Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

*Mine innlegg*

 

Jeg og en kompis hadde arbeidsuke hos Norwegian, på Sola tekniske base. Sinnsykt gøy! Fikk lov til å skifte hjul, smøre flaps, smøre fanblades, osv.

 

Jobbet kl 20.00 til 04.00 på morgenen ca, men det var ikke så stress egentlig, for de hadde projektor med parabol, stereoanlegg, kjøkken og mye nice :D

 

Toppet seg jo når vi fikk taxe en 733 fra hangar, ut på runway (og gi på litt :D) og til gate. :cool: Fikk også sitte i cockpit t/r Sola - Gardermoen :)

 

Noen andre her, som ikke er flygere da, som har taxet/fløyet 737?

Endret av acido
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste som jeg synes høres negativt ut med pilotyrket i forsvaret, er den pålagte tjenestetiden på... 12 år?

 

Ikke misforstå, å fly er digg, men å måtte flytte fra kjære og kjente for å bosette med i Bodø eller Ørland for å fly jagerfly, og i 12 år, er egentlig en litt skremmende tanke.

Endret av galexon
Lenke til kommentar
*Mine innlegg*

 

Jeg og en kompis hadde arbeidsuke hos Norwegian, på Sola tekniske base. Sinnsykt gøy! Fikk lov til å skifte hjul, smøre flaps, smøre fanblades, osv.

 

Jobbet kl 20.00 til 04.00 på morgenen ca, men det var ikke så stress egentlig, for de hadde projektor med parabol, stereoanlegg, kjøkken og mye nice :D

 

Toppet seg jo når vi fikk taxe en 733 fra hangar, ut på runway (og gi på litt :D) og til gate. :cool: Fikk også sitte i cockpit t/r Sola - Gardermoen :)

 

Noen andre her, som ikke er flygere da, som har taxet/fløyet 737?

 

Har du bakgrunn fra flylinja på Sola Videregående Skole eller noe? Siden du fikk være med på såpass omfattende vedlikehold av flyet, og siden du fikk jobbe nattskift? :hmm:

Lenke til kommentar
Har du bakgrunn fra flylinja på Sola Videregående Skole eller noe? Siden du fikk være med på såpass omfattende vedlikehold av flyet, og siden du fikk jobbe nattskift? :hmm:

 

Nei, jeg går faktisk i 10. klasse. Så jeg tviler jo litt på om det var lov til å jobbe natt egentlig da, men både rektor og arbeidsgiver skrev nå under.

 

Vi ble litt sjokkerte når vi fant ut at det ikke var så superduperseriøst og hi-tech som vi trodde. Flyene er jo fulle i bulker, og er veldig skitne. Men det som sjokkerte oss mest var jo alt vi fikk lov til å gjøre.. :p

Var liksom "Hei, du! Ta den oljepumpen og fyll på starterene!", uten at vi visste hvor mye som skulle på osv, men det viste seg jo å vere logisk etter hvert.

 

Skal gå flyfag og avionikk på Sola visst jeg kommer inn. :)

Endret av acido
Lenke til kommentar
Har du bakgrunn fra flylinja på Sola Videregående Skole eller noe? Siden du fikk være med på såpass omfattende vedlikehold av flyet, og siden du fikk jobbe nattskift? :hmm:

 

Nei, jeg går faktisk i 10. klasse. Så jeg tviler jo litt på om det var lov til å jobbe natt egentlig da, men både rektor og arbeidsgiver skrev nå under.

 

Vi ble litt sjokkerte når vi fant ut at det ikke var så superduperseriøst og hi-tech som vi trodde. Flyene er jo fulle i bulker, og er veldig skitne. Men det som sjokkerte oss mest var jo alt vi fikk lov til å gjøre.. :p

Var liksom "Hei, du! Ta den oljepumpen og fyll på starterene!", uten at vi visste hvor mye som skulle på osv, men det viste seg jo å vere logisk etter hvert.

 

Skal gå flyfag og avionikk på Sola visst jeg kommer inn. :)

 

Jeg går siste året på Sola Videregående, men da allmennfaglig. Skal kanskje inn i militæret til sommeren (luftforsvaret) hvis jeg blir kalt inn. Jeg tenker at jeg kanskje ringer og ber om å bli kalt inn:-) Det er derfor jeg tidligere i kveld har spurt Turin_Turambar et par spørsmål rundt flyverskolen; Jeg er altså interessert i å prøve meg der.

Lenke til kommentar
Turin_Turambar:

 

Hvis jeg hadde søkt pilotskolen nå, ville jeg ha sluppet ordinær førstegangstjeneste neste år?

Og når på året starter pilotutdanningen opp? Jeg er ikke ferdig med videregående enda.

 

Er det mulig å søke forsvarets flygeskole selv om man allerede er i førstegangstjeneste?

 

Er det som med førstegangstjeneste, at man beholder studieplassen selv om man reiser på flygerskolen?

 

Jeg må jo legge opp til at jeg faktisk klarer det på flygeskolen. Ingen vits å prøve dersom jeg skal tro at jeg ikke får det til :thumbup:

 

Forresten, håper ingen gikk glipp av det, men TV2 sendte i dag, søndag 14. desember, en dokumentar om "Top Gun" i Europa, nærmere bestemt Nederland. Programmet het "Top Gun: Oppdrag Norge", og gikk klokka 20.00. Jeg fikk det heldigvis med meg, og det var en stor motivasjon.

Svarene er vel ja, ja, og ja ;)

Sjekk forøvrig ut denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=946450

Startet den spesielt for formålet.

 

Dritfet dokumentar, ble helt gira...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324
Noen andre her, som ikke er flygere da, som har taxet/fløyet 737?

Pappa flyr i SAS, så har vært med han greit mange turer i cockpit opp igjennom. Moro det, "Scanor 450 climb to 20000 feet, heading 020." :p

Håper indelig SAS går med oversudd i 4 kvartal, ellers ser ikke framtiden lys ut - konurs/oppsigelser.

Lenke til kommentar
Eneste som jeg synes høres negativt ut med pilotyrket i forsvaret, er den pålagte tjenestetiden på... 12 år?

 

Ikke misforstå, å fly er digg, men å måtte flytte fra kjære og kjente for å bosette med i Bodø eller Ørland for å fly jagerfly, og i 12 år, er egentlig en litt skremmende tanke.

 

 

En venninne av Mora mi har en sønn som er på sine siste pliktår i forsvaret nå. Han Bodde visst 7-8 år i Bardufoss med Kone og barn, men det var jo ikke uten goder da. Forsvaret betalte blant annet hele legeutdanninga til kona hans, Senere så fikk han byttet skvadron til Rygge.

 

Han fly forøvrig Bell for de som vil vite det.

 

Så du må nok bo i nord en del år, men ikke nødvendigvis 12. Blir kanskje værre med jagerfly siden de bare har base i Ørland og i Bodø, men Helikopter og Flermotor har du vel sjansen til å komme deg nærmere Oslo etterhvert.

 

Dessuten tviler jeg sterkt på at du får en mer spennende pilotjobb en den du kan få i forsvaret. Jeg kunne godt ha bodd på Jan Mayen om jeg hadde fått jobben/utdanningen.

 

Edit: Dokumentaren i går var forresten den beste jeg har sett på lang, lang tid

Endret av Mattovic
Lenke til kommentar

Tror ikke en samboer/kone hadde vært vanskelig å overtale hvis hun vet at du evt. er en av de 5 % av befolkningen som har evnene som trengs for å ta utdanningen. Tenk, hun kan jo skryte til veninnene hennes at hun er gift med en jagerpilot! det er det ikke mange som kan.. Ellers får hun jo sikkert utdanning betalt av forsvaret osv..

Lenke til kommentar

Off jeg blir så oppgitt. Hva dere enn gjør, så ikke ta sertifikatet til bil i Stavanger-regionen.

I dag spurte jeg kjørelærer om hvor lang tid det tar her mellom teoriprøve og oppkjøring, og da fikk jeg svar om 6mnd. Det vil si at jeg sikkert ikke får lappen før jeg reiser i militæret, og må derfor så og si begynne på nytt etter at jeg har kommet hjem.

 

Så er du ute etter å få bilsertifikatet, så bør du ikke satse på Stavanger-regionen. Vi har et svært elendig tilbud når det gjelder kjøreopplæring. Hører rykter om 2 uker i bergen, og bare noen dager på Voss. I Nord-Norge skal det visst være et par uker der også.

 

Så når jeg da i dag får vite at jeg mest sannsynlig ikke får lappen før jeg har kommet hjem fra militæret, føler jeg sinne, ja egentlig en følelse av å være forbanna.

 

Flytråden er ikke akkurat rette sted for å poste dette, men jeg måtte bare lette litt på trykket, og da endte jeg opp med å skrive her :p

Lenke til kommentar

Faktisk var det ledig oppkjøring for meg DAGEN etter jeg bestilte :w00t: Men jeg valgte å utsette det en 2-3 ukers tid så slapp jeg å legge med tidlig den dagen :p (Jeg bor i bergen)

 

PS: Bestod med glans, uten feil med bemekningen: Kjører bedre enn sin kjørelærer :!:

 

Ja det var skryt

 

EDIT: GOD JUL ALLE SAMMEN!! Måtte julegleden fylle dagen! Og la oss håpe på noe flygadgets eller noe i den dur :fun:

Endret av TGL
Lenke til kommentar

Jøss, jammen fikk jeg et radiostyrt helikopter sammen med broren min. :new_woot:

 

Den delen av historien dere ikke visste var at det samme fikk jeg til bursdagen min, men da styrtet faren min (som faktisk er den eneste piloten i familien for øyeblikket) :p

 

Så nå fikk jeg liksom tilbake det han skyldte meg, som julepresang, sammen med min bror.... :hrm:

 

Men til tross er jeg kjempefornøyd :) Julen handler om å gi, ikke ta! Og det at jeg får julegaver er jo bare en ekstra attributt til julens sammenkomst med familien :innocent:

 

Men back to topic, helikopteret er av en mindre modell mer for inneflyvning og ren morro. Det er gøy å leke med hunden som er en fuglehund og tar helt av. Det er gøy å skremme tanter og onkler. Det er gøy å lande i matfatet. Det er rett og slett bare gøy! :!: Med tiden får jeg se om jeg kan se meg råd til et ordentlig bensindrevet helikopter eller fly.

 

EDIT: Jeg er fæl med smileys når jeg er i godhumør

Endret av TGL
Lenke til kommentar

Har en fjernstyrt Apache Longbow, som jeg kjøpte i Danmark på Fötex for 349 danske kroner.

Helikopteret vil simpelthen ikke fly fremover, og er egentlig litt vanskelig å holde kontroll på, men det er stort, kraftig, og har installerte lysdioder, noe som gjør det virkelig stilig å fly i mørket med :) Forøvrig ikke et innendørs helikopter. Helikopterets fremdrift skal på papiret styres av en horisontalt montert rotor, som skal løfte halepartiet opp, og dytte helikopteret fremover. At det ikke skjer noe, kan kanskje skyldes for lite kraft på halerotor? Første helikopteret gikk i bakken med et brak, og vi fikk heldigvis byttet det i butikken, og det nye fungerte like dårlig når det gjaldt å fly fremover/bakover. Noen tips til hvordan jeg kan fikse det?

Lenke til kommentar

Du kan jo muligens legge til en liten vektstang, heng den midt under, slik at når motoren prøver å tilte helikopteret framover vil det bli mer vekt som trekker det ned framme, og likedan når du tilter det baklengs. Det ville jeg prøvd i alle fall. ;)

Lenke til kommentar

På vei hjem på juleferie, fikk jeg meg en klappsetetur fra Gardermoen til Kjevik. Det var sinsykt moro, og så utrolig hyggelige piloter! Jeg hadde håpet på å få sitte i cockpit i en av 737 NG, men måtte ta til takke med en classic. Men uansett, jeg angrer ikke på at jeg har valgt å starte på pilot-utdanning. Finnes ikke et bedre kontor å sitte på, spessielt ikke med tanke på utsikten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...