Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at det er Airshow i Bodø 14-15 juni. Noen som har tenkt seg dit?

Jeg skulle så gjerne ha reist, hadde det ikke vært for at det er så dyrt med fly og hotell, og i tillegg er det nesten

umulig å oppdrive ledige hotellrom.

Dersom noen av dere skal dit, kunne dere kanskje ha laget en film og publisert? Bilder går også bra, men gir naturligvis

ikke samme følelsen.

 

Ellers må jeg ønske alle dere flyentusiaster en god sommer! Får håpe vi alle får noen gode "fly-øyeblikk" i sommer:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-97590

Sommeren min i år kommer antageligvis til å inneholde mye RC-flyving da eg nylig bestilte meg et elektrisk Cessna fly.

Pakken kom i dag, og skal bort å hente nå snart, og bilder kommer!

 

Blir neppe noe flyving i dag men, da det er for mye vind her, og det er veldig lite ypperlig da eg aldri har flydd et RC-fly.

 

EDIT: Bilde

 

post-97590-1212858726_thumb.jpg

 

Dessverre ikkje fått det i luften enda pga for mye vind. Skal se om eg får flydd i kveld!

Endret av member-97590
Lenke til kommentar

Stilig fly hiTmanhiT lyst på et selv om lommeboken holder gjennom sommeren.

 

galexon, du kan jo alltids hoppe på sykkelen og trå i vei ;) En kamerat og jeg skal sykle til frankrike i sommer, og det blir vel omkring 2000km+ å sykle medregnet kronglete veier osv. så sant vi ikke skal helt sør i Frankrike da blir det nok en ekstra 500km

 

Nå vet jeg ikke helt hvor du er fra da, men Bergen/Oslo til Bodø ligger på ca. 1000 km ;)

Lenke til kommentar

Grunnet noen uheldige omstendigheter kan jeg dessverre ikke dra til airshowet i Farnborough(<-link) (England/London) i år.

Jeg hadde veldig lyst og hotellet er allerede booket (enn så lenge), men dessverre er ikke livet alltid rettferdig.

 

Om noen er interessert, gir jeg bort 3 stk billetter, helt gratis (Verdi ca. 700,-). De går til noen som faktisk skal ned, og jeg vil helst se et form for bevis på at du skal ned, slik at jeg ikke gir dem bort til noen som bruker de til dopapir. :)

 

Hvis du har lyst ned selv, eller har venner og kjente som skal ned, send meg en PM om du trenger flere billetter eller ikke har fra før.

Endret av different
Lenke til kommentar

Bodø Airshow har jeg sinnsykt lyst til å dra på, men det kolliderer med ett lokalt skytestevne hvor jeg selvfølgelig har ansvar.

Fattern har tenkt seg nedover, siden det skal komme eget filmteam fra Harley Davidson i USA, for å filme når CVO V-Rod Destroyer skal kjøre drag mot F-16.

Siden han er Harleymann faller det helt naturlig å få med seg det.

 

Og jeg er kokforbanna for at ikke jeg kan bli med :p

Endret av LG_91
Lenke til kommentar
Stilig fly hiTmanhiT lyst på et selv om lommeboken holder gjennom sommeren.

 

galexon, du kan jo alltids hoppe på sykkelen og trå i vei ;) En kamerat og jeg skal sykle til frankrike i sommer, og det blir vel omkring 2000km+ å sykle medregnet kronglete veier osv. så sant vi ikke skal helt sør i Frankrike da blir det nok en ekstra 500km

 

Nå vet jeg ikke helt hvor du er fra da, men Bergen/Oslo til Bodø ligger på ca. 1000 km ;)

 

Bor i Sola, utenfor Stavanger. Er litt langt. Burde vel begynt for 1 uke siden skulle jeg rukket det:P

Lenke til kommentar
Grunnet noen uheldige omstendigheter kan jeg dessverre ikke dra til airshowet i Farnborough(<-link) (England/London) i år.

Jeg hadde veldig lyst og hotellet er allerede booket (enn så lenge), men dessverre er ikke livet alltid rettferdig.

 

Om noen er interessert, gir jeg bort 3 stk billetter, helt gratis (Verdi ca. 700,-). De går til noen som faktisk skal ned, og jeg vil helst se et form for bevis på at du skal ned, slik at jeg ikke gir dem bort til noen som bruker de til dopapir. :)

 

Hvis du har lyst ned selv, eller har venner og kjente som skal ned, send meg en PM om du trenger flere billetter eller ikke har fra før.

 

Hørtes sinnsykt fristende ut! Men jeg har dessverre fullbooket ferie for i år, med reising og sommerjobb. Må tjene inn litt penger til en ny spill-PC som jeg håper å skaffe i høst en gang. Da blir det Microsoft Flight Sim X kan du tro:)

Lenke til kommentar

Noen her som er spesielt interesserte i jagerfly? Jeg kjøpte for noen dager siden et spill som heter Ace Combat 6 til min Xbox 360. Har hatt noen adrenalin-fylte timer etter dette kjøpet:) Angrer ikke det spor. Med Xbox 360 grafikk blir flyene som hentet rett ut fra en flyfilm (Top Gun?). Stilige dogfights, og kule flyeffekter, både lydmessig og visuelt.

 

Dersom det er noen der ute som leter etter et skikkelig dogfight-spill til Xbox 360, er dette et spill det absolutt er verdt å ta en titt på. Kjøpte det på EBGames (GameStop) for 299,-. Spillet var Pre-played (Andre har hatt det, og solgt det til EB), men det fungerer fint. Ingen riper i plata.

 

Spillet har ingen realistiske parter, det vil si at det ikke er USA vs. Russland f.eks:P Det er to oppdiktete parter; Emmeria og Estovakia. Men alle flymodellen er ekte. Selv har jeg til nå fått fingrene i F-16, F-14, A-10, Tornado og Mirage 2000. Jeg vet foreløpig at også Eurofighter Typhoon 2000 og JAS39 Gripen er blant flyene jeg kan vente meg.

 

Dersom noen av dere i tillegg til å være stolte eiere av en Xbox 360, også har et Xbox LIVE-abonnement, skal vi ikke se bort ifra at vi kunne arrangert noen dogfights via LIVE. Hadde jo vært veldig morsomt.

 

Legger ved noen bilder av spillet, bare for å friste dere;) Bildene tok jeg fra google.no:

(Om dere lurer; JA, bildene viser spillets egentlige grafikk. Sykt, ikke sant?)

 

ace_combat_6.jpg

 

ace-combat-6-screenshot-6.jpg

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Kva for addons er det folket har til FS eigentleg? Sjølv taklar eg ikkje default flya då dei er av særs lav kvalitet.

 

Sjølv har eg:

 

Til FSX:

 

Payware:

Flight1 Super 80(MD-82)

Flight1 ATR 72-500

X graphics(gir nye texturar til rullebaner, taxiways, vær og himmel osv)

Active Sky X(full oversikt over værstasjonar, gir og ein værradar til nesten alle fly)

Carnado Piper Dakota

Carnado Piper Archer II

Aerosoft Twin Otter

(spør om du vite kor eg har kjøpt)

 

Freeware:

FSX Airports Norway

FSX AP

Norske Broer

Norske Flyplasser

Norway Scenic X

(alle kan skaffast på flightsim.no)

 

FS9:

Scandinavian Airports 2

Lenke til kommentar

Syntest jeg leste en post her for noen dager siden om noen som lurte på aldersgrennsen, men jeg finner den ikke igjen så jeg kan ikke sitere den.. Men jeg poster nå jeg =D(Engelsk)

 

You can start at any age, although you must be 16 to solo and 17 to get a pilot certificate. After that, you can progress to an instrument rating. If you're truly ambitious, you can seek a career in aviation with a commercial certificate, an air transport pilot certificate or a flight instructor's certificate.

 

Men jeg lurer selv på hvor jeg kan ta det.. Er 15 nå blir 16 i år og har lyst til og fly! =D Noen som vet?

Lenke til kommentar

Det er en god stund siden det ble tatt opp aldersgrense for å begynne på PPL-utdannelsen. Men det er greit at du bekrefter dette. Ingen klager på deg;) Det triste er at det er svært få unge som faktisk har råd til PPL-sertifikat. Jeg vet at hadde jeg selv hatt pengene, så hadde jeg trolig hatt flysertifikatet for lenge siden, og ville tilbrakt mangfoldige timer av ferien min i det "luftige" element.

Lenke til kommentar

Får ikke sove, så jeg starter like så greit en ny diskusjon, og håper på at flest mulig finner interesse i dette:

 

Som kanskje de fleste har hørt om har det nylig vært en katastrofal flyulykke i Sudan, hvor over 100 mennesker mistet livet. Men hva er grunnen til at det skjer så ofte flyulykker i land som Sudan eller andre land som kanskje ses på som litt "fattige"? Skyldes det dårlig vedlikehold, eller dårlig kvalitet på vedlikeholdet? Skyldes det klimaet, temperaturene eller luftfuktigheten? Eller skyldes det at flyselskaper fra mange av disse landene har gamle fly med gammel teknologi, fordi de rett og slett ikke har råd til annet? Det er mange ting å dra inn her, og det er grunnlag for en stor og åpen diskusjon.

 

Husk at alle har sine egne meninger og oppfatninger! Ingen er dum fordi de mener noe som andre mener er tull.

Vi har ikke hatt problemer med dette før, så jeg vet at dette kommer til å gå fint også denne gang;)

 

Jeg kan vel avslutte med min egen teori:

 

Slik jeg ser det, har mange av disse landene dårlig infrastruktur. Det vil si at rullebaner, veier og annet er dårlig i forhold til infrastruktur i andre land med bedre økonomi. Det er ikke dermed sagt at dette er min teori, altså at det er rullebanenes feil at ulykkene skjer. Selv tror jeg det har mye med temperaturen og alderen på flyene å gjøre.

Mange av disse flyselskapene (Ikke alle, men noen) har nok litt dårlig økonomi sammenlignet med velstående flyveselskaper som f.eks Lufthansa, SAS eller Virgin Atlantic. Dermed tror jeg at flyene ikke akkurat bærer det nyeste innen avionisk teknologi. Oppe i luften utsettes de relativt gamle flyene for høyt trykk samt ekstremt lave temperaturer, noe som kan skape problemer når flyet kommer ned i særdeles varmere miljø.

Det kan selvsagt også være en rekke andre ting som fører til disse ulykkene. Jeg har ingen kilde for informasjonen jeg bygger min teori på, så dette er bare kokt sammen oppe i hodet mitt:-)

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Vil tro det største problemet, rett og slett er flyselskapenes bruk av penger, og mangelen på det.

Veldig mange flyselskap fra feks Afrika får jo ikkje lov til å lande sine fly på Europeiske flyplasser pga dårlig vedlikehold på flyene, og sikkert gamle utdaterte systemer i flyene.

At det er slurv i pilotenes opplæring skal en heller ikkje se bort i fra. Her tror eg det er mye mer enn flyene, og rullebanene sin feil at fly ofte tar kvelden såpass ofte i land som Sudan, uten at eg sitter med noke fasit i det hele tatt.

 

Dette er selvsagt bare en teori fra min side.

Endret av member-97590
Lenke til kommentar
Kva for addons er det folket har til FS eigentleg? Sjølv taklar eg ikkje default flya då dei er av særs lav kvalitet.

 

Sjølv har eg:

 

Til FSX:

 

Payware:

Flight1 Super 80(MD-82)

Flight1 ATR 72-500

X graphics(gir nye texturar til rullebaner, taxiways, vær og himmel osv)

Active Sky X(full oversikt over værstasjonar, gir og ein værradar til nesten alle fly)

Carnado Piper Dakota

Carnado Piper Archer II

Aerosoft Twin Otter

(spør om du vite kor eg har kjøpt)

 

Freeware:

FSX Airports Norway

FSX AP

Norske Broer

Norske Flyplasser

Norway Scenic X

(alle kan skaffast på flightsim.no)

 

FS9:

Scandinavian Airports 2

 

PMDG er best! :D (737, 747..)

Det er min mening ;)

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Skaffa meg PMDG 747 X for litt siden.

PMDG 737 fins vel ikkje til FSX? Kom jo nettop 747X så.

Ikkje fått testa den skikkelig enda, men fått godt inntrykk av den, dog den er litt fps krevende.

Lenke til kommentar

Det var da hinsides mange innlegg siden sist jeg var her, får vel begynne fra toppen:

 

galexon, Ace Combat 6, det er desidert et av de tøffeste spillene jeg har sett. Har ikke fått prøvd det enda, men håper jeg får gjort det med tiden. Jeg kjøpte splitter ny gaming PC til Age of Conan (ikke til å anbefale) så får heller ikke råd til en Xbox med det første. Fantastisk grafikk! Håper det fins til PC også, har ikke fått sjekket enda.

 

Apollox, Fantastisk formasjon med P-51 Mustang ;)

 

galexon, Jeg ville tro at ulykker i u-land skyldes lavere teknisk standard og kvalitetssikring på flyene. Når da flyene i tillegg utsettes for store temperaturforskjeller fra bakken og opp i luften og ned på bakken igjen så hjelper ikke det særlig. Frost har jo en tendens til å ødelegge ting, spesielt dersom de samme tingene blir oppvarmet fort etter å ha vært sterkt nedkjølt. Rullebanene har vel ikke så mye å si når det kommer til at flyene faller ned fra luften, selv hvor dårlig de muligens er. Og så er det jo også menneskelige feil med i spillet, men det orker jeg ikke å gå inn på akkuratt nå, skal ute å kjøre båt i solskinnet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...