Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Da var det gjort! Grunnet jeg var et nervevrak etter prøvene har jeg ikke satt meg til å skrive før :p

 

Vi møtte opp på SAS hotellet i Bergen hvor vi ble vist inn i en forelesningssal der alt var klartgjort for prøver, obviously. Fordi jeg er lei av å fortelle om alt holder jeg meg til de korte trekk foreløpig, dersom dere ønsker det mer detaljert kan dere jo altids spørre mer spesifikt.

 

Prøvene bestod av en IQ-, matte-, engelsk-, norsk-, tallrekke-, romforståelses-, teknisk innsikts- og til slutt en interesse- prøve.

 

Kan begynne med å si at det var krevende, men likevel noe som alle kan klare dersom de går inn for det. Men den kanskje aller vanskeligste prøven var interesseprøven der man får spørsmål om ALT som kan knyttes til fly og dets historie. Spekteret var mye bredere enn jeg hadde trodd og jeg vil påstå at noe av det har liten relevanse for folks interesse for fly og flyving.

 

Personlig synes jeg det gikk relativt sett bra, helt til interesseprøven hvor jeg antakeligvis ikke scoret spesielt høyt, til tross for mine store ambisjoner og mål her i livet.

 

Kan vel nevne at i år var det ca. 930 søkere hvorav ca. 30-35 vil få tilbudet om å ta vingen i forsvaret og hvor 25-30 tar den.

 

Er ganske kjørt for tiden, men skal prøve å holde meg oppdatert her slik at jeg kan svare på deres inspill og spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tenke meg at jeg ville ha vært ganske nervevrak selv. Det er den store drømmen det handler om, tross alt :-) Kan du prøve flere ganger, eller har man bare den ene sjansen?

Sålenge man består i de fysiske testene, altså syn, hørsel osv, så burde man vel få prøve på den teoretiske delen flere ganger? Eller? :p

Lenke til kommentar

Man har bare ÉN sjangse. Dersom du ikke består, får du aldri prøve deg igjen. Derfor kan det muligens være lurt å vente noen år til man modnes litt kan jeg tenke meg. Men da må man til gjengjeld holde skolekunnskapene ved like.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veit ikke om den er blitt nevnt, men YF-23 er jo en kewl sak :)

 

EC94-42454-3.jpg

 

Tapte dog mot F-22 i flygeevne så blei skrota.

 

Personlig er F-14 Tomcat min favoritt :) Tror filmen Top Gun må ta skylden for dette.

 

800px-F-14A_Tomcat_over_Iraq_during_Southern_Watch.jpg

 

Tomcat´ene ser ganske heavy ut i forhold til de små F-5´ene i filmen, hehe.

 

Har også noen minner av å plæffe ned JF-17 "TNDF-2"´er fra Air Combat, med det karakteristiske svære haleroret :)

 

JF-17_taxi.jpg

 

Noe som også minner meg om C5 Galaxy, svær jævel gitt

 

Lockheed_C-5_Galaxy_take_off.jpg

 

Eller bare Antonov :p Når vi først er i gang. Faen for et (analogt? hehe) monster

 

antonov.jpg

Lenke til kommentar

Artig tråd, merkelig at jeg ikke har sett denne før.

 

Personlig stiller jeg også som TGL. og har vært på fase 1 opptak, selv om jeg synes faktisk ikke interesse testen på slutten der var den verste. Matten var nok det for min del.

 

7^7 i hodet er ikke min største side f.eks. (som var ett av spørsmålene)

Jeg er dødsmotivert ihvertfall, håper virkelig på å komme inn. Trener og styrer ganske mye i løpet av en uke.

 

Også har jeg begynt å spille FSX endel igjen, fått tak i endel lovlige ekstra fly og sånt da! så nå flyr jeg nesten hver eneste dag. Så fremt jeg har tid. Sitter og leser litt teori og sånt bare av ren interesse. Utrolig spennans!

 

Idag forresten når jeg skulle til Skolen var det 2 C130J Hercules fly som landet her nede i sør. (kjevik, Kristiansand)

Det er ikke hver dag en får se dette. Så jeg ble litt nysgjerrig på hva forsvaret hadde i planene for dagen. Holder jo tross alt til på Gardermoen de fleste av dem. :)

 

Noen som vet hva det største flyet vi har i verden heter? er det Antonov?

 

Edit :

Legger ved ett bilde jeg! Det er jo fine fly synes jeg, men utrolig store! :) Liker veldig godt alle mulighetene de har i forhold til landing. Hjulene er så kraftige at de ikke nødvendigvis trenger tung rullebaneasfalt. Bare tenkte på det når jeg så bildet :)

 

 

RAF-C130J.jpg

 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Hadde nettopp to helt nydlige flyopplevelser! Var sist helg på Junior NM på ski i Bardufoss. Hadde dessverre ikke med noe kamera, så fikk bare tatt noen meget dårlige bilder på mobilen.

 

Først var det flyturen fra Oslo til Tromsø. Helt skyfri himmel fra Trondheim og oppover. Helt fantastisk over Bodø og Bardu.

post-127733-1235569098_thumb.jpg

Landa i Tro på RW 19, så det var ganske fint å fly lavt over byen på innflygningen før vi landa mot sør.

 

De fleste NM deltakerne bodde på Setermoen militærleir. Og på fredag skulle forsvaret ha en stand og demo. Den var drit rå! Først kom to panservogner og slapp av et lag med infanterister som presset seg nærmere og nærmere fienden. En ble skadet og ble fraktet bakover på Artilerisletta på Setermoen. Så kom to Bell 412 sykt lavt for å hente den skadede. Det ene landet umiddelbart, mens den andre med to mitralijøser hengende ut fra hver side, sikret området. Det var kjempe tøft :) Ønsket om å søke LFS ble ikke akkurat noe mindre!

post-127733-1235569666_thumb.jpg

Her står det litt om demoen: http://nmjr2009.no/default.asp?page=137

post-127733-1235569728_thumb.jpg

Beklager veldig dårlige bilder!!!

Endret av Slettet+9871324
Lenke til kommentar

Triste greier.

 

Ble faktisk overrasket da jeg kom over en side med flyrelaterte nyheter (har desverre ikke link, skal prøve å skaffe) hvor det nesten daglig var nyheter om ulykker i større eller mindre grad. Det er selvfølgelig bare med store fly som blir blåst opp i de største avisene da

Lenke til kommentar

Ey, har et lite dilemma oppe å går her :roll:

 

Har en kompis så påstår at en han kjenner (jeg vet hvem det er), har flydd 5m over bakken, opp ned, i 2000 km/t med en F-16.

 

Jeg synest jo at dette virker helt unaturlig og går i mot både fysikken og alt annet sin lov.. :p

 

Er dette mulig, både teoretisk og praktisk? :hmm:

Lenke til kommentar
Ey, har et lite dilemma oppe å går her :roll:

 

Har en kompis så påstår at en han kjenner (jeg vet hvem det er), har flydd 5m over bakken, opp ned, i 2000 km/t med en F-16.

 

Jeg synest jo at dette virker helt unaturlig og går i mot både fysikken og alt annet sin lov.. :p

 

Er dette mulig, både teoretisk og praktisk? :hmm:

 

Opp ned, 2000 km/t, 5 meter over bakken? Jeg tror nok han har en god fantasi han som sier det :p En jagerflyver med respekt for livet, og respekt for at det store tunge flyet han flyr kan forårsake store skader, ville aldri tenkt tanken engang. Og han ville hvertfall mistet vingene sine. Husker dere episoden hvor en dansk C130 Hercules gjorde en lavflyvning bare få meter over bakken og folk på bakken? Pilotene ble jo fratatt vingene sine på ubestemt tid.

Lenke til kommentar

All sunn fornuft sier at kameraten din lyver :p Ingen pilot med vettet i behold ville prøvd på noe slikt, og flyet ville trolig ha gått i bakken. Når flyet henger opp ned, dannes det nemlig en vak neddrift, rett og slett fordi flyet er konstruert til å bli løftet andre veien. Det er derfor opp-ned-flyvninger foregår såpass høyt at piloten har tid til å reagere om noe skulle gå galt. Dessuten ville nok flyet blitt revet i filler av den alt for høye farten. På wikipedia kan du lese at i lave høyder, kan F-16 holde en fart på rundt 1400 km/t, mens den på store høyder kan overstige 2000 km/t. 5 meter over bakken ville jeg si er lav høyde, faktisk langt under det man ville definere som lav høyde for et jagerfly :)

Endret av Galexon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...