Mats Danielsen Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Anbefaler alle flott lesning i siste utgave av Vi Menn om byggingen av JSF. Men hva synes vi om LN-NOL da folkens? Synes kanskje NAX burde gjøre noe mer utav det, eller hva synes dere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Anbefaler alle flott lesning i siste utgave av Vi Menn om byggingen av JSF. Men hva synes vi om LN-NOL da folkens? Synes kanskje NAX burde gjøre noe mer utav det, eller hva synes dere? Som hva da? Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Interresen har ikke dødd ut her heller, imorgen starter seilfly-påskeleir. Jeg gleder meg og håper på bedre vær. Poster resultat når leiren er ferdig. Nå har jeg utsatt det lenge nok og må skrive noe før alt er glemt. Det har jo allerede gått ganske lang tid så noen detaljer er gått glemt, men jeg håper det fortsatt kan være av interrese til noen. Jeg bør også nevne at jeg kun er elev som ikke er forbi solo, så noen lange strekk turer, eller store eventyr er det nok ikke sett fra mer erfarne øyner. Første lørdagen i påsken kom jeg frem til Frya flyplass (ENRI) og så ett av klubflyen leke seg i vakkert vær etter transport slep. Det ble ikke noe flyvning på meg den dagen, men det var ikke stor grunn til å forvente det når det var første dagen da alle var i ferd med å komme. Allikevel så jeg en sexy Lancair 360 med særdeles passende registrering (LN-SXY), og et Eurocopter EC-135T-2 helikopter. Det var artig å se det så nære. Dagen etter kom min første flytur for påsken og året. Et slep 800m opp litt nord for flyplassen. Etter flytiden og loggboken å beregne fant vi bare synk. Jeg ble introdusert for landingsrutinen for flyplassen. Denne var og er veldig forskjellig i forhold til det jeg er vant med. Her startet crosswind i 400 til (som på denne turen) 500 meter og ble flydd i mye større hastighet. Trygt nede på bakken igjen var jeg glad for å endelig få en tur igjen, selv om den ikke satte noen rekorder med 15min i luften. Neste flytur kom senere på dagen, slepet gikk til 600m mot vinstra. Slik jeg husker det steg vi svakt på noe (tror det var hang) til 800m. derfra fløy vi til hanget rett nord for plassen i ca 650m høyde. Defra mener jeg å huske at vi sank videre nedover til 550-600m. For meg var dette ganske skummelt, å stadig miste høyde og få beskjed om å øke farten mer. Heldigvis fikk jeg noen veldig gode tips fra intruktør i baksetet. Defra steg vi og komme til en maks høyde av 1100meter, klart andre kom høyere men jeg husker det bare som en fantastisk tur fram og tilbake på hanget og kansje det som var bølge. En fantastisk tur på 1t 4min ble det. Edit med mer info kommer snart, bare ikke idag... Lenke til kommentar
Mattovic Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jeg kjøpte også det bladet Ble litt stuck på midtsidene jeg da Hahahaha! skal ikke nekte for at jeg tok en liten titt jeg heller Var vel hun fra Paradise Hotel? EDIT: Vell OT kan legge ved noe mer om fly Quiz: Hvilket bemannede fly holder rekorden som verdens raskeste? Ser vi på fly som greier å komme seg opp fra bakken er SR-71 den raskeste ja. Men X-15 har visst gjort opp mot 7000km/t rett ved grensa til atmosfæren, det er sykt! Flyet må bli fraktet opp av et annet fly i stor høyde og deretter sluppet ut nesten som en missil. Ifølge filmen gjør den mach 4.0 med motoren på tomgang..... Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Anbefaler alle flott lesning i siste utgave av Vi Menn om byggingen av JSF. Men hva synes vi om LN-NOL da folkens? Synes kanskje NAX burde gjøre noe mer utav det, eller hva synes dere? Som hva da? Gjerne bruke flyet som en form for maskot for Norwegian kanskje? Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Anbefaler alle flott lesning i siste utgave av Vi Menn om byggingen av JSF. Men hva synes vi om LN-NOL da folkens? Synes kanskje NAX burde gjøre noe mer utav det, eller hva synes dere? Som hva da? Gjerne bruke flyet som en form for maskot for Norwegian kanskje? Norwegian burde definitivt gjort mer enn kun å dekorere halen med "6000'th 737". Andre flyselskaper som har mottatt spesielle ordrenummer, har gjerne fått en spesialdesign på hele flykroppen, som igjen blir en slags maskot for det aktuelle selskapet. Litt skuffet, må si det. Men for all del, som passasjer på NOL på dets jomfrutur eg jeg veldig fornøyd med flyet i en helhetlig vurdering. Et stillegående fly med behagelige seter gjorde flyturen himmelsk Lenke til kommentar
TGL Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Jeg kjøpte også det bladet Ble litt stuck på midtsidene jeg da Hahahaha! skal ikke nekte for at jeg tok en liten titt jeg heller Var vel hun fra Paradise Hotel? EDIT: Vell OT kan legge ved noe mer om fly Quiz: Hvilket bemannede fly holder rekorden som verdens raskeste? Ser vi på fly som greier å komme seg opp fra bakken er SR-71 den raskeste ja. Men X-15 har visst gjort opp mot 7000km/t rett ved grensa til atmosfæren, det er sykt! Flyet må bli fraktet opp av et annet fly i stor høyde og deretter sluppet ut nesten som en missil. Ifølge filmen gjør den mach 4.0 med motoren på tomgang..... Beklager, men her har du nok ikke lest godt nok. Hvilket BEMANNEDE fly er verdens raskeste? - Det er SR-71, det finnes ingen andre fly i verden hvor mennesker har sittet på som har flydd raskere. (Dersom man ikke tar hensyn til romfartøy som i grunn ikke kan sammenlignes) Men i tillegg, X-15 som om jeg ikke tar helt feil er en ramjet, flyr riktignok opptil 7000km/t. Men det er ikke nærheten hva scramjeten X-43a er i stand til med gode 12144 km/t. Som igjen er en nedskalering av X-30 som på papiret skulle greid 30 Mach EDIT: Jeg vet nå, at det du sa stemte, og at det jeg sa derfor ble helt feil. Godt at vi har noen som gjør leksene sine her Og det er ikke meg. Endret 1. mai 2009 av TGL Lenke til kommentar
Mattovic Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg kjøpte også det bladet Ble litt stuck på midtsidene jeg da Hahahaha! skal ikke nekte for at jeg tok en liten titt jeg heller Var vel hun fra Paradise Hotel? EDIT: Vell OT kan legge ved noe mer om fly Quiz: Hvilket bemannede fly holder rekorden som verdens raskeste? Ser vi på fly som greier å komme seg opp fra bakken er SR-71 den raskeste ja. Men X-15 har visst gjort opp mot 7000km/t rett ved grensa til atmosfæren, det er sykt! Flyet må bli fraktet opp av et annet fly i stor høyde og deretter sluppet ut nesten som en missil. Ifølge filmen gjør den mach 4.0 med motoren på tomgang..... Beklager, men her har du nok ikke lest godt nok. Hvilket BEMANNEDE fly er verdens raskeste? - Det er SR-71, det finnes ingen andre fly i verden hvor mennesker har sittet på som har flydd raskere. (Dersom man ikke tar hensyn til romfartøy som i grunn ikke kan sammenlignes) Men i tillegg, X-15 som om jeg ikke tar helt feil er en ramjet, flyr riktignok opptil 7000km/t. Men det er ikke nærheten hva scramjeten X-43a er i stand til med gode 12144 km/t. Som igjen er en nedskalering av X-30 som på papiret skulle greid 30 Mach EDIT: Jeg vet nå, at det du sa stemte, og at det jeg sa derfor ble helt feil. Godt at vi har noen som gjør leksene sine her Og det er ikke meg. Hehe, nå ble jeg litt klokere også. Har aldri hørt om x-43 før nå Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Om det er noen som skal være i Oslo i dag: http://www.nlf.no/nyhetsarkiv/Sider/Gratul...dagen!.aspx Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 I går dumpet en konvolutt fra forsvaret i postkassa. Det var selvsagt innkalling til førstegangstjeneste ved 138 luftving, luftvernartilleribataljonen på Ørland Hovedflystasjon Too bad at det er ulovlig å ta bilder der, for jeg komme til å oppleve en god del fly! Lenke til kommentar
rune89 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) I går dumpet en konvolutt fra forsvaret i postkassa. Det var selvsagt innkalling til førstegangstjeneste ved 138 luftving, luftvernartilleribataljonen på Ørland Hovedflystasjon Too bad at det er ulovlig å ta bilder der, for jeg komme til å oppleve en god del fly! Grattis! Er en del NATO fly der ja, det skal øves rundt om i trøndelag nå, med F-16 altså. Endret 8. mai 2009 av Nipps Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 http://dt.no/article/20090513/NYHET/604141819/1063/NYHET Jeg var i hvertfall ikke en av dem! Nøt synet og lyden Lenke til kommentar
TGL Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 http://dt.no/article/20090513/NYHET/604141819/1063/NYHETJeg var i hvertfall ikke en av dem! Nøt synet og lyden Jeg blir så sur når folk klager over noe slikt noe! De flyr jo ikke for morro skyld, de øver faktisk på mulige scenarioer som en dag kan komme til å redde livene deres eller andres. Jeg blir irritert! Grrr... Skulle gjerne betalt for å få noen F-16 over huset jeg, skulle likt å se de bryde lydmuren rett over hustaket, hadde sikkert vært spennende å se hvordan huset ble revet i fillebiter! Hadde sikkert blitt en jælla god historie av det og Lenke til kommentar
FalcoN200285 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Heisann.. jeg skal til Luftforsvaret 29.juli til madla som rekruit og lurte på om det er noen andre her som har vært der? og vært utplassert i noe flybaser/områder der det er mye jagefly og antifly personel osv ? Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Heisann.. jeg skal til Luftforsvaret 29.juli til madla som rekruit og lurte på om det er noen andre her som har vært der? og vært utplassert i noe flybaser/områder der det er mye jagefly og antifly personel osv ? Jeg skal til luftforsvaret selv, 19. august. Jeg skal da ikke til Madla for rekruttskole, men skal direkte til Ørland Hovedflystasjon, ved 138 luftving luftvernartilleri. Jeg skal med andre ord trenes opp til å være flysoldat i luftvernartilleriet. Ørland Hovedflystasjon er kanskje en av landets travleste flystasjoner når det gjelder jagerfly og militære fly generelt. Flystasjonen er en NATO-operativ stasjon, så regner med at jeg får se en del fly. Når du har endt rekrutten, kan du jo søke om å sendes til Ørland du også. Noen av oss som skal til Ørland, blir dessverre sendt videre til Bodø. Håper for Guds skyld at jeg får bli værende på Ørland http://dt.no/article/20090513/NYHET/604141819/1063/NYHETJeg var i hvertfall ikke en av dem! Nøt synet og lyden Jeg blir så sur når folk klager over noe slikt noe! De flyr jo ikke for morro skyld, de øver faktisk på mulige scenarioer som en dag kan komme til å redde livene deres eller andres. Jeg blir irritert! Grrr... Skulle gjerne betalt for å få noen F-16 over huset jeg, skulle likt å se de bryde lydmuren rett over hustaket, hadde sikkert vært spennende å se hvordan huset ble revet i fillebiter! Hadde sikkert blitt en jælla god historie av det og Lurer på hva de hadde sagt hos forsikringsselskapet når du serverer en historie som det "Æh, en F-16 blåste taket av huset mitt. Helt sant!" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Haha, tror den hadde vært god ja :!: Har for øvrig kommet opp i Tysk 2 eksamen, noe som ikke er så staas, så derfor trenger vi litt humor i denne tråden nå!!! Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 ok roger HOW ABOUT THE QUESTION? -- Roger that! Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) *mine innlegg* Et spørsmål jeg ofte har lurt på: hva får deg til å velge SAS over Norwegian? Endret 25. mai 2009 av .Lagrange. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Nå er det litt under 3 måneder til jeg reiser til Ørland Hovedflystasjon for å gjennomføre rekruttskole der. Må bare si at forventningene er blandede. Jeg både gleder og gruer meg, tenker jeg vi kan si Jeg håper så inderlig at jeg får se masse fly, både militært og sivilt. Selv om det selvsagt er et personlig nederlag at det er ulovlig å fotografere på en militær flystasjon. Regner med jeg får se en del F-16, muligens en del C-130 og kanskje også noen utenlandske fly? Jeg kom til å tenke på at jeg kanskje, siden fotografering er utelukket, kunne kjøpe modellbyggesett av de flyene jeg ser, slik at jeg ved å se på modellene, kan mimre tilbake på det. Så får jeg minner om det likevel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå