Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Er ikke noen forskjell på kravene, utvelgelsen til flytype skjer etter både opptak og uttaksflyging uansett. Jeg ville ikke sagt det er like vanskelig å bli flermotorflyger som jagerflyger, jeg ville sagt at det ikke er noe vanskeligere å bli jagerflyger enn flermotorflyger. ;)

 

Er det lov å spørre hva ditt snitt ut fra gymnaset var? :) Og kom du inn første gangen du søkte, eller søkte du flere år på rad? Og hvor gammel var du da du kom inn? Slik at jeg kan vurdere hva jeg har å strekke meg etter. ;)

 

JSF eller JAS

 

Spør du meg er valget klart. Teknisk sett er JSF et mye mer avansert fly, mye lenger rekkevidde(noe som er aktuelt for å patruljere kysten), det har mindre drag, det har stealth egenskaper(ikke det at jeg tror det noen gang vil bli nødvendig i Norge) og vi har allerede et bra sammarbeid med USA angående flygerutdanning.

Utseendemessig har jeg ikke bestemt meg for hva jeg synes ser best ut enda, JAS er mulig en smule better looking. Men synes det er fantastiske fly begge to. JAS har sikkert noen egenskaper hvor JSF må se seg slått, men overall tror jeg nok at JSF vil utkonkurere JAS på samtlige prøvelser. I tillegg synes jeg det ville vært dumt å bryte det gode sammerbeidet som vi har med USA i dag. Trolig skal de fleste Nato landene kjøpe JSF sist jeg sjekket(lenge siden) og vil derfor gi muligheter for piloter fra alle Nato landene til å fly samme typen fly, noe som i krisetider sikkert vil vise seg veldig positivt. Ikke det at jeg har noe imot svensker for det har jeg ikke, jeg har har selv vært usikker i mitt valg. Men har bestemt meg nå og mener vi skal gå for JSF. Så får vi se hva politikerene sier. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det vil si at dersom jeg nå ikke føler meg sterk i f.eks matte burde jeg jobbet meg opp som privatist etter videregående og forberedt meg på mest mulig måter før jeg søker? Og er det større krav jo eldre jeg blir? Med hensyn til at en har hatt lenger tid til å jobbe seg opp på? For isåfall burde jeg i vel drøye søknaden til iallefall neste år? Jeg er tross alt ikke ferdig med vgs enda, og har derfor ikke så alt for mye tid til overs til å øve på det som eventuelt trengs på uttaket. Noe som jeg foresten lurer på. Hva skjer egentlig på uttaket? Er det noen ting man kan øve seg på for å få bedre muligheter og sjangser? Noe som er verdt å få gjort på forhånd så man slipper å ryke ut på en tullefeil osv.?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe vits å utsette søknaden. Mattekunnskaper er heller ikke noe å bekymre seg for, vanlig misforståelse, alle tror man må være så voldsomt god i matte. Er flere i klassen min som ikke hadde matte i 2.- og

3.-gym engang. Ellers sjekk denne tråden, som jeg lagde spesielt for formålet; :)

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...=946450&hl=

Lenke til kommentar
Er det bra eller dårlig? :p Hva slags matteoppgaver var det? Skal på sesjon 7. november :D

 

EDIT: smilefjes

 

Karakter 6 er bra, og betyr at man stort sett kan velge hvor man vil. Det kjekke var at jeg fikk 9 på syn, 9 på hørsel, 9 på hjerte og 9 på lunger:) Altså, alt er i topp stand :p hehe

Lenke til kommentar

Flott da! ;) Satser på at jeg er i tipp topp stand også. Kan ikke vente til jeg først skal ut å fly for første gang, enten militært eller sivilt. Rart det at mennesker altid har gått rundt og drømt om å fly :hmm:

 

Legger til et bilde jeg liker for å sprite opp tråden litt :)

 

post-146293-1224418498_thumb.jpg

 

Kanskje vi kunne hatt en liten "quiz" den som svarer etter meg må si hvilket fly det er, og så legge ut et bilde av et nytt fly som neste man må si hva er osv. :p bare en ide for å holde liv i tråden :)

Lenke til kommentar
Flott da! ;) Satser på at jeg er i tipp topp stand også. Kan ikke vente til jeg først skal ut å fly for første gang, enten militært eller sivilt. Rart det at mennesker altid har gått rundt og drømt om å fly :hmm:

 

Legger til et bilde jeg liker for å sprite opp tråden litt :)

 

post-146293-1224418498_thumb.jpg

 

Kanskje vi kunne hatt en liten "quiz" den som svarer etter meg må si hvilket fly det er, og så legge ut et bilde av et nytt fly som neste man må si hva er osv. :p bare en ide for å holde liv i tråden :)

 

Da sier jeg Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon :)

 

yak_52_2_446x301.jpg

 

Selv bidrar jeg med dette bildet:)

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Det der er vel en Rockwell B-1 Lancer, ikkje sjokkerende U.S Airforce sin.

Er vel et av U.S Airforce sine "supersonic bombers".

 

Ny oppgave: post-97590-1224431104_thumb.jpg

Kva for eit vakkert turboprop fly er så dette?

 

Blir den over for vanskelig, kan dere også svare på dette:

post-97590-1224438510_thumb.jpg

Endret av member-97590
Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Visst eg viser dere dette da, dette er samme fly som det nederste eg viste:

post-97590-1224445783_thumb.jpg

 

Da burde det bli enklere.

Dere får si i fra visst det blir _for_ vanskelig, så slipper eg å drepe aktiviteten i tråden pga det.

Endret av member-97590
Lenke til kommentar
Visst eg viser dere dette da, dette er samme fly som det nederste eg viste:

post-97590-1224445783_thumb.jpg

 

Da burde det bli enklere.

Dere får si i fra visst det blir _for_ vanskelig, så slipper eg å drepe aktiviteten i tråden pga det.

 

EDIT: forrige gjetting var helt på trynet :p Fjerna den til fordel for mitt omhu :p

Endret av galexon
Lenke til kommentar

Jeg er offisielt GAME OVER :( men utifra bildekvaliteten vil jeg gjette at det er et fly fra 50-60 tallet, mulig bygget sent på 40 tallet.

 

Jeg er offisielt GAME OVER :( men utifra bildekvaliteten vil jeg gjette at det er et fly fra 50-60 tallet, mulig bygget sent på 40 tallet.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Neimen gutter da...

Ble visst for vanskelig dette.

 

Det første flyet var et Pilatus PC12, ganske vanlig businessfly for folk med stor lommebok med godt innhold.

Riktignok svetsiskprodusert.

 

Det andre flyet er et Beechcraft T-34 Mentor. Første versjonen bygget på slutten av 40-tallet.

Ble brukt som øvingsfly av US Airforce/Navy, men er vel pensjonert for den oppgaven nå.

 

Noen andre får komme med en ny oppgave :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...