Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!

Galexon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871324
Hei! Kjekt å se nye brukere her :) Her er det mange kosestunder i vente ;)

Hva betyr fixed-wing? :hmm:

Betyr ikke det at du skal fly jager-, transport- eller overvåkningsfly a -Turin_Turambar-??

Endret av Slettet+9871324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Vel gratulerer så mye med at du har kommet så langt -Turin_Turambar-, du er nok er forbilde for mange her inne som drømmer om å bli pilot i forsvaret :thumbup:

Vil anbefale er film. "Speed And Angels" heter den. Den handlr om de to siste pilotene som ble utdannet til å fly F-14 Tomcat. Den handler om det å bli en jagerflyger, og hvordan det er å være jagerflyer i U.S. Navy. Her er trailer: :)

Filmens hjemmeside er: http://www.speedandangels.com/

Endret av Slettet+9871324
Lenke til kommentar

Vel, jeg skal på vingene, uansett jeg :) Om ikke i forsvaret, så skal jeg ta privat småflysertifikat.

Å fly er drømmen min, men ettersom den fysiske styrken og mattekunnskapene ikke er noe å skryte av, så blir det nok mest sannsynlig på privat basis. Småflysertifikatet koster rundt 50-80.000 kr, men det er for søren meg verdt det, synes nå jeg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Har en del å gå på Matten jeg og. Men jeg kommer til å satse 100% mot opptak etter VGS. Drømmen er F-16, men flermotor eller helikopter hadde vært meget bra det og. Vet ikke helt hva jeg gjør hvis jeg ikke kommer igjennom. Har ikke bestemt meg enda. Vil i hvertfall ha et år i forsvaret uansett, så får jeg da vurdere om jeg ikke vil klare å se på andre folk fly. Jeg har en liten tvil inni meg :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324
Det er rette innstillingen Galexon!! Jeg har nøyaktig den samme :p

Sliter med karakterene for tiden, men fysikken er grei nok foreløpig, holder til kravene så langt. :)

Hvor gamle er dere? VG2 eler VG3?

Lenke til kommentar
Det er rette innstillingen Galexon!! Jeg har nøyaktig den samme :p

Sliter med karakterene for tiden, men fysikken er grei nok foreløpig, holder til kravene så langt. :)

Hvor gamle er dere? VG2 eler VG3?

Jeg er på VG3 og blir mest sannsynlig innkalt til førstegangstjeneste til sommeren :) Det er vel unødvendig å si hvor jeg har søkt meg inn? Hehe :p

Lenke til kommentar

Vel, bare for det formelles skyld, kan jeg si at jeg søkte meg inn i Luftvern, slik at jeg får se så mange militære fly som mulig:P I og med at man ikke akkurat kan hive seg rett i pilotutdanning under førstegangstjenesten, og det er svært liten sjanse for meg å få jobbe med for eksempel vedlikehold og armering av F-16, så er vel det nest beste å kunne se flyene på en radarskjerm, for ikke å snakke om på nært hold idet de flyr over stillingen under en øvelse?

Da min far var i luftvernsartilleriet, satt de på gamle firling-kanoner (4-løpers mitraljøse, for de som lurer) og prøvde å skyte ned F-16 med blankskudd. Spør du meg, ville et realt slagsmål mellom disse våpnene være som å skyte etter fluer med luftgevær. Heldigvis, om jeg havner inn i luftvernartilleriet, vil jeg operere med SAM-stillinger og avanserte radarsystemer, samt grønn tjeneste, med øvelser og skyteøvelse. For meg, tror jeg ikke man kan finne et bedre sted å avtjene førstegangstjeneste på.

Om det er fritid, vil jeg ha med laptopen min, og da blir det nok aktuelt å oppdatere på forumet hvordan det er. Dessuten kan jeg ta masse bilder med mitt Canon EOS 350D, og publisere på forumet.

Utenom dette, vil jeg nok bruke mye fritid på å sette sammen modellfly:)

Så nå er det bare å vente og se om jeg får en innkallelse i posten på nyåret:) Venter i spenning.

Man kan si det slik, at jeg både gleder og gruer meg til en eventuelt innkalling. Det verste er å reise bort i et helt år, men det som er bra, er jo den opplevelsen man får, og erfaringen.

Får lappen til bil mest sannsynlig i April/Mai neste år, og da er det jo litt leit å skulle reise i militæret med en gang etterpå, slik at lappen ikke blir særlig benyttet før året etter:P Men men, like greit å bli ferdig med førstegangstjenesten, eller?

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Følte for å lage en liten post med bilder fra en flytur eg hadde i FSX i dag. Ble ikkje mange bildene, men ble da noen.

Flyturen gikk fra Førde til Florø i Carenados nye og nydelige Cessna 152II, helt fantastisk fly!

Ikkje lenge etter takeoff fra Førde:

post-97590-1225472498_thumb.jpg

Flyet:

post-97590-1225472564_thumb.jpg

Svinger inn for approach:

post-97590-1225472608_thumb.jpg

Nede i Florø:

post-97590-1225472642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Ja, en fin flytur var det.

Men, som de fleste veit, kan man jo også fly jagerfly i FSX. No har Aerosoft(ein addon-produsent) sluppet eit F-16 til FSX.

Det skal visst være av heilt fantastisk kvalitet, med nok av knapper å trykke på. Men det er såklart payware, men verdt å tenke på for doke som er jagerflyentusiaster, visst dere har FSX.

Link til Aerosoft, der det også kan kjøpes: Trykk her

Det inneholder 61 forskjellige painter, deriblandt det norske forsvaret sin.

Koster 29.95€ for download versjonen. Etter det eg har hørt, får man virkelig mye for pengene.

f16_9.jpg

Endret av member-97590
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Takk for tipset. Så jo knallrått ut. Har ikke fått anskaffet FSX enda, har en god stikke som for tiden står og støver ned, så er vel på tide å anskaffe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...