Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!

Galexon

Anbefalte innlegg

Nå er det jo helt nytt, og vi er pionerer, så kan godt hende at det vil komme litt endringer på forskjellige ting etterhvert. Men i bunn og grunn må jeg si meg fornøyd, og dersom man skal bli pilot, så ser jeg ingen grunn til ikke å søke. Nå skal det også sies at det er få plasser man kjemper om (24 i året), og søkertallet blir trolig trolig mye høyere nå til våren/sommeren, enn hva det var nå.

Det man betaler, er semesteravgiften (altså hvert semester) på universitetet på 420 kr om jeg husker riktig, og selvsagt bøker, samt leveutgifter i form av hybel, mat, osv. Slik vil det være samtlige semester, og slik må det være, ellers kunne det ikke vært et universitets-studie.

Endret av Zlinga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du bakgrunn fra flylinja på Sola Videregående Skole eller noe? Siden du fikk være med på såpass omfattende vedlikehold av flyet, og siden du fikk jobbe nattskift? :hmm:

Nei, jeg går faktisk i 10. klasse. Så jeg tviler jo litt på om det var lov til å jobbe natt egentlig da, men både rektor og arbeidsgiver skrev nå under.

Vi ble litt sjokkerte når vi fant ut at det ikke var så superduperseriøst og hi-tech som vi trodde. Flyene er jo fulle i bulker, og er veldig skitne. Men det som sjokkerte oss mest var jo alt vi fikk lov til å gjøre.. :p

Var liksom "Hei, du! Ta den oljepumpen og fyll på starterene!", uten at vi visste hvor mye som skulle på osv, men det viste seg jo å vere logisk etter hvert.

Skal gå flyfag og avionikk på Sola visst jeg kommer inn. :)

For oss som har flyskrekk er jo dette flott å lese om... Skal aldri mer fly med Norwegian. :roll: :roll: Hvordan kan dette være lov?! Jeg jobbet på dyrebutikk og foret papegøyer som 14åring i 10endeklasse, satt ikke og lekte med andres liv?

Forøvrig trenger man ikke betale 420 kroner i semesteravgift, men 400. 20 kroner til tullearbeid er bare å droppe å betale.

Lenke til kommentar

Heisann. Er 17 år og er ganske fly intressert :)

Det jeg lurer på er, hvorfor jeg ikke får registrert meg på scanair forumet. For jeg har ikke svart på random question. Men jeg kan ikke se noe random question på registreringen. Noen som er medlem der? Som kan hjelpe litt.

Å det andre jeg lurer på er det de sier i høytaleren før de letter. Som feks: Ja, velkommen til denne flighten til Trondheim..osv osv. Er det bare noe de tar på sparket? Jeg er ikke såå veldig ofte på flyturer. Men liker å prate sånn, når jeg feks spiller flysimulator! Høres kanskje dumt ut, men sånn er jeg :)

Lenke til kommentar
Å det andre jeg lurer på er det de sier i høytaleren før de letter. Som feks: Ja, velkommen til denne flighten til Trondheim..osv osv. Er det bare noe de tar på sparket? Jeg er ikke såå veldig ofte på flyturer. Men liker å prate sånn, når jeg feks spiller flysimulator! Høres kanskje dumt ut, men sånn er jeg :)

Det eneste jeg vet, er at de i cockpit ikke sier allverdens, det meste er det de i kabinen som står for. Det man kan høre fra cockpit er "arm/dissarm slides/doors" før avgang og etter parkering. "Cabin crew, please take your seats" (eller noe liknende) like før flyet lander, men etter at fasten seatbelt skiltene er tent (vet ikke om de gjør det under taxing også). Og ellers er det den vanelige "talen" oppe i lufta en gang. Når det gjelder hva og hvor mye/lite som skal sies, så er det forskjellig fra selskap til selskap og også pilot til pilot.

Lenke til kommentar

Glemmer aldri når kapteinen satt og presenterte dagens tilbud på mat på en flight fra Østerrike, omtrent 10 min etter takeoff under siste "klatring" før marsjhøyde ble nådd - og plutselig bare *RIST RIST - KRSJJJJ*. Kapteinen blir frakobla og røde lys blinker over meg. Så besvimte jeg :lol:

Så de kan presantere dagens middag også :p

Lenke til kommentar
Har lyst til å kjøpe et Dave Clark headset, som de bruker i helikopter og slikt. Noen som vet om du får den såkalte "pilot stemmen" da, vis du plugger den i pc`en. Å snakker med noen over skype feks.

Hva mener du med "pilotstemme"?

Visst det er forstyrrelsene og skurringen du snakker om, tviler jeg på at du får dette i den grad på pc.

Flyradio sendes jo på FM-båndet, mens Skype går jo over internett, som da vil si digitalt.

Lenke til kommentar
Glemmer aldri når kapteinen satt og presenterte dagens tilbud på mat på en flight fra Østerrike, omtrent 10 min etter takeoff under siste "klatring" før marsjhøyde ble nådd - og plutselig bare *RIST RIST - KRSJJJJ*. Kapteinen blir frakobla og røde lys blinker over meg. Så besvimte jeg :lol:

Så de kan presantere dagens middag også :p

Haha, har opplevd noe liknende selv faktisk. Fløy med norwegian og kapteinen skulle annonsere været i Oslo osv..

Det som var morsomt var at han åpnet denne talen med "ja mine damer og herrer, da er vi på vei ned for å lande pååå.. eeeehhhh.... eeeeehhhh eeeGArdermoen" (virker kanskje ikke så morsomt her inne, men i virkeligheten satt han å pausa skikkelig lenge i talen sin. Som om han hadde glemt hvor vi var hen.. hehe.

Var så heldig å få et Radiostyrt helikopter til jul selv faktisk.. Et Blade cx2 eller noe i den duren. Sånn uten halerotor men med "counter rotating blades" som det så fint heter. Da er det mye mer stabilt å lettere å manøvrere.

Godt nyttår forresten!

Lenke til kommentar

For de av dere som finner dette interessant, her finnes det en radar som man kan studere diverse flyvninger over store deler av sør skandinavia.

Det hender at emirates flyr A380 over Norge.

http://www.flygradar.nu/karta.php

For de av dere som kanskje vil se mere i Norge, kan sjekke ut denne siden.

http://www.atcbox.net/mybbforum/index.php

Obs: Man må vere medlem på atcbox for å få tilgang til diverse radar passord også, er selv medlem. Anbefales på det sterkeste :)

Også til slutt, for dere som liker å lytte til ATC se på web-cam fra flyplasser. Kan ta en titt her :

http://www.liveatc.net/feedindex.php?type=international-eu

http://www.futurastudios.com/atc.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Fikk FSX til jul! Heeeerlig! Noen som har noen flyturer å anbefale? Værnes - Bodø liker jeg godt :yes:

Endret av Slettet+9871324
Lenke til kommentar
Fikk FSX til jul! Heeeerlig! Noen som har noen flyturer å anbefale? Værnes - Bodø liker jeg godt :yes:

Værnes - Gardermoen er en grei kort rute. Jeg flyr ofte long_haul jeg da. Skandinavia til Dubai osv, men jeg er medlem på simfly.eu å der er det et program som følger med å logger direkte inn på siden hvor man flyr å hvilken rute osv. Så kan man ha pax (passasjerer)

Lenke til kommentar

Så noe rått på vei hjem fra skolen i dag. Var på vei hjem, jeg bor på et stort boligfelt som ligger litt høyt. Er i Østfold utenfor Moss foresten, når jeg og 2 andre gutter var på vei opp bakken så vi plutselig, et sånt typisk riking jet privat fly( Sånt lite jet privatfly) Det fløy helt jævlig lavt, var vell 50m lenger opp i bakken å fløy i en høyde på MAX 30m. Det var helt rått, kom i full fart og vinkla til siden. Og så lavt, vi bare sto der i 5sek og måpa over det. Trodde ikke de kunne fly så lavt. Trodde de ville treffe træra jeg. Og jeg hørte ingen lyd :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...