dessuten ser jeg personlig for meg at Sukoi-flyene er store og tunge. Beklager hvis jeg sårer noen med min mening :p

Lenke til kommentar
Forgive me if I'm wrong, men er ikke Sukoi-fly ofte innblandet i ulykker? Det finnes mange tilfeller hvor Sukoi-fly eller Mig-fly har falt ned på blant annet flystevner, fordi de ikke klarer presset de blir satt overfor når pilotene fyr slik de gjør.

Dessuten ser jeg personlig for meg at Sukoi-flyene er store og tunge. Beklager hvis jeg sårer noen med min mening :p

 

Det er helt sikkert sant det du sier, det finnes jo utallige filmer hvor de flyene styrter, men det er nok de russiske pilotene som gjør litt mer enn de burde med flyene.

 

Su-37 Flanker:

General characteristics

Crew: One pilot

Length: 22.183 m (72 ft 9 in)

Wingspan: 14.7 m (48 ft 3 in)

Height: 6.43 m (21 ft 1 in)

Wing area: 62.0 m² (667 ft²)

Empty weight: 18,500 kg (40,790 lb) (Mens F-22 Raptor veier 14,400kg)

Max takeoff weight: 35,000 kg (77,160 lb)

Powerplant: 2× Lyulka AL-37FU turbofans, 145 kN (32,000 lbf) each

Performance

Maximum speed: 2,500 km/h at high altitude (1,550 mph [2])

Range: 3,700 km (2,230 mi)

Service ceiling 18,000 m (59,100 ft)

Armament

1× 30 mm GSh-30 cannon with 150 rounds

12× wing and fuselage stations for up to 8,200 kg (18,080 lb) of ordnance

 

En tom Su-37 veier altså 18 500kg men kan ta opptil 35 000 kg loaded

En tom F-22 veier bare 14 400kg men kan bare ta 25 000kg loaded

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Jaja, da har jeg løst norges problem, her er det vi burde skaffe oss, istedenfor bare 48 nye fly.. så skaffer vi 4 millioner av denne saken her: http://www.youtube.com/watch?v=isQkyfCLXQ0...feature=related Det burde holde, da tør vel ingen å innvadere oss! :D

 

Så litt dyrt ut:P Tenkte heller at disse ville være mer økonomiske

.

Tror faktisk et av disse flyene ville svidd av både en F-22 Raptor og en SU-37 Flanker på under 10 min (sarkasme).

Endret av galexon
Lenke til kommentar
Gjest member-97590
Jaja, da har jeg løst norges problem, her er det vi burde skaffe oss, istedenfor bare 48 nye fly.. så skaffer vi 4 millioner av denne saken her: http://www.youtube.com/watch?v=isQkyfCLXQ0...feature=related Det burde holde, da tør vel ingen å innvadere oss! :D

 

Så litt dyrt ut:P Tenkte heller at disse ville være mer økonomiske

.

Tror faktisk et av disse flyene ville svidd av både en F-22 Raptor og en SU-37 Flanker på under 10 min (sarkasme).

 

Nei, kjøp inn et par B29 til norge, og ingen vil en gang tørre å angripe oss :p

Lenke til kommentar
Nei, kjøp inn et par B29 til norge, og ingen vil en gang tørre å angripe oss :p

 

Jeg antar at du henviser til B-52. :) Men det ville ikke vært noe stress å angripe oss selv om vi hadde en haug me de der. De er jo "sitting ducks" i luften. Uten noen reelle kampfly til å forsvare oss/de ville det ikke vært mye tess. Men kongefly er det anyway! :D

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Gjest member-97590
Nei, kjøp inn et par B29 til norge, og ingen vil en gang tørre å angripe oss :p

 

Jeg antar at du henviser til B-52. :) Men det ville ikke vært noe stress å angripe oss selv om vi hadde en haug me de der. De er jo "sitting ducks" i luften. Uten noen reelle kampfly til å forsvare oss/de ville det ikke vært mye tess. Men kongefly er det anyway! :D

 

Nei, var faktisk bombeflyet B29 eg siktet til, for det var vel noe av datidens råeste bombefly, men det er no så som så.

Er vel kanskje ikkje noke store forsvarsfly, men som sagt, kongefly!

Ikkje at B-52 ikkje er det!

Endret av member-97590
Lenke til kommentar

B29? Litt i eldste laget? Er ikke det flyet som ble kalt "superfortress"? Den store skinnende fuglen, som slapp bombene over Hiroshima og Nagasaki?

 

Jeg får holde fast ved mitt valg, at det er Gripen jeg helst ville sett med norske farger på.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590
B29? Litt i eldste laget? Er ikke det flyet som ble kalt "superfortress"? Den store skinnende fuglen, som slapp bombene over Hiroshima og Nagasaki?

 

Jeg får holde fast ved mitt valg, at det er Gripen jeg helst ville sett med norske farger på.

 

 

Var vel kanskje det som slapp bombene ja. Men eg meinte det selvfølgelig ikkje seriøst at vi skulle skaffe oss et par B-29, viss det var noken som tok det seriøst!

Men syntes det er et utrolig tøft fly.

Gammelt er det!

Lenke til kommentar
B29? Litt i eldste laget? Er ikke det flyet som ble kalt "superfortress"? Den store skinnende fuglen, som slapp bombene over Hiroshima og Nagasaki?

 

Jeg får holde fast ved mitt valg, at det er Gripen jeg helst ville sett med norske farger på.

 

 

Var vel kanskje det som slapp bombene ja. Men eg meinte det selvfølgelig ikkje seriøst at vi skulle skaffe oss et par B-29, viss det var noken som tok det seriøst!

Men syntes det er et utrolig tøft fly.

Gammelt er det!

 

Nei nei;) Trodde ikke du mente det. Vi heiv oss bare på spøken;) Men jeg syns vi skulle anskaffe oss noen 1909-mod Bleriot fly:P

Lenke til kommentar

Det er vel snart på tide at vi kommer på noe nytt å diskutere? Denne runden med diskusjoner angående Norges fremtidige kampfly ser ut til å stå på stedet hvil.

 

Er det noen der ute som driver med MS Flight Sim?

 

Her er en dubbedings jeg tror enhver flight-sim entusiast, og fly-entusiaster generelt garantert har lyst på:

(selv ble jeg grønn av misunnelse da jeg så denne innretningen)

 

NB! Merk at siden har en demonstrasjonsvideo, under selve artikkelen.

http://www.flightsim.no/shop/product_info....products_id=220

Endret av galexon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...