Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

For å ta opp det med varme og kulde på flyene ift. ulykker, tror jeg dette har lite å si. Klart det er en del varmere nede ved bakken i disse landene, men det er det også i mange land med god ulykkesstatistikk. I tillegg er det ikke så kaldt i marsjhøyden ved sørligere breddegrader som hos oss. Det kaldeste punktet i den nedre atmosfæren, tropopausen, som er definert ved -56.5 grader ligger i 8-10 000 meters høyde ved nordpolen, og rundt 18 000 meter ved ekvator.

 

Ellers var torsdag i forrige uke en stor dag for flygning hva meg angår, med baksetetur i F-16. Vi fløy blant annet low-level fra uti Lofoten og opp til Bardufoss, jeg fikk fly, og tok til og med en split-s. Fikk demo av full AB, noe som var sykt fett, vanvittig akselerasjon! Et lite bilde med meg poserende i baksetet under fly-by ved Bardufoss:

post-97448-1213819187_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr dette at du er valgt ut til å få bli? Uansett, kan ikke engang forestille meg hvor digg det må ha vært å sitte i en F-16 for første gang! Gratulerer med det! :thumbup: Og lykke til videre om det trengs! Ganske fint bilde og, nye bakgrunnen min ;)

Jeg driver nå enda og drømmer om min framtid i en F-16 for hver dag som går, ett år igjen nå før det er min tur til å prøve meg :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide å få tråden litt oppover igjen ;)

 

Jeg og en venn av meg har planer om å ta en flytur sammen i Vatsim en dag. Vi skal fly en VIP-tur der den ene av oss flyr f.eks en B737 og den andre flyr en F-16 som skal fly tett innpå og "passe på". Siden dette skal skje i Vatsim så er det litt viktig å ha riktig callsign. Så jeg lurer altså på hva de norske F-16-flya bruker som callsign når de er ute og flyr? :hmm:

 

Boeing_707_and_F-16.jpg

Endret av Even92LN
Lenke til kommentar

Dette med Vatsim skjønner jeg meg ikke helt på, fordi jeg ikke har prøvd det:P Jeg har for tiden ingen PC som er kompitabel med Flight Sim, ettersom min stasjonære takket for seg for noen måneder siden. Jeg har snart spart opp penger til ny, og hadde tenkt å bygge en selv. Men nå viser det seg at han "nerden" som skulle hjelpe meg med oppsettet, flytter til Oslo for å studere. Altså kan han ikke hjelpe meg med noen liste, og heller ikke hjelpe meg med å montere vidunderet. Jeg er litt skeptisk til å kjøpe ferdige pakker fra f.eks HP o.l. Føler jeg ofte får med mer enn jeg trenger, og betaler da altså mer for ting jeg ikke vil ha, istedet for å spytte i litt ekstra til grafikk og ytelse.

 

Så jeg får rett og slett se hva fremtiden bringer når det gjelder flysimulatorer. Tenker jo litt på å ta PPL-A sertifikatet en gang i fremtiden, dersom jeg finner ut at det er dette jeg vil gjøre (Tenker samtidig på dykkersertifikat).

 

Men selv om det kanskje ikke blir simulator eller PPL-A, er nok fly det som opptar meg mest, og som jeg har brukt mest tid på å lese om. Jeg gleder meg som et lite barn på julaften hver gang et airshow er i vente her på Sola.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg sitter akkurat naa paa CDG i Frankrike og jeg skal love dere at det er masse fly her. *Kos* :D

 

Edit: Helsike for noen forsinkelser!

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg hadde noe planlagt for sommeren som hadde med fly og gjøre:P Men dessverre strekker verken tid eller lommebok til. Ingen lokale airshow heller. Jeg får vel nøye meg med litt plane-spotting da, ettersom jeg bor like ved Sola Lufthavn. Har ikke akkurat den ideelle linsen til dette (Canon EOS 350D m. kit-objektiv (18-55mm) ), men noen bilder skulle jeg nok få til.

 

Jeg får rett og slett se hva jeg får tid til, og hva jeg gidder:P Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg ganske sliten, så det spørs altså om jeg rett og slett gidder.

Lenke til kommentar

I dag stod jeg opp til en en skikkelig kjekk lyd! Lyden av et jetfly. I full begeistring stod jeg opp og løp ut for å se på det i bare bokseren, til min store overaskelse så jeg at det ikke var noe normalt jetfly, det kunne se ut som et P-3 Orion overvåkningsfly, men med jetmotorer, og en gigantisk tallerken på taket. Desverre så husker jeg ikke navnet og lurer på om kanskje noen andre fikk det med seg? I listen til luftforsvaret nevner de ingenting om at de har slike fly. Har ikke funnet noe bilde enda, men skal lete litt til.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok holde en knapp på AWACS. Veldig vanlig syn, spesielt her på Sola.

Var forresten på ferie i Telemark forrige uke. Vi bodde høyt oppe i fjellet, noe som gjorde at skyene skapte en noe

plagsom tåke. Men da jeg var ute for å kaste søppel, hørte jeg en intens jet-dur oppe i det ukjente.

Kan ha vært en jager, kan ha vært et større fly, ikke vet jeg.

Litt spennende å tenke over.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590
Hmm, morsomt hvordan det airbus flyet har bare 2 motorer, blir ikke det litt lite for en "Super transporter" ?

Jaja, etter å ha sett litt nærmere på det så ser det jo nesten ikke større ut enn en 737, bare med et litt uortodoks utseende :)

 

Selve underkroppen tror eg er på størrelse med en Airbus A320 eller lignende.

Men er jo det at den er så utbygd oppå som gjør at den blir "The Super Transporter".

Er et av de styggeste flyene eg veit om.

 

Har jo navnet sitt fra hvalarten(delfinarten?) Beluga:

post-97590-1216301474_thumb.jpg

Endret av member-97590
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...