Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!

Galexon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket forhold har dere til veteran-jagere da? Hvis vi tenker 40-60 tallet.

Selv kan jeg liste opp mine favoritter:

- North American P51 Mustang

- SuperMarine IxC Spitfire

- Messerschmidt BF-109

- Junker JU 87 Stuka

- Mitsubishi Zero

- DeHavilland Vampire

- Mig 21 Fishbed

- Northrop F5-E Freedom Fighter

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Er mange vakre fly fra den tiden...

Men mine favoritter er nok:

- Spitfire

- P-51 Mustang

- F-104 Starfighter

Starfighter'n er jo helt sinnsykt å se på. Ser jo ut som en rakett med to vinger! Har en ganske gammel film på pcen der Farfar flyr, maskinen ser helt rå ut!

- UH-1 Huey

USAs arbeidshest under Vietnam :yes:

Lenke til kommentar

Ja det var det avgjort! F-35 Lightning II Joint Strike Fighter vant :D Dette er en stor seier, og det bør feires! Hipp hipp hurra! Alle gratulasjoner til Lockheed Martin og alle kondolanser til Saab :thumbup:

post-146293-1227200461_thumb.jpg

Noen som har noen innvendinger? Uenige om valget?

EDIT: Liten feil, bildet er av Lightning I og ikke II

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Eneste innvending er at jeg synes Gripen var mye flottere å se på enn JSF. Så utseendemessig er jeg ikke fornøyd med valget. Men men, nå skal man jo velge etter behov, og ikke etter fasade.

Kan vel til dels si meg enig her. Men jeg må si at jeg hadde blitt sterkt skuffet over valget dersom det ble Gripen, selv om jeg har SVÆRT lyst å fly det flyet. Det virker liksom mer "actionfylt" om jeg kan si det sånn. Litt mer som F-16. F-35 er så aeorodynamisk og harmonisk at det nesten kan bli litt platt og kjedelig. Men skal ikke klage! Elsker alt som kan fortrenge tyngdekraften :p

Lenke til kommentar
Snakker vi bare om jetfly her? :( Jeg liker boeing og airbus og slik, men liker jo et par jetfly og! Men diskuterer dere Boeing her og ?:D

Her kan du diskutere hva enn du vil innen flyvning! :) Spiller ingen rolle om det er jetmotor, propelldrevet, enmotor enmotor eller flermotor, ja til og med seilfly ;)

Vi diskuterer det meste :D

Lenke til kommentar
Tøft ! :D Jeg er ganske interessert i fly ser dere! Jeg har spillt flysimulatorer så lenge jeg kan huske, det beste er jo flightsimulator :wub:

Hva synes dere om 747 a?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
boeing-747-2_48.jpg

071025-boeing747-02.jpg

boeing-747-1_48.jpg

boeing-747-flight-simulator_48.jpg

Synes den var kjempefin jeg, selvom et av bildene ser ut som 3D... :hmm:

Innvendig vil jeg si at 747 er vakkert, men utseendet, fasaden, er ikke noe i forhold til "lille" 737, synes nå jeg :) Den har en slags grasiøs stil over seg

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Flott at det kommer flere flyintresserte! Som sagt, her diskuterer vi de fleste typer flyvende objekter.

Eg liker iallefall kommersielle fly, og småfly best :D

747 er en av tidenes vakreste kommersielle fly etter min mening.

737, iallefall 300-modellene og sånt syns eg ser ut som noen feite pølser, men skal ikkje nekte for at 737-700 og 737-800 er en del finere, iallefall med winglets.

Men Boeing sin vareste kreasjon er uten tvil 757(dette er selvsagt min subjektive mening).

Har for tiden faktisk begynt å få interessen for eldre kommersielle og jagerfly også.

Spesielt Boeing 337 "Pregnant Guppy", som er cargoversjonen av Boeing 337.

Også DeHavilland Vampire er et fantastisk snillt og manøvrerbart vakkert fly.

Skulle gjerne lagt til litt bilder, men sitter på min trege Asus Eee på skulen akkuratt no.

PS: Er forresten kjempefornøyd med Norge sitt valg av JSF, mye fordi eg syns det ser mye tøffere og mer maskulint ut enn Gripen. Men flyegenskaper på det, har eg null peiling på da eg faktisk ikkje intresserer meg mye for nyere jagere.

EDIT: Litt bilder.

Icelandair sin vakre farger tar seg ekstremt godt ut på 757'en:

post-97590-1227297167_thumb.jpg

Boeing 337 "Pregnant Guppy", forøverig eid av NASA:

post-97590-1227297230_thumb.jpg

Feit pølse:

post-97590-1227297309_thumb.jpg

Endret av member-97590
Lenke til kommentar

Mye morsom lesing der hiTmanhiT :p

Synes gode gamle DC 3 er tidenes beste kommersielle fly!

post-146293-1227357069_thumb.jpg

post-146293-1227357106_thumb.jpg

Her kan man se hva dette flyet duger til!

Dette flyet ble forøvrig brukt i siste Bond filmen, Quantum Of Solace, det var selvfølgelig høydepunktet i hele filmen! :D Og antakeligvis den beste grunnen til å se filmen, utenom den nye bond damen da :p Olga Kurylenko :love:

post-146293-1227357371_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er det noen her som har god greie på PC som kunne hjulpet meg litt med å finne/sette sammen en bra PC for FSX? Jeg hadde stålkontroll på dette for noen år siden, men nå er det så mye nytt! PC`en vil utelukkende bli brukt til FSX, og det er ikke helt nødvendig at den skal kunne kjøre FSX så godt som mulig. Jeg er mest interessert i det flytekniske, og bryr meg ikke så veldig om at omgivelsene skal være helt korrekt gjengitt osv. Når det er sagt så vil jeg selvsagt at det skal gå glatt uten noe hakking.

Tenkte ellers å kjøpe Saitek pro flight yoke, throttle og rudders. Er disse ok, eller er det noe annet som anbefales?

Setter pris på om noen kan hjelpe meg litt på vei her :)

Lenke til kommentar

Slenger meg på tråden her jeg :)

Desidert kuleste flygende maskin som noensinne har blitt produsert må jo være Bell UH-1, også kjent som Huey.

Mulig det ikke er mange som deler denne meningen med meg men etter å ha sett uttalige filmer som omhandler vietnam-krigen har jeg bare fått helt dilla :dribble:

post-163229-1227744467_thumb.jpg

Ellers er det veldig mange gode favoritter her! Jeg deler de aller fleste av dem med de fleste, så slenger inn den jeg syns mangla!

Lenke til kommentar
Slenger meg på tråden her jeg :)

Desidert kuleste flygende maskin som noensinne har blitt produsert må jo være Bell UH-1, også kjent som Huey.

Mulig det ikke er mange som deler denne meningen med meg men etter å ha sett uttalige filmer som omhandler vietnam-krigen har jeg bare fått helt dilla :dribble:

post-163229-1227744467_thumb.jpg

Ellers er det veldig mange gode favoritter her! Jeg deler de aller fleste av dem med de fleste, så slenger inn den jeg syns mangla!

UH-1 er jo en klassiker! Pent å se på, og en desidert arbeidshest :) Noen mener at helikopteret ble brukt til å kutte skog i vietnam, men dette er jo en teori man kan le seg skakk av! Riktignok hadde den haugevis av oppgaver i Vietnam, men å kutte skog? Nei vet du hva :p Er ei stund siden jeg hørte den teorien, så jeg kan dessverre ikke vise til noen link til dere.

Når det gjelder helikoptre er jeg også svært glad i UH-1, men også Apache Longbow, eller Cobra Attack Helicopter. Chinook er jo også en klassiker, om man liker store transport-helikoptre. Når det gjelder fly fra Vietnamkrigen, er Douglas F-4 en klassiker!

Personlig i forhold til fly, er siste update at jeg mest sannsynlig kommer til å sende mail til vernepliktsverket og si at jeg ønsker å bli innkalt i 2009, og at jeg ønsker å komme inn i luftforsvaret. På den måten får jeg sett en del fly, og samtidig får jeg avtjene militærtjeneste med øvelser i skogen, altså det militæret handler om :) Hehe. Kanskje jeg også tar fordypning i matte som privatist dette året, slik at jeg kan prøve meg på forsvarets flygeskole året etter, ettersom årets frist er ute, og 2009 går med til førstegangstjeneste.

Det er slettes ikke sikkert at jeg er egnet til å være pilot, men jeg taper ingenting på å prøve. Om ikke drømmen blir oppfylt gjennom forsvaret, skjer det nok mest sannsynlig gjennom en småflyklubb og PPL-A serfitikat. Fly skal jeg, uansett hvordan jeg får det til.

Det er til tider null aktivitet på tråden merker jeg, så om dere er aktive på andre nettsteder som omhandler samme tema, kan dere godt få lov til å linke til tråden, så vi får flere aktive lesere og skrivere :p Det er et alt for bra tema til å kaste bort, og lager vi en ny og lignende tråd for å trekke folk, blir den mest sannsylig stengt til fordel for denne tråden. Så det er med andre ord denne tråden vi må holde liv i :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder flygeskolen, galexon, så er søknadsfristen utsatt til 20. desember. Så det er kun å søke! Ingenting å tape på det nei, er jo bare kult å se hvor langt man kommer også.

Skal selv søke neste år. Kommer jeg ikke med blir det ppl på meg òg!

Er helt enig at F-4 er det desidert tøffeste jagerflyet fra vietnam

post-163229-1228390247_thumb.jpg

sjekk også ut

F-4 Phantom i formasjon med norsk F-5

Den med å kutte ned trær har jeg faktisk ikke hørt om før.. hehe. Eneste jeg kan huske som hadde noe med tre hogging o.l. i Vietnam var vel når bakkesoldatene måtte sprenge opp nye landingssoner til helikoptrene.

Endret av Mattovic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...